Satdesign kubus
Leestijd: 8 min.
Leestijd: 8 min.

Met deze strategie win je het vertrouwen van je bezoekers

Om online te groeien moet je het vertrouwen winnen van je bezoekers. Zonder vertrouwen komt er geen deal. Omdat je via je website geen persoonlijk contact hebt kan dat een behoorlijke uitdaging zijn. Met een strategische aanpak waarbij je content plaatst die de behoefte van je klant centraal stelt, positioneer je jezelf als een organisatie die het vertrouwen van haar klanten waard is.

Online geld verdienen is niet voor iedereen weggelegd. Er is veel concurrentie en je bezoeker is zo afgeleid. Maar met de juiste aanpak blijft de bezoeker op jouw website. Hij leest pagina na pagina en gaat jou steeds meer vertrouwen. Tot het moment komt dat hij de knoop doorhakt: hij wil met jou in zee.

Als dat goed klinkt, lees dan vooral verder. Ik laat je kennismaken met een strategie die al duizenden bedrijven heeft geholpen om online meer geld te verdienen terwijl er minder geld nodig is voor marketing. Als je deze strategie goed toepast dan kort je de koopcyclus in, verhoog je de winst én vergroot je de tevredenheid van je klanten. 

Daniëlle woont een online workshop van Marcus Sheridan bij

Een bewezen strategie

De contentmarketingstrategie waar ik het over heb staat uitgebreid beschreven in ‘They Ask, You Answer’. Marcus Sheridan schreef dit boek naar aanleiding van zijn ervaringen ten tijde van de kredietcrisis. Als eigenaar van een zwembadenbedrijf zag hij zijn omzet kelderen en moest hij vrezen voor een faillissement. Hij besloot zijn aanpak om te gooien en in te zetten op online groei. Op de bedrijfswebsite beantwoordde hij alle klantvragen open en eerlijk. Inmiddels is zijn website wereldwijd de best bezochte website over zwembaden, staat het bedrijf er uitstekend voor en heeft Marcus al vele bedrijven (B2B en B2C) geholpen om ook het vertrouwen van hun klanten te winnen.

De kern van They Ask, You Answer

In de kern draait They Ask, You Answer om contentmarketing. Je biedt je doelgroep waardevolle content in de vorm van bijvoorbeeld blogs, whitepapers en video’s. Deze content is zo waardevol voor je doelgroep omdat je daarmee antwoord geeft op prangende vragen. Je voorziet je bezoeker van de informatie die hij nodig heeft om een aankoopbeslissing te nemen. Dit doe je op een eerlijke manier, zonder direct jouw product of dienst te verkopen. Omdat je de bezoeker objectieve informatie geeft, gaat hij jou vertrouwen. Hij ziet hoeveel kennis jullie in huis hebben en krijgt het gevoel dat jouw organisatie de beste keuze is. Door het vertrouwen van je klant te winnen zorg je voor online groei en betere bedrijfsresultaten. 

Ontwikkel content over de vijf onmisbare onderwerpen

Bij inbound marketing draait het erom dat je klanten helpt in de verschillende stappen van het aankoopproces. Je valt ze niet lastig met jouw advertenties, maar laat je klanten naar jóu komen. Ga maar eens voor jezelf na hoe vaak je informatie zoekt over een product of dienst via Google voordat je daadwerkelijk iets koopt. Ook jouw klant doet dit. Door over de volgende vijf onderwerpen content te ontwikkelen, weet je zeker dat je de interesse wekt van jouw doelgroep.

De vijf onmisbare onderwerpen zijn:

  • Prijs
    Verklaar de prijs van je product of dienst en leg uit welke factoren hierop van invloed zijn. Verkoop je een maatwerkproduct en is het dus lastig om een prijs te delen? Geef dan een prijsindicatie en leg uit hoe de uiteindelijke prijs tot stand komt. Wij deden dat bijvoorbeeld in onze blog ‘Wat kost een website van Satdesign’.
  • Lijstjes
    Mensen zijn gek op lijstjes. Ze zijn overzichtelijk en lekker makkelijk, want een ander heeft het denkwerk al voor je gedaan. Denk aan lijstjes als ‘de voor- en nadelen van product x’ of ‘5 zaken om rekening mee te houden als je een hekwerk aanschaft’.
  • Reviews
    Iedereen wil weten of een product zijn geld waard is. Hoe objectiever je bent, hoe eerder jouw bezoeker de informatie vertrouwt. Je kunt zelfs zo ver gaan om producten van anderen te reviewen. Maar niet valsspelen, ook hierbij loont het om eerlijk te zijn. Je positioneert jezelf als expert én trekt klanten aan die echt bij jou passen en blij worden van jouw product. Toen ze het kochten wisten ze immers al wat het product ze zou opleveren.
  • Problemen
    Het verbaast je misschien hoe vaak mensen zoeken op ‘problemen product Y’. Vraag jezelf af op welke pagina je wil dat iemand terechtkomt die zoekt naar problemen met jouw product. Een recensiesite met klagende consumenten of een blog waarin je eerlijk aangeeft wat mogelijke problemen zijn en wat de beste oplossing is? Ook dit draagt bij aan de betrouwbaarheid van jouw organisatie. 
  • Vergelijkingen
    Met eerlijke vergelijkingen help je jouw doelgroep bij het maken van een keuze die bij ze past. Denk bijvoorbeeld aan ‘Welke wasmachine is beter voor een groot gezin: machine X of machine Z?’ of ‘Met de trein of het vliegtuig naar Parijs: de voor- en nadelen van beide opties’.

