Ga je aan de slag met teksten schrijven voor je website of blog? Dan wil je natuurlijk wel dat iemand je teksten leest. Dat doel behaal je niet als je een suffe tekst schrijft of als niemand je pagina kan vinden. In deze blog deel ik daarom de basisbeginselen van het schrijven van SEO-teksten met je. Dit geeft jou de handvaten om content te ontwikkelen die wél indruk maakt.
In deze blog ontdek je:
- Het belang van SEO-vriendelijke teksten
- Hoe je ontdekt waarnaar mensen zoeken
- Dat een goede opbouw van levensbelang is
- Hoe vaak en waar je zoekwoorden in je tekst gebruikt
- Wat het nut is van links
- Hoe lang een ideale SEO-tekst is
Maar laten we eerst bij het begin beginnen, waarom zou je eigenlijk je best doen om van je tekst een SEO-tekst te maken?
Waarom het zo belangrijk is om SEO-teksten te schrijven
Het doel van een SEO-tekst is om zo goed mogelijk aan te sluiten op een zoekopdracht in Google. Hiermee bereik je twee doelen:
- Je stelt de lezer tevreden. Je geeft immers antwoord op zijn vraag.
- Je pagina krijgt een betere positie in de zoekresultaten. En hoe hoger jouw pagina rankt, hoe meer bezoekers je krijgt.
We noemen een SEO-tekst dus ook wel een zoekmachinevriendelijke tekst.
Een pagina hoog laten ranken in Google is een ware kunst. De kwaliteit van je content is daarbij enorm belangrijk. Maar ook de techniek achter je site en de autoriteit spelen een grote rol. Daarover lees je meer in de blog ‘Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO)?’
Als je die andere twee elementen op orde hebt, is het aan jou om content te ontwikkelen die beter is dan die van de concurrent. In deze blog lees je de basisbeginselen van een goede SEO-tekst. Ideaal als je wil starten met het plezieren van je bezoeker. Nou vooruit dan, en als je lekker wil scoren in Google.
Een SEO-tekst sluit aan op een zoekopdracht
Google wil dat gebruikers tevreden zijn over hun zoekmachine en hem blijven gebruiken. Daarom beoordelen ze hoe relevant jouw pagina is. Dat wil zeggen: in hoeverre geef jij antwoord op de vraag van de gebruiker?
Je moet dus eerst uitvinden wat jouw doelgroep zoekt via Google. Er bestaan verschillende tools die je daarbij helpen. Als je hier net mee begint kun je het beste een gratis tool gebruiken. Een aantal voorbeelden:
- AnswerThePublic
Vul een onderwerp in en de tool laat zien welke vragen het publiek hierover stelt. - Google Zoekwoordplanner
Ontdek hoe vaak wordt gezocht op een bepaald zoekwoord, hoe heftig de concurrentie is en ga op zoek naar kansrijke alternatieven. - Ubersuggest
Gebruik de tool om te ontdekken waar mensen naar zoeken, op welke woorden je concurrenten scoren en krijg ideeën voor nieuwe content.
Deze tools helpen je te ontdekken hoe vaak wordt gezocht op bepaalde zoekwoorden of zinnen. Staar je niet blind op de hoogste aantallen. Niet alleen heb je daar waarschijnlijk veel concurrentie op, het is ook nog maar de vraag of de zoekintentie aansluit bij jouw aanbod.
Stel dat je vakantiehuizen in Friesland verkoopt en je ziet dat vaak wordt gezocht op ‘vakantiehuis in Friesland’, dan is je eerste impuls om hier je pagina op in te richten. Maar grote kans dat deze mensen een vakantiehuis willen huren in Friesland voor een heerlijke vakantie in eigen land. Het is dus veel interessanter om je pagina te richten op ‘vakantiehuis kopen Friesland’. Hoewel hier minder op wordt gezocht, bereik je wel de doelgroep die je wil bereiken.
