Volg mij op Facebook Volg mij op Twitter Volg mij op LinkedIn

Waar moet je op letten bij het versturen van een nieuwsbrief?

Waar moet je op letten bij het versturen van een nieuwsbrief?
Een nieuwsbrief per e-mail is een middel om bestaande klanten op de hoogte te houden van je diensten en producten. Was het voorheen nog toegestaan om potentiŽle klanten aan te schrijven, tegenwoordig moet de ontvanger toestemming gegeven hebben op de hoogte te willen blijven. Bij het verzinnen van een nieuwsbrief ontstaan vaak de meest creatieve ideeŽn. Maar helaas blijft daar na een technische analyse vaak maar weinig van over. Daarom speciaal voor de grafisch ontwerpers een aantal punten waar aan gedacht moet worden bij het ontwerpen van een nieuwsbrief.

Maak zo min mogelijk gebruik van CSS

CSS is voor internetsites een opmaakstandaard die vandaag de dag overal wordt gebruikt. Je kunt hiermee lettertypes, kleuren en posities vastleggen. Als je het goed opzet, kan je een aantal belangrijke dingen (zoals lettertype formaat en kleur) voor de volledige website doorvoeren door het slechts in één CSS bestandje aan te passen. Echter is de ondersteuning van CSS in e-mailclients maar minimaal. Kort gezegd: de meeste clients kunnen er goed mee overweg, maar Microsoft Outlook niet. En laat net deze laatste de meest gebruikte e-mailclient zijn... Een nieuwsbrief met grafische opmaak kan daarom het beste op de ouderwetse manier opgebouwd worden. Het is voor de grafisch ontwerper van belang dat je vooral denkt in horizontale en verticale blokken. Het ontwerp moet namelijk in kolommen en rijen geknipt kunnen worden.

Maak geen gebruik van achtergronden

Het weergeven van achtergrondplaatjes is vooral in Outlook problematisch. Probeer dit dus te voorkomen. Het is heel verleidelijk om achtergronden te gebruiken. Tekst bovenop een afbeelding (waarbij de foto dus de achtergrond is) of een schaduwrandje rondom een tekst is daarom niet mogelijk. Zo'n schaduwrandje is alleen mogelijk als het formaat van het tekstblok altijd vast staat. Dan kan er een normale afbeelding geplaatst worden. Maar als het formaat niet vast staat (omdat de tekst soms langer is dan anders), dan kan je het vergeten. Je kunt dan de overweging maken om die schaduw toch te plaatsen, maar Outlook gebruikers zullen het niet te zien krijgen.

Egale achtergronden zijn overigens wel mogelijk. Je kunt dus altijd tekst op een bepaalde kleur zetten. Dit is een kleurcode die de kolom krijgt.

Voorkom gebruik van speciale lettertypes

Het internet kent maar een paar standaard lettertypes. Op een website is dit al vrij beperkt. Er zijn een aantal technieken bedacht om dit probleem te omzeilen, maar voor e-mail is zo'n techniek er niet. Althans, je kunt natuurlijk altijd een volledig plaatje maken van je ontwerp. Maar het nadeel daarvan is, is dat de inhoud niet gelezen kan worden door lezers die afbeeldingen hebben uitgeschakeld en slechtzienden (met speciale voorlees apparatuur).

Een lettertype moet altijd op het systeem van de lezer geÔnstalleerd zijn. Je kunt dus in je ontwerp de volledige tekst in een heel mooi stoer lettertype geschreven hebben, de lezer zal het alleen maar in het saaie New Times Roman te zien krijgen. Maak daarom vooral gebruik van Arial of Verdana. Die doen het altijd goed.

Maak tekst nooit precies passend

Zorg er in het ontwerp voor dat tekst nooit precies in een bepaald blokje past. Of dat het precies aan beide kanten uitgelijnd wordt met iets anders. Letters kunnen namelijk op verschillende systemen net een andere breedte hebben. Als de tekst in Windows precies op 1 regel past, kan het zijn dat het laatste woordje op een Mac of in Linux net naar de volgende regel wordt afgekapt. Ook zijn de letters altijd net wat anders in Photoshop dan in je e-mailclient. Zorg er dus altijd voor dat achter de tekst nog wat ruimte is.

Uitschrijven

Het is tegenwoordig verplicht om onderaan de nieuwsbrief te vermelden hoe de lezer zich kan uitschrijven. De meeste verstuursystemen plaatsen zelf automatisch helemaal onderaan de nieuwsbrief een regel waarop de lezer kan klikken om zich uit te schrijven. Neem dit dan dus niet mee in het ontwerp. Ook in het eigen CMS van SatDesign kan je je nieuwsbrief opmaken en direct verzenden. Dit gebeurd op de achtergrond via Your Mailinglist Provider. Bij deze service wordt ook onderaan de mail de uitschrijving geregeld.

Dit zijn slechts een paar tips. Er zijn nog meer punten waar rekening mee gehouden kan worden om de nieuwsbrief overal hetzelfde eruit te laten zien. Maar daar kan de webbouwer meer over adviseren bij het zien van je ontwerp. SatDesign kan je daarbij natuurlijk ook van dienst zijn!
Door Pepijn van Rijen | Overnemen is alleen toegestaan met bronvermelding en link.