Waarom deze strategie zo waardevol is

De vijf onderwerpen hierboven hebben één ding gemeen: de vragen van je bezoekers staan centraal. Het gaat om wat zíj willen weten en niet om de commerciële boodschap die jíj graag wil delen. Hiervoor is het misschien nodig om de mindset binnen je organisatie te veranderen. Pak je dit grondig aan dan word je beloond:

  • Je website wordt beter gevonden in Google omdat je waardevolle content biedt
  • Je wint het vertrouwen van je bezoeker omdat je eerlijke informatie geeft en jezelf als expert positioneert
  • Je klant kan zich online goed inlezen zodat je salesgesprekken een stuk vlotter verlopen
  • Je krijgt meer tevreden klanten omdat ze goed zijn voorgelicht en bewust voor jouw organisatie hebben gekozen
  • Je krijgt meer klanten die ook nog eens meer geld uitgeven, door hun angsten en twijfels weg te nemen, geven ze met een gerust hart hun geld bij je uit

Een bijkomend voordeel is dat je content altijd voor je aan het werk is. Of het nu vier uur ’s middags of vier uur ’s nachts is, jij voorziet met je content in de behoeften van je klant. Je investeert één keer tijd en/of geld in een waardevol stuk content en je plukt hier jarenlang de vruchten van. 

De beste persoon om content te ontwikkelen

Marcus Sheridan is er heel duidelijk in: de beste persoon om het ontwikkelen van deze content aan toe te vertrouwen is iemand van binnen je organisatie. Op die manier past de inhoud het beste bij wat jouw organisatie wil uitstralen. Zijn advies is ook om wekelijkse twee tot drie stukken content te produceren. En dat kan een behoorlijke uitdaging zijn. Zeker als jouw organisatie niet groot genoeg is om één collega uit de business te halen en zich hier volledig op te laten focussen. 

Vergeet niet dat Rome ook niet in één dag gebouwd is. Natuurlijk is het fantastisch als je de tijd en het budget hebt om hier volledig voor te gaan. Maar ieder stuk waardevolle content dat je deelt, draagt bij aan het bereiken van jouw doelen. En dat stuk kan ook ontwikkeld worden door een externe copywriter of filmmaker. Als het maar iemand is die zich goed in jouw doelgroep en je organisatie inleeft, die betrokken is en hetzelfde doel als jou voor ogen heeft: met waardevolle content het vertrouwen van je doelgroep winnen. 

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Het is mogelijk om je website ergens anders onder te brengen, maar hosting via Satdesign biedt een aantal belangrijke voordelen.
Satdesign is een klein bedrijf. Twee man sterk. Dat is even wennen als je gewend bent aan een groot webdesignbureau. Ik licht je daarom toe wat je kunt verwachten van onze bereikbaarheid.
Satdesign zit sinds 1 juni 2021 in het Blushuis in Breda. Graag vertel ik je in deze blog meer over dit gebouw. Waarom zitten we hier en wat zijn de voordelen om in een ‘verzamelgebouw’ onze zaken te doen?
Je website gebruikt een ‘cache’. Het kan daarom zijn dat een gemaakte wijziging niet altijd direct zichtbaar is voor de bezoeker. Er is een eenvoudige manier om de wijziging direct zichtbaar te maken voor iedereen.
Regelmatig vragen ontwerpers mij hun design om te bouwen tot een website. Standaard krijg ik daarna de vraag ‘wat moet ik hiervoor aanleveren?’. In deze blog een kijkje in de keuken. Zo zie je hoe ik werk en wat ik nodig heb om jouw ontwerp tot leven te brengen.
Een website is een belangrijk onderdeel van je online aanwezigheid en het is essentieel dat het up-to-date blijft om de aandacht van bezoekers te trekken en vast te houden.
Tegenwoordig is het hebben van een zakelijke website een essentieel onderdeel van elk bedrijf. Of je nu een klein of groot bedrijf hebt, een website kan je helpen om je klantenbestand te vergroten en je merk te versterken.
Een belangrijk aspect van webdesign is het creëren van een website die gemakkelijk te gebruiken is voor jouw bezoekers. Het optimaliseren van jouw website voor een betere gebruikerservaring kan resulteren in een hogere betrokkenheid van jouw publiek en een betere conversieratio.
Voor onze websites betaal je een eenmalige prijs én sluit je een maandelijks onderhoudsplan af. Hierbij betaal je iedere maand voor het goed en veilig functioneren van je site. We leggen je uit waarom we met een onderhoudsplan werken.