Als je voor jezelf helder hebt wat jouw bezoeker wil weten, is het tijd om te gaan schrijven.
Een SEO-tekst is gebruiksvriendelijk
Vergeet niet: het doel van je tekst is het plezieren van de lezer. En Google is het daar helemaal mee eens. Schrijf dus een tekst die lekker leest. Wissel korte en lange zinnen af, gebruik begrijpelijke woorden, breng structuur aan met tussenkopjes en varieer in zoekwoordvarianten. De zoekmachine wordt steeds slimmer en heeft door dat een dressoir een kast is. Je hoeft dus niet je tekst vol te stoppen met 30 herhalingen van het woord ‘dressoir’. Varieer en gebruik verschillende alternatieven. Geloof me, daar wordt je tekst beter van.
Een SEO-tekst heeft een duidelijke opbouw
De concentratieboog van je lezer is kort. Niet alle bezoekers lezen je volledige tekst. Als je de tekst logisch opbouwt help je de ‘scannende’ bezoekers. Je doet dit bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat de belangrijkste informatie in de eerste paar paragrafen staat. En door koppen te gebruiken om duidelijk te maken waar de tekst daaronder over gaat.
Ook Google probeert te begrijpen waar je tekst over gaat. Zo bepaalt de zoekmachine hoe relevant de pagina is voor haar gebruikers. Je kunt Google hierbij helpen. Dit doe je bijvoorbeeld door je koppen een officiële tag mee te geven. We noemen dit de H1, H2 en H3 (je kunt verder doorgaan maar dat zou ik niet adviseren).
H1
Dit is de belangrijkste kop op je pagina. Bijvoorbeeld de titel van je pagina of blog. Per pagina mag je maximaal één keer een H1 kop gebruiken.
H2
Deze kop is iets minder belangrijk, denk aan de titel van een paragraaf.
H3
Een H3 kop gebruik je bijvoorbeeld voor een subparagraaf. Hiermee geef je aan dat deze inhoud minder belangrijk is dan die van een H2 kop.
Het is mogelijk de H2 en H3 koppen door elkaar te gebruiken. Je tekst krijgt dan bijvoorbeeld de structuur:
H1
H2
H3
H3
H2
H3
H2
Ook Google realiseert zich dat informatie bovenaan de pagina belangrijker is dan wat onderin staat. Een duidelijke opbouw is dus niet alleen superfijn voor je gebruiker, maar helpt ook Google te begrijpen waar je tekst over gaat.
In een SEO-tekst worden zoekwoorden (met mate) gebruikt
Stel je voor dat je heggenscharen produceert en je type X extra wil promoten. Je besluit er daarom een blog over te schrijven met het doel een goede positie in Google te bereiken. Natuurlijk gebruik je het woord ‘heggenschaar’ dan meerdere keren in je tekst. Hiermee maak je duidelijk aan Google dat dit het onderwerp van je blog is. Maar gebruik dit met mate. Vroeger kon je het algoritme nog wel eens voor de gek houden. Je kwam dan bijvoorbeeld teksten tegen als:
De elektrische heggenschaar van merk x is de beste elektrische heggenschaar die op de markt verkrijgbaar is. Deze elektrische heggenschaar heeft een extra lang snoer zodat je met deze elektrische heggenschaar ieder hoekje van de tuin bereikt.
Je kunt niet beweren dat dit lekker leest. En Google wordt steeds slimmer en heeft het ook echt niet nodig om de essentie van je tekst te begrijpen (je kunt er zelfs ‘strafpunten’ voor krijgen). Gebruik de belangrijkste zoekwoorden daarom met mate en varieer. Noem het ook eens een heggenschaar met snoer of heb het bijvoorbeeld over ‘dit handige gereedschap’.
Hoe vaak gebruik je zoekwoorden?
Neem onderstaande aantallen als uitgangspunt:
- Zet je belangrijkste zoekwoord (in de exacte bewoording) in je H1 kop en in je eerste of tweede H2 kop. Bij een langere tekst kun je hem vaker gebruiken.
