Bloggen is niet meer weg te denken als marketingstrategie. Maar sommige mensen zien alleen de nadelen. Het kost tijd, ze weten niet waarover ze moeten schrijven en die ene blog die ze ooit schreven leverde niets op. Maar bloggen is juist heel waardevol voor je bedrijf. In deze blog daarom 7 redenen om wel te gaan bloggen.
1. Je bezoeker vindt de antwoorden waarnaar hij op zoek is.
Voor het doen van een (grote) aankoop onderzoek je eerst wat je wil kopen en bij wie. Je start met oriënteren, daarna vergelijk je en vervolgens hak je de knoop door. Veel websites richten zich alleen op die laatste fase. Ze gaan voorbij aan het feit dat een bezoeker pas een beslissing neemt als hij voldoende informatie heeft en jou vertrouwt.
Bloggen is een vorm van informatie verstrekken. Een blog telt vaak meer woorden dan een salespagina en biedt daarom de kans uitgebreid bij een onderwerp stil te staan. Zo helpt de blog ‘Review: de beste stofzuiger voor hondenbezitters’ de lezer een goede stofzuiger uit te kiezen die geen enkele moeite heeft met hondenharen. En dan is het wel heel handig dat die stofzuiger toevallig ook bij jou kan worden besteld.
2. Je positioneert je als expert en bouwt autoriteit op.
Door je kennis te delen, ziet je bezoeker dat jij verstand van zaken hebt. Hierdoor positioneer jij jezelf als expert die het vertrouwen van je bezoeker waard is. Helemaal mooi is het als andere sites gaan linken naar jouw blog. Ook je website stijgt hierdoor in aanzien in de ogen van Google.
3. Door in je blogs rekening te houden met zoekwoorden trek je meer bezoekers naar je site.
Via Google kun je nieuwe bezoekers naar jouw website trekken. Stel dat iemand intypt ‘wat is de beste stofzuiger voor hondenbezitters?’ dan weet je dat die persoon de intentie heeft om een nieuwe stofzuiger te kopen. Google beoordeelt vervolgens op welke pagina die vraag het beste wordt beantwoord. Als dat jouw blog is, dan heb je een goede positie in de zoekresultaten en is de kans groter dat jouw site wordt bezocht. En daarmee vergroot je ook de kans dat er een stofzuiger bij jou wordt besteld.
Tip: laat een zoekwoordenonderzoek uitvoeren voordat je gaat bloggen. Zo weet je zeker dat je over relevante onderwerpen blogt.
4. Je website wordt regelmatig vernieuwd omdat je nieuwe blogs plaatst.
De meeste pagina’s op je website blijven jarenlang hetzelfde. Dit geeft je bezoeker weinig reden om terug te keren op je site. Daarnaast beweegt je website zo weinig mee met de ontwikkelingen die jouw onderneming doormaakt. Door te bloggen blijft je website ‘fris’ voelen. Ook geef je Google een signaal dat jouw website actueel wordt gehouden, fijn voor je positie in de zoekresultaten.
5. Het is een goede manier om kennis te delen BINNEN je bedrijf.
Als je meerdere medewerkers hebt is de kans groot dat iedereen zijn eigen expertise heeft. Heel logisch, maar wat zou het doen met je resultaten als iedereen op zijn minst een beetje weet van het werk van de ander? Het is fijn als je medewerkers in een gesprek met een klant niet steeds hoeven te zeggen ‘dat moet ik nagaan bij mijn collega’. Met een blog informeer je niet alleen je klanten, maar ook je medewerkers en collega’s die minder kennis of ervaring hebben.
6. Een blog levert input voor je social mediakanalen en je nieuwsbrief.
Vaak zijn bedrijven die niet bloggen wel actief op social media of hebben ze een nieuwsbrief. Door te bloggen verzamel je ook input voor deze communicatievormen. Interessante uitspraken of weetjes uit een blog kun je in meerdere korte berichten delen op social media en mensen zo prikkelen om de hele blog op je website te lezen.
7. Je geeft je bezoeker een kijkje in de keuken en kunt iets van jezelf laten zien.
De statische pagina’s van je website hebben een commercieel doel. De teksten zijn kort en krachtig en vertellen enthousiast over je onderneming. Maar klanten willen pas zaken met je doen als ze je vertrouwen.
Als je blogt heb je de gelegenheid iets van jezelf te laten zien. Dat kan door persoonlijke ervaringen te verwerken, maar het kan ook door de manier waarop je schrijft of de onderwerpen die je behandelt. Zo behandelen wij zelf weinig persoonlijke onderwerpen in onze blogs. Maar door eerlijk antwoord te geven op klantvragen en de tijd te nemen om dingen uit te leggen, brengen we de boodschap over dat wij onze klanten ondersteunen en oprecht advies geven.
De voordelen van bloggen
Door te bloggen is je bezoeker beter geïnformeerd, positioneer je jezelf als expert, bouw je vertrouwen op én word je beter gevonden in Google. Genoeg redenen om te gaan bloggen dus.
De redenen om niet te gaan bloggen
Natuurlijk zijn er ook redenen om niet te gaan bloggen. Er wordt wel beweerd dat bloggen een gratis manier van reclame maken is, maar dat is helaas niet waar. Het kost tijd en dus ook geld. Daarnaast ben je er niet met 1 of 2 blogs. Om resultaat te behalen met je blogs is het belangrijk dat je regelmatig nieuwe blogs plaatst en deelt. Ook moet je weten waarover je het beste kunt schrijven en om ervoor te zorgen dat je lezers niet na de eerste zin afhaken is een beetje schrijftalent ook mooi meegenomen. Maar de voordelen wegen absoluut op tegen de nadelen.Â
Geen zin in bloggen? Besteed het uit.
En trouwens, je hoeft je blogs niet zelf te schrijven natuurlijk. Door het bloggen uit te besteden aan een tekstschrijver/copywriter bespaar je tijd en verzeker je jezelf van kwalitatief goede blogs. Door je tekstschrijver van goede input te voorzien, zorg je ervoor dat de blogs inhoudelijk kloppen en uitstekend bij de stijl van je bedrijf passen.
Redenen genoeg dus om nog vandaag te starten met bloggen!
Zie je het belang in van bloggen, maar wil je het liever uitbesteden? Neem dan contact op, we gaan graag voor je aan de slag.