Satdesign kubus
Leestijd: 3 min.
Leestijd: 3 min.

Regels voor betrouwbare reviews bij online verkoop aan consumenten

Verkoop jij online producten aan consumenten, bijvoorbeeld via een webshop of social media? Grote kans dat je reviews verzamelt om je bezoekers te informeren over de kwaliteit van je producten. Vanaf 28 mei 2022 krijg je te maken met nieuwe Europese regels die moeten zorgen voor betrouwbare reviews.

De kracht van betrouwbare reviews

Onderzoek wijst uit dat 66% van de bezoekers een website op betrouwbaarheid beoordeelt door naar de reviews te kijken. Daarmee zijn reviews een belangrijk middel om je bezoekers te overtuigen voor jou te kiezen.

Naast algemene reviews over een onderneming, worden er ook veel productreviews verzameld. Bijvoorbeeld over wasmachine Y, type X. Gebruik jij productreviews in je webshop of bij het verkopen via social media? Dan zijn dit de nieuwe regels:

  • Je moet je bezoeker informeren over hoe je omgaat met reviews en wat je doet om te voorkomen dat mensen nepreviews plaatsen.
  • Het is verboden negatieve reviews te verwijderen, tenzij ze aantoonbaar nep zijn.
  • Het is verboden zelf een review te plaatsen alsof je een consument bent.
  • Heb je iemand betaald om een review te plaatsen? Dan moet je dit vermelden.
  • Het is verboden op social media zelf likes te plaatsen of te laten plaatsen bij je product.
  • Link je door naar een andere site die reviews over het product bevat? Dan moet je er zeker van zijn dat die reviews zijn gecontroleerd.


Deze regels gelden voor alle vormen van reviews, dus zowel bij een tekst, cijfer of een aantal sterren.

Zo controleer je de betrouwbaarheid van reviews

De nieuwe regels beschermen de consument. Het is de bedoeling dat ze alleen waarheidsgetrouwe reviews te zien krijgen, om zo zelf de afweging te kunnen maken of ze het product wel of niet kopen. Deze regels gelden in heel Europa om zo eerlijke concurrentie te bevorderen.

Als jij online producten verkoopt moet je er dus vanaf 28 mei 2022 voor zorgen dat de reviews die jij toont betrouwbaar zijn. Hoe doe je dat?

  • Zorg ervoor dat niet iedereen een review kan plaatsen. Zet dus geen openbare knop op je website, maar nodig klanten die het product kochten per e-mail uit om een review te plaatsen. Koppel dit eventueel aan een account.
  • Maak gebruik van externe partijen die de reviews controleren, zoals Kiyoh of Trustpilot. Vermeld wel op je website wat het reviewbeleid van die externe partijen is.
  • Controleer of er signalen zijn van misbruik. Is de persoon inderdaad klant? Wordt er een echte naam gebruikt of een nepnaam? Worden er vanaf hetzelfde IP-adres meerdere reviews geschreven? Staat de review vol met productkenmerken die een ‘normale’ klant nooit zo specifiek zou noemen? Dit zijn ‘rode vlaggen’ en aanleiding om de review verder te onderzoeken.

Overtreden van de regels

Wat als je de regels overtreedt? Je geeft hiermee, bewust of onbewust, bezoekers verkeerde informatie over je producten. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) kan hiervoor boetes uitdelen. Die kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet met een maximum van € 2 miljoen.

Onze verwachting is dat de ACM onvoldoende personeel heeft om hier actief op te controleren. Maar let op, mogelijk komen ze wel in actie als je bezoekers of concurrenten aan de bel trekken over jouw reviewbeleid. Zorg er dus voor dat jouw beleid op orde is en dat je kunt aantonen dat de reviews die je toont betrouwbaar zijn.

Leestip: lees in deze blog hoe je van een negatieve review een kans maakt om klanten voor je te winnen.

Wil je meer weten over de regels voor betrouwbare reviews? Bezoek dan de website van de Kamer van Koophandel

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Het is de grootste digitale ergernis. Spam. Het is belangrijk dat je herkent wanneer je met spam te maken hebt. Voor je het weet heb jij je wachtwoord, pincode of andere gevoelige gegevens gedeeld. Gelukkig houdt de server 99% van alle spamberichten tegen, maar met deze tips ben je ook goed voorbereid op die ene mail die er toch nog tussendoor glipt.
WordPress heeft veel mogelijkheden. Van het maken van een website met kant-en-klare templates tot het volledig programmeren van alle onderdelen. Kies je voor een maatwerk website dan houdt je webbouwer rekening met jouw wensen. Hij maakt het je zo makkelijk mogelijk om zelf inhoud aan te passen of toe te voegen. We delen een aantal voorbeelden uit onze praktijk met je.
Je website is een soort extra werknemer voor je bedrijf. Hij helpt je aan nieuwe klanten. En net als je werknemers kan hij kuren vertonen waardoor hij niet optimaal presteert. Door je website regelmatig te onderhouden, voorkom je problemen. Ik leg je uit waarom een onderhoudscontract een fijne verzekeringspolis is.
Beter goed gejat dan slecht bedacht toch? Nou, niet dus. Zelfs als er al 99 blogs over een onderwerp bestaan, dan nog wil je niet dat die van jou lijkt op die van een ander. Je wil opvallen en indruk maken. Met deze tips zorg je voor een originele blog en voorkom je plagiaat.
Bezoekers haken af als je website niet snel genoeg laadt. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om je WordPress website sneller te maken. Met een cache plug-in schieten je prestaties omhoog. We bespreken de voor- en nadelen van deze technische truc.
Ga je aan de slag met teksten schrijven voor je website of blog? Dan wil je natuurlijk wel dat iemand je teksten leest. Dat doel behaal je niet als je een suffe tekst schrijft of als niemand je pagina kan vinden. In deze blog deel ik daarom de basisbeginselen van het schrijven van SEO-teksten met je. Dit geeft jou de handvaten om content te ontwikkelen die wél indruk maakt.
Je bent in principe behoorlijk tevreden met je WordPress website. Hij ziet er goed uit, is makkelijk te onderhouden, maar ja…die snelheid. Het laden duurt eigenlijk te lang. En zowel je bezoeker als Google vinden de snelheid heel belangrijk. Maar hoe kan je WordPress sneller maken? We geven een paar tips.
Wij ontwikkelen maatwerk websites, dat betekent dat geen enkele website hetzelfde kost. Maar we geven je graag een indicatie van de kosten én laten je zien welke keuzes invloed hebben op de totaalprijs. We zijn hier heel open in, zo kun jij beslissen of we een goede match zijn.
Via de Bedrijfsprofielmanager van Google (voorheen: Mijn Bedrijf) registreer je belangrijke informatie over je onderneming. Deze informatie toont Google in de zoekresultaten als iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam en in Google Maps. We laten je zien welke informatie je kunt instellen om zo jouw weergave in Google te verbeteren.

Contact

Via WhatsApp:
Of via e-mail: