Satdesign kubus
Toegankelijk computer gebruiken
Leestijd: 5 min.
Leestijd: 5 min.

Dit betekent de European Accessibility Act (EAA) voor jouw webshop

Heb je een webshop? Dan moet je er vanaf 2025 voor zorgen dat je webshop toegankelijk is voor mensen met een beperking. Als je nu een nieuwe webshop laat bouwen is het slim om hier al rekening mee te houden. We bespreken de belangrijkste aandachtspunten.

EAA: European Accessibility Act

De EAA (of in het Nederlands: de Europese Toegankelijkheidswet) is in het leven geroepen om het gebruiken van producten en diensten makkelijker te maken voor mensen met een beperking. Vanaf 2025 gaat deze nieuwe Europese wet in.

Er zijn in Nederland ruim 4 miljoen mensen met een beperking. Een grote groep, waarvoor het op dit moment soms lastig is om goed mee te kunnen draaien in de maatschappij. Bijvoorbeeld omdat de webshop die ze bezoeken onduidelijk is of niet kan worden voorgelezen door een schermlezer. Door webshops en andere diensten toegankelijker te maken krijgt deze groep dezelfde kansen als ieder ander. En: zorg je ervoor dat je webshop uitstekend toegankelijk is? Dan krijg je er misschien wel meer klanten bij.

Voor wie geldt de EAA?

We benoemden al dat de wet geldt voor iedereen met een webshop. Maar de wet is ook van toepassing op software, e-books, pinautomaten, ticketservices, smartphones, televisiediensten, transportdiensten, financiële diensten en telecommunicatiediensten.

Wat houdt de EAA precies in?

Een product of dienst moet toegankelijk zijn. Dat betekent dat de communicatie zo eenvoudig mogelijk moet worden gebracht. Verder moet een website technisch aan bepaalde punten voldoen. Voor dat gedeelte binnen deze wet is de WCAG van toepassing.

WCAG: Web Content Accessibility Guidelines

De WCAG geeft een overzicht van waar een website en webshop aan moeten voldoen. Websites van de overheid moeten al sinds 2008 voldoen aan deze eisen om de website toegankelijk te maken voor iedereen. Per 2025 is de WCAG dus ook van toepassing op jouw webshop.

Wat staat er in de WCAG?

Het lijkt misschien nog ver weg, maar het zou zomaar kunnen dat de webshop die je nu laat maken, in 2025 nog steeds online is. Daarom is het belangrijk om er nu alvast rekening mee te houden. Bovendien is het altijd goed dat je webshop toegankelijk is voor mensen met en zonder beperking. Ook nu al.

De WCAG verplicht onder andere de volgende zaken voor je pagina’s:

  • De pagina moet een goede titel hebben
  • Er moet een geldige taal zijn ingesteld
  • Binnen de pagina moet je goed kunnen inzoomen en schalen
  • Afbeeldingen moeten een beschrijving hebben zodat de beschrijving voorgelezen kan worden voor slechtzienden
  • Teksten moeten goed leesbaar zijn, bijvoorbeeld omdat er een goed contrast is met de achtergrondkleur

Voldoet jouw website of webshop aan de WCAG?

Een handige site om je website te laten testen is https://wcag.nl. Vul je URL in en er volgt een samenvatting van punten die goed zijn en punten die je nog kan verbeteren.

Vanaf 2025 is het dus verplicht dat je webshop aan deze richtlijnen voldoet. Anders kun je een boete krijgen. De hoogte van die boete is op dit moment nog niet bekend.

Europese regelgeving waar je nu al rekening mee moet houden

Als ondernemer heb je met veel regels te maken. Op digitaal vlak komt er de laatste jaren ook steeds meer regelgeving bij. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is daarvan de bekendste. Voor je website betekent dit dat je cookies juist moet implementeren, zodat gebruikers alleen die cookies ontvangen waar ze toestemming voor hebben gegeven. Daarnaast moet er ook een goede privacy-pagina aanwezig zijn, waarop precies te lezen staat welke gegevens bewaard blijven en hoe een gebruiker de gegevens kan laten verwijderen. Digitale privacy is de laatste jaren een groot thema geworden. Daarom is het belangrijk om hier rekening mee te houden in je eigen website.

Wat moet ik nu doen?

Als je geen producten op je website verkoopt hoef je in principe niets te doen. Maar wij vinden dat de website sowieso voor iedereen goed toegankelijk moet zijn. Heb je wel een webshop of wil je toch actie ondernemen, dan kan je contact met ons opnemen. We geven je graag advies.

Wil je meer weten? Lees dan ook eens deze sites over digitale toegankelijkheid:

Pepijn van Rijen

Pepijn van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Het is mogelijk om je website ergens anders onder te brengen, maar hosting via Satdesign biedt een aantal belangrijke voordelen.
Satdesign is een klein bedrijf. Twee man sterk. Dat is even wennen als je gewend bent aan een groot webdesignbureau. Ik licht je daarom toe wat je kunt verwachten van onze bereikbaarheid.
Satdesign zit sinds 1 juni 2021 in het Blushuis in Breda. Graag vertel ik je in deze blog meer over dit gebouw. Waarom zitten we hier en wat zijn de voordelen om in een ‘verzamelgebouw’ onze zaken te doen?
Je website gebruikt een ‘cache’. Het kan daarom zijn dat een gemaakte wijziging niet altijd direct zichtbaar is voor de bezoeker. Er is een eenvoudige manier om de wijziging direct zichtbaar te maken voor iedereen.
Regelmatig vragen ontwerpers mij hun design om te bouwen tot een website. Standaard krijg ik daarna de vraag ‘wat moet ik hiervoor aanleveren?’. In deze blog een kijkje in de keuken. Zo zie je hoe ik werk en wat ik nodig heb om jouw ontwerp tot leven te brengen.
Een website is een belangrijk onderdeel van je online aanwezigheid en het is essentieel dat het up-to-date blijft om de aandacht van bezoekers te trekken en vast te houden.
Tegenwoordig is het hebben van een zakelijke website een essentieel onderdeel van elk bedrijf. Of je nu een klein of groot bedrijf hebt, een website kan je helpen om je klantenbestand te vergroten en je merk te versterken.
Een belangrijk aspect van webdesign is het creëren van een website die gemakkelijk te gebruiken is voor jouw bezoekers. Het optimaliseren van jouw website voor een betere gebruikerservaring kan resulteren in een hogere betrokkenheid van jouw publiek en een betere conversieratio.
Voor onze websites betaal je een eenmalige prijs én sluit je een maandelijks onderhoudsplan af. Hierbij betaal je iedere maand voor het goed en veilig functioneren van je site. We leggen je uit waarom we met een onderhoudsplan werken.