Satdesign kubus
Leestijd: 8 min.
Leestijd: 8 min.

Met deze strategie win je het vertrouwen van je bezoekers

Om online te groeien moet je het vertrouwen winnen van je bezoekers. Zonder vertrouwen komt er geen deal. Omdat je via je website geen persoonlijk contact hebt kan dat een behoorlijke uitdaging zijn. Met een strategische aanpak waarbij je content plaatst die de behoefte van je klant centraal stelt, positioneer je jezelf als een organisatie die het vertrouwen van haar klanten waard is.

Online geld verdienen is niet voor iedereen weggelegd. Er is veel concurrentie en je bezoeker is zo afgeleid. Maar met de juiste aanpak blijft de bezoeker op jouw website. Hij leest pagina na pagina en gaat jou steeds meer vertrouwen. Tot het moment komt dat hij de knoop doorhakt: hij wil met jou in zee.

Als dat goed klinkt, lees dan vooral verder. Ik laat je kennismaken met een strategie die al duizenden bedrijven heeft geholpen om online meer geld te verdienen terwijl er minder geld nodig is voor marketing. Als je deze strategie goed toepast dan kort je de koopcyclus in, verhoog je de winst én vergroot je de tevredenheid van je klanten. 

Daniëlle woont een online workshop van Marcus Sheridan bij

Een bewezen strategie

De contentmarketingstrategie waar ik het over heb staat uitgebreid beschreven in ‘They Ask, You Answer’. Marcus Sheridan schreef dit boek naar aanleiding van zijn ervaringen ten tijde van de kredietcrisis. Als eigenaar van een zwembadenbedrijf zag hij zijn omzet kelderen en moest hij vrezen voor een faillissement. Hij besloot zijn aanpak om te gooien en in te zetten op online groei. Op de bedrijfswebsite beantwoordde hij alle klantvragen open en eerlijk. Inmiddels is zijn website wereldwijd de best bezochte website over zwembaden, staat het bedrijf er uitstekend voor en heeft Marcus al vele bedrijven (B2B en B2C) geholpen om ook het vertrouwen van hun klanten te winnen.

De kern van They Ask, You Answer

In de kern draait They Ask, You Answer om contentmarketing. Je biedt je doelgroep waardevolle content in de vorm van bijvoorbeeld blogs, whitepapers en video’s. Deze content is zo waardevol voor je doelgroep omdat je daarmee antwoord geeft op prangende vragen. Je voorziet je bezoeker van de informatie die hij nodig heeft om een aankoopbeslissing te nemen. Dit doe je op een eerlijke manier, zonder direct jouw product of dienst te verkopen. Omdat je de bezoeker objectieve informatie geeft, gaat hij jou vertrouwen. Hij ziet hoeveel kennis jullie in huis hebben en krijgt het gevoel dat jouw organisatie de beste keuze is. Door het vertrouwen van je klant te winnen zorg je voor online groei en betere bedrijfsresultaten. 

Ontwikkel content over de vijf onmisbare onderwerpen

Bij inbound marketing draait het erom dat je klanten helpt in de verschillende stappen van het aankoopproces. Je valt ze niet lastig met jouw advertenties, maar laat je klanten naar jóu komen. Ga maar eens voor jezelf na hoe vaak je informatie zoekt over een product of dienst via Google voordat je daadwerkelijk iets koopt. Ook jouw klant doet dit. Door over de volgende vijf onderwerpen content te ontwikkelen, weet je zeker dat je de interesse wekt van jouw doelgroep.

De vijf onmisbare onderwerpen zijn:

  • Prijs
    Verklaar de prijs van je product of dienst en leg uit welke factoren hierop van invloed zijn. Verkoop je een maatwerkproduct en is het dus lastig om een prijs te delen? Geef dan een prijsindicatie en leg uit hoe de uiteindelijke prijs tot stand komt. Wij deden dat bijvoorbeeld in onze blog ‘Wat kost een website van Satdesign’.
  • Lijstjes
    Mensen zijn gek op lijstjes. Ze zijn overzichtelijk en lekker makkelijk, want een ander heeft het denkwerk al voor je gedaan. Denk aan lijstjes als ‘de voor- en nadelen van product x’ of ‘5 zaken om rekening mee te houden als je een hekwerk aanschaft’.
  • Reviews
    Iedereen wil weten of een product zijn geld waard is. Hoe objectiever je bent, hoe eerder jouw bezoeker de informatie vertrouwt. Je kunt zelfs zo ver gaan om producten van anderen te reviewen. Maar niet valsspelen, ook hierbij loont het om eerlijk te zijn. Je positioneert jezelf als expert én trekt klanten aan die echt bij jou passen en blij worden van jouw product. Toen ze het kochten wisten ze immers al wat het product ze zou opleveren.
  • Problemen
    Het verbaast je misschien hoe vaak mensen zoeken op ‘problemen product Y’. Vraag jezelf af op welke pagina je wil dat iemand terechtkomt die zoekt naar problemen met jouw product. Een recensiesite met klagende consumenten of een blog waarin je eerlijk aangeeft wat mogelijke problemen zijn en wat de beste oplossing is? Ook dit draagt bij aan de betrouwbaarheid van jouw organisatie. 
  • Vergelijkingen
    Met eerlijke vergelijkingen help je jouw doelgroep bij het maken van een keuze die bij ze past. Denk bijvoorbeeld aan ‘Welke wasmachine is beter voor een groot gezin: machine X of machine Z?’ of ‘Met de trein of het vliegtuig naar Parijs: de voor- en nadelen van beide opties’.

