Volg mij op Facebook Volg mij op Twitter Volg mij op LinkedIn

Meten is weten: enquete op je website nog altijd goed bruikbaar

Meten is weten: enquete op je website nog altijd goed bruikbaar
Internet is en blijft een mooi medium om een inzicht van de wensen van de consument te krijgen. Ieder jaar maken wij voor de website SatelliteMagazine een enquête. De gegevens worden een tijdje later overhandigd aan satellietprovider CanalDigitaal. Het leuke is dat naar deze uitslag altijd serieus gekeken wordt. Door een enquête op een site te plaatsen, haal je al vrij snel een representatieve uitslag binnen je doelgroep.

In dit geval is er een enquête bedacht voor schotelbezitters. Er wordt gevraagd welke ontbrekende tv-zenders de kijker er nog graag bij zou willen hebben. Daarnaast wordt er naar de kwaliteit van het beeld gevraagd. In het verleden heeft provider CanalDigitaal het zenderaanbod serieus laten beïnvloeden door de uitslag van deze enquête. De stem van de Internetgebruiker is dus belangrijk. De website SatelliteMagazine heeft dagelijks een aardig aantal bezoekers. Daarnaast zijn de bezoekers precies de doelgroep die de provider aan wil spreken. Zij kunnen dus blij zijn met een dergelijke website. Ook al plaatst het team van de site de lijst geheel onafhankelijk, dergelijke informatie is altijd interessant. Gegevens van wat mensen willen, doen en kopen wordt steeds meer waard.

Een enquête opzetten is één ding, het benaderen van de juiste personen is een tweede, maar nog veel belangrijker ding. Mocht je graag informatie verzamelen voor een bepaald doel, zorg er dan voor dat je dit op de juiste website kunt doen. Wellicht heb je al een eigen website waarop dit kan (en ook genoeg bezoekers heeft), anders kan je op zoek gaan naar een website die de enquête voor je wilt plaatsen.

Een andere methode om de juiste doelgroep te bereiken, is door een enquête of poll op je eigen site te plaatsen en deze te promoten via de social media. Door gebruik te maken van Twitter, Facebook, Hyves en LinkedIn kan je door goed te speuren precies de juiste mensen bereiken. Vul je website aan met andere nuttige informatie, of laat duidelijk merken dat het invullen van de vragenlijst effect heeft. Dit zal ertoe leiden dat het bericht ook door andere bezoekers doorgestuurd wordt op de social media. Gratis reclame dus. 
Door Pepijn van Rijen | Overnemen is alleen toegestaan met bronvermelding en link.