Verkoop jij online producten aan consumenten, bijvoorbeeld via een webshop of social media? Grote kans dat je reviews verzamelt om je bezoekers te informeren over de kwaliteit van je producten. Vanaf 28 mei 2022 krijg je te maken met nieuwe Europese regels die moeten zorgen voor betrouwbare reviews.
De kracht van betrouwbare reviews
Onderzoek wijst uit dat 66% van de bezoekers een website op betrouwbaarheid beoordeelt door naar de reviews te kijken. Daarmee zijn reviews een belangrijk middel om je bezoekers te overtuigen voor jou te kiezen.
Naast algemene reviews over een onderneming, worden er ook veel productreviews verzameld. Bijvoorbeeld over wasmachine Y, type X. Gebruik jij productreviews in je webshop of bij het verkopen via social media? Dan zijn dit de nieuwe regels:
- Je moet je bezoeker informeren over hoe je omgaat met reviews en wat je doet om te voorkomen dat mensen nepreviews plaatsen.
- Het is verboden negatieve reviews te verwijderen, tenzij ze aantoonbaar nep zijn.
- Het is verboden zelf een review te plaatsen alsof je een consument bent.
- Heb je iemand betaald om een review te plaatsen? Dan moet je dit vermelden.
- Het is verboden op social media zelf likes te plaatsen of te laten plaatsen bij je product.
- Link je door naar een andere site die reviews over het product bevat? Dan moet je er zeker van zijn dat die reviews zijn gecontroleerd.
Deze regels gelden voor alle vormen van reviews, dus zowel bij een tekst, cijfer of een aantal sterren.
Zo controleer je de betrouwbaarheid van reviews
De nieuwe regels beschermen de consument. Het is de bedoeling dat ze alleen waarheidsgetrouwe reviews te zien krijgen, om zo zelf de afweging te kunnen maken of ze het product wel of niet kopen. Deze regels gelden in heel Europa om zo eerlijke concurrentie te bevorderen.
Als jij online producten verkoopt moet je er dus vanaf 28 mei 2022 voor zorgen dat de reviews die jij toont betrouwbaar zijn. Hoe doe je dat?
- Zorg ervoor dat niet iedereen een review kan plaatsen. Zet dus geen openbare knop op je website, maar nodig klanten die het product kochten per e-mail uit om een review te plaatsen. Koppel dit eventueel aan een account.
- Maak gebruik van externe partijen die de reviews controleren, zoals Kiyoh of Trustpilot. Vermeld wel op je website wat het reviewbeleid van die externe partijen is.
- Controleer of er signalen zijn van misbruik. Is de persoon inderdaad klant? Wordt er een echte naam gebruikt of een nepnaam? Worden er vanaf hetzelfde IP-adres meerdere reviews geschreven? Staat de review vol met productkenmerken die een ‘normale’ klant nooit zo specifiek zou noemen? Dit zijn ‘rode vlaggen’ en aanleiding om de review verder te onderzoeken.
Overtreden van de regels
Wat als je de regels overtreedt? Je geeft hiermee, bewust of onbewust, bezoekers verkeerde informatie over je producten. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) kan hiervoor boetes uitdelen. Die kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet met een maximum van € 2 miljoen.
Onze verwachting is dat de ACM onvoldoende personeel heeft om hier actief op te controleren. Maar let op, mogelijk komen ze wel in actie als je bezoekers of concurrenten aan de bel trekken over jouw reviewbeleid. Zorg er dus voor dat jouw beleid op orde is en dat je kunt aantonen dat de reviews die je toont betrouwbaar zijn.
Leestip: lees in deze blog hoe je van een negatieve review een kans maakt om klanten voor je te winnen.
Wil je meer weten over de regels voor betrouwbare reviews? Bezoek dan de website van de Kamer van Koophandel.