Volg mij op Facebook Volg mij op Twitter Volg mij op LinkedIn

Facebook net zo populair als Hyves

Facebook net zo populair als Hyves
Het aantal Nederlandse Facebook gebruikers is inmiddels net zo groot als het aantal Hyves gebruikers. Lange tijd kon Facebook geen voet aan wal zetten in ons land. Maar deze week is het dan zover. De ommekeer voor social networking is begonnen.

Of het door mijn leeftijd komt weet ik niet, maar het is in ieder geval wel toevallig dat mijn gevoel precies hetzelfde is als wat de cijfers aangeven. Steeds meer van mijn vrienden stappen over naar - of gaan in ieder geval steeds meer gebruik maken van - Facebook. De site is vreselijk onduidelijk en totaal niet logisch, maar dat hindert blijkbaar niet. Als je het eenmaal door hebt, is er prima mee te werken. Het zal wel een Amerikaanse logica zijn... Ik betrap me er zelf ook op dat ik steeds vaker met de telefoon of iPad op Facebook kijk. Terwijl de Hyves App steeds vaker links blijft liggen. Hoe komt dat toch?

Het image van Hyves is denk ik het grote probleem. De felle kleuren, reclamecampagnes op de site zelf en de foto's die er te bewonderen zijn, doet denken dat het allemaal erg puberaal is. Ik kan me daarom voorstellen dat jeugdig Nederland niet het gevoel heeft dat Hyves de oorlog aan het verliezen is. Maar ben je wat ouder, dan heb je een heel ander beeld. Oudere gebruikers stappen over naar Facebook. Ze stoppen met Hyves.

Toch denk ik dat je niet kunt stellen dat alle nieuwe Facebook gebruikers ten koste gaan van het Hyves gebruikersbestand. Steeds meer ouderen (en daar behoor ik mezelf ondertussen ook maar toe) zien in dat de sociale netwerksites toch wel nuttig kunnen zijn. Het kan dus ook zijn dat Facebook te maken heeft met veel nieuwe gebruikers.

Persoonlijk verwacht ik toch dat er een ommekeer gaande is, wat ertoe zal leiden dat Hyves een klein zusje van Facebook wordt. Terwijl dat tot nu toe juist net andersom was. Het geeft overigens geen garantie dat Facebook de strijd heeft gewonnen. Om de zoveel tijd (laten we zeggen 10 jaar) komt er een site op die een succesvolle site volledig weg walst. Denk maar eens aan het populaire AltaVista die het opeens verloren had van het nieuwe Google, begin deze eeuw. Als je een goed idee hebt en het vooral goed uitvoert heb je nog altijd de mogelijkheid om succesvol te zijn.
Door Pepijn van Rijen | Overnemen is alleen toegestaan met bronvermelding en link.