- Gebruik je belangrijkste zoekwoord minimaal drie keer in de tekst. Voel je vrij om te variëren zodat de tekst lekker leest.
- Houd het niet bij één zoekwoord. Een tekst kan goed scoren op meerdere woorden. Gebruik dus gerust andere, minder belangrijke, zoekwoorden in je tekst.
Een SEO-tekst is lang genoeg
Een van de grote vragen bij het schrijven van een zoekmachinevriendelijke tekst is hoe lang de pagina dan moet zijn. Regelmatig lees je dat een pagina minimaal 400 woorden moet bevatten. De waarheid is helaas dat je dit niet zo zwart-wit kunt stellen. Het gaat erom dat je goed antwoord geeft op de zoekvraag. Soms kan dat in een korte tekst en soms heb je nu eenmaal meer woorden nodig om je verhaal duidelijk te maken.
Het kan nooit kwaad om bij je concurrenten te kijken. Wie scoort er goed en hoe lang is de betreffende tekst? Misschien kom je er wel achter dat je iets vergeten bent in je eigen tekst. Of andersom: je ontdekt dat de concurrent veel te veel woorden gebruikt, onzin verkoopt en dat jij met een kortere tekst veel beter antwoord geeft op de vraag. Bewandel dan je eigen pad en test na een tijdje of dit werkt. Je kunt je tekst altijd later nog aanpassen als dat nodig is.
In een SEO-tekst komen interne en externe links voor
Omdat een SEO-tekst de gebruiker centraal stelt, help je hem waar je kan. De kans bestaat dat je lezer zo geïnteresseerd raakt dat hij meer wil weten. Over het onderwerp zelf of over gerelateerde onderwerpen.
Door interne links te gebruiken, help je hem te navigeren binnen je eigen site. Je verwijst bijvoorbeeld naar een blog die je eerder schreef over een soortgelijk onderwerp. Een externe link verwijst je bezoeker naar een andere website, bijvoorbeeld naar de bron waarop je blog is gebaseerd. Handig voor je gebruiker, maar minder handig voor jou omdat je hem nu ‘kwijt’ bent. Gebruik externe links daarom met mate en wees gul bij het aanleggen van interne links.
De succesfactoren van een goede SEO-tekst
Een goed geschreven SEO-tekst:
- Sluit aan op een zoekopdracht
- Is gebruiksvriendelijk en leest lekker weg
- Heeft een logische opbouw
- Bevat precies de juiste hoeveelheid zoekwoorden
- Maakt het de lezer makkelijk meer te weten te komen door middel van interne en externe links
Helaas komt niet iedere goed geschreven tekst op de eerste pagina van Google terecht. Naast je content zijn ook de techniek en autoriteit van je site belangrijk en dan heb ik het nog niet eens over je concurrentie gehad.
Laat je hoofd dus niet hangen als je op pagina 2 of verder terecht komt. Schaaf je tekst bij waar mogelijk en wed op meerdere paarden tegelijk. Deel je pagina bijvoorbeeld via de sociale kanalen en verleid zo bezoekers je tekst te lezen. Hij is hartstikke gebruiksvriendelijk dus grote kans dat je indruk maakt.
Wil je meer weten over zoekmachineoptimalisatie?
Lees dan ook deze blogs:
- Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO)?
- Hoe werkt zoekmachineoptimalisatie (SEO)?
- Is het slim om te investeren in SEO?
- Wat kan ik zelf doen om mijn website te optimaliseren voor Google?
Zie je door de bomen het bos niet meer? Dan kun je jouw teksten ook laten schrijven door een copywriter. Jij levert input, de copywriter tovert dit om tot een goed leesbare, zoekmachinevriendelijke tekst.
Als SEO-copywriter ga ik graag voor je aan de slag. Neem contact op voor een eerste kennismaking.