Waarom deze strategie zo waardevol is

De vijf onderwerpen hierboven hebben één ding gemeen: de vragen van je bezoekers staan centraal. Het gaat om wat zíj willen weten en niet om de commerciële boodschap die jíj graag wil delen. Hiervoor is het misschien nodig om de mindset binnen je organisatie te veranderen. Pak je dit grondig aan dan word je beloond:

  • Je website wordt beter gevonden in Google omdat je waardevolle content biedt
  • Je wint het vertrouwen van je bezoeker omdat je eerlijke informatie geeft en jezelf als expert positioneert
  • Je klant kan zich online goed inlezen zodat je salesgesprekken een stuk vlotter verlopen
  • Je krijgt meer tevreden klanten omdat ze goed zijn voorgelicht en bewust voor jouw organisatie hebben gekozen
  • Je krijgt meer klanten die ook nog eens meer geld uitgeven, door hun angsten en twijfels weg te nemen, geven ze met een gerust hart hun geld bij je uit

Een bijkomend voordeel is dat je content altijd voor je aan het werk is. Of het nu vier uur ’s middags of vier uur ’s nachts is, jij voorziet met je content in de behoeften van je klant. Je investeert één keer tijd en/of geld in een waardevol stuk content en je plukt hier jarenlang de vruchten van. 

De beste persoon om content te ontwikkelen

Marcus Sheridan is er heel duidelijk in: de beste persoon om het ontwikkelen van deze content aan toe te vertrouwen is iemand van binnen je organisatie. Op die manier past de inhoud het beste bij wat jouw organisatie wil uitstralen. Zijn advies is ook om wekelijkse twee tot drie stukken content te produceren. En dat kan een behoorlijke uitdaging zijn. Zeker als jouw organisatie niet groot genoeg is om één collega uit de business te halen en zich hier volledig op te laten focussen. 

Vergeet niet dat Rome ook niet in één dag gebouwd is. Natuurlijk is het fantastisch als je de tijd en het budget hebt om hier volledig voor te gaan. Maar ieder stuk waardevolle content dat je deelt, draagt bij aan het bereiken van jouw doelen. En dat stuk kan ook ontwikkeld worden door een externe copywriter of filmmaker. Als het maar iemand is die zich goed in jouw doelgroep en je organisatie inleeft, die betrokken is en hetzelfde doel als jou voor ogen heeft: met waardevolle content het vertrouwen van je doelgroep winnen. 

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Online ondernemen is leuk, maar er komt veel bij kijken. Privacy is een belangrijk thema. Als je een eigen website hebt, moet je rekening houden met twee zaken: cookies en de verwerking van persoonlijke gegevens. Door het opstellen van een goede cookieverklaring en privacyverklaring voldoe je aan de wetgeving.
Bekijk wat een copywriter volgens Danielle echt uniek maakt in de blog die zij schreef voor Frankwatching.
Om online te groeien moet je het vertrouwen winnen van je bezoekers. Zonder vertrouwen komt er geen deal. We laten je zien met welke bewezen strategie je dit voor elkaar krijgt en wat het je oplevert.
Het is de grootste digitale ergernis. Spam. Het is belangrijk dat je herkent wanneer je met spam te maken hebt. Voor je het weet heb jij je wachtwoord, pincode of andere gevoelige gegevens gedeeld. Gelukkig houdt de server 99% van alle spamberichten tegen, maar met deze tips ben je ook goed voorbereid op die ene mail die er toch nog tussendoor glipt.
WordPress heeft veel mogelijkheden. Van het maken van een website met kant-en-klare templates tot het volledig programmeren van alle onderdelen. Kies je voor een maatwerk website dan houdt je webbouwer rekening met jouw wensen. Hij maakt het je zo makkelijk mogelijk om zelf inhoud aan te passen of toe te voegen. We delen een aantal voorbeelden uit onze praktijk met je.
Je website is een soort extra werknemer voor je bedrijf. Hij helpt je aan nieuwe klanten. En net als je werknemers kan hij kuren vertonen waardoor hij niet optimaal presteert. Door je website regelmatig te onderhouden, voorkom je problemen. Ik leg je uit waarom een onderhoudscontract een fijne verzekeringspolis is.
Beter goed gejat dan slecht bedacht toch? Nou, niet dus. Zelfs als er al 99 blogs over een onderwerp bestaan, dan nog wil je niet dat die van jou lijkt op die van een ander. Je wil opvallen en indruk maken. Met deze tips zorg je voor een originele blog en voorkom je plagiaat.
Bezoekers haken af als je website niet snel genoeg laadt. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om je WordPress website sneller te maken. Met een cache plug-in schieten je prestaties omhoog. We bespreken de voor- en nadelen van deze technische truc.
Ga je aan de slag met teksten schrijven voor je website of blog? Dan wil je natuurlijk wel dat iemand je teksten leest. Dat doel behaal je niet als je een suffe tekst schrijft of als niemand je pagina kan vinden. In deze blog deel ik daarom de basisbeginselen van het schrijven van SEO-teksten met je. Dit geeft jou de handvaten om content te ontwikkelen die wél indruk maakt.

Contact

Via WhatsApp:
Of via e-mail: