Satdesign kubus

Spam voorkomen met een spamfilter op je website

Het is een groot probleem: spam. Als je een invulformulier gebruikt op je website, heb je grote kans dat je veel spam krijgt op het daaraan gekoppelde e-mailadres. Hoe komt dit en nog belangrijker: wat doe je er aan?

Waarom je spam krijgt via je website

Een ‘spammer’ is op zoek naar mogelijkheden om links naar andere sites of reclames zo veel mogelijk te verspreiden. Een invulformulier op een website is een ideale tool om dit voor elkaar te krijgen. Door 1 formulier in te vullen wordt de spam naar 2 adressen gestuurd. Dat werkt als volgt.

De meeste formulieren zijn zo ingesteld dat zowel het bedrijf waarvan de website is, als de bezoeker die het formulier heeft ingevuld, een ontvangstbevestiging krijgt. In die bevestiging staat vaak het bericht dat is ingevuld in het formulier. Maar als je een formulier invult, hoef je niet je eigen e-mailadres te gebruiken. De spammer vult daarom het adres in van een willekeurige andere persoon. Vervolgens plaatst hij in het formulier een tekst met een uitnodigende link. Hij drukt op verzenden en zowel de ondernemer als het ingevulde e-mailadres ontvangt de spam.

Bots

Het invullen van een formulier is dus interessant. Maar het is natuurlijk wel heel veel werk om zo’n formulier iedere keer handmatig in te vullen. Dat is niet interessant voor een spammer. Daarom worden er zogenaamde ‘bots’ ingezet. Dat zijn computers die een script uitvoeren, waardoor het formulier heel vaak achter elkaar of heel regelmatig over een langere periode ingevuld en verstuurd kan worden. Het is daarmee geen handwerk meer. Verspreid een virus met de actie om zo’n script uit te voeren en vervolgens zitten er misschien wel honderden computers het formulier op jouw website in te vullen…

Hoe kan je bots tegengaan?

Van het idee dat jouw contactformulier wordt gebruikt om honderden mensen te spammen word je niet blij. Je wil niet dat je website als ‘spamsite’ wordt gezien. En daarnaast is het natuurlijk irritant dat je zelf ook spamberichten ontvangt. Maar het contactformulier weghalen is ook geen goede oplossing, het is een makkelijke manier voor bezoekers om contact met je op te nemen.

Gelukkig zijn er tools die dit probleem zo goed mogelijk proberen op te lossen. Alhoewel er meerdere technieken zijn, adviseren wij het gebruik van Google’s reCAPTCHA. Je kent waarschijnlijk nog wel het ‘Ik ben geen robot’ vinkje. Dat was de eerste versie van reCAPTCHA. Je moest dat vinkje aanklikken om het formulier te kunnen verzenden. Een bot (of robot) had daar moeite mee. Het resultaat was dat een mens het formulier wel kon versturen en een bot niet.

Jaren later heeft men het voor elkaar gekregen dat ook bots dat ‘Ik ben geen robot’ vinkje aan konden zetten. Deze beveiligingstechniek werkte dus niet meer. Google bedacht daarvoor versie 2: ‘Invisible reCAPTCHA’. Het vinkje ging weg, maar op de achtergrond werd wel een connectie gemaakt met de server van Google om via slimme technieken te achterhalen of het om een bot ging.

Versie 1 en 2 van reCAPTCHA worden nog steeds gebruikt. Maar heel effectief zijn ze niet meer. Inmiddels is er versie 3. Dat is ook een onzichtbaar vinkje. De websitebouwer moet reCAPTCHA integreren in het formulier. Qua implementatie lijkt versie 3 heel veel op versie 2. Omdat versie 3 veel meer spam tegenhoudt, is het sterk aan te raden om die versie te gebruiken.

De reCAPTCH batch

Spam voorkomen met een spamfilter

Heb je een website met één of meerdere invulformulieren? Controleer dan of er een beveiligingsmechanisme zoals reCAPTCHA is toegevoegd. Het gebruik van versie 2 en 3 van reCAPTCHA zijn te herkennen aan de batch rechtsonder in het scherm. Wanneer je dit niet hebt (of je twijfelt), vraag het dan aan je webbouwer. Want zonder beveiliging is je website, server én mailbox veel te kwetsbaar.

Ik kan het ook voor je controleren. Neem contact met me op en ik help je graag verder.

Pepijn van Rijen

Pepijn van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Voor onze websites betaal je een eenmalige prijs én sluit je een maandelijks onderhoudsplan af. Hierbij betaal je iedere maand voor het goed en veilig functioneren van je site. We leggen je uit waarom we met een onderhoudsplan werken.
Webteksten schrijven is een vak apart. Je wil natuurlijk dat jouw doelgroep zich herkent en denkt ‘ja, dat wil ik!’ Niet gek dus dat je erover nadenkt om de teksten van jouw website door een ander te laten schrijven. Maar wat kost dat eigenlijk?
Vandaag de dag is het vrij eenvoudig om een website te maken. Tenminste… zo lijkt het. Er zijn genoeg aanbieders waarmee jij als ondernemer de mogelijkheid hebt om een eigen website online te zetten. Maar wat zijn de valkuilen als je dat doet? We vertellen je graag waar je op moet letten.
Online ondernemen is leuk, maar er komt veel bij kijken. Privacy is een belangrijk thema. Als je een eigen website hebt, moet je rekening houden met twee zaken: cookies en de verwerking van persoonlijke gegevens. Door het opstellen van een goede cookieverklaring en privacyverklaring voldoe je aan de wetgeving.
Bekijk wat een copywriter volgens Danielle echt uniek maakt in de blog die zij schreef voor Frankwatching.
Om online te groeien moet je het vertrouwen winnen van je bezoekers. Zonder vertrouwen komt er geen deal. We laten je zien met welke bewezen strategie je dit voor elkaar krijgt en wat het je oplevert.
Het is de grootste digitale ergernis. Spam. Het is belangrijk dat je herkent wanneer je met spam te maken hebt. Voor je het weet heb jij je wachtwoord, pincode of andere gevoelige gegevens gedeeld. Gelukkig houdt de server 99% van alle spamberichten tegen, maar met deze tips ben je ook goed voorbereid op die ene mail die er toch nog tussendoor glipt.
WordPress heeft veel mogelijkheden. Van het maken van een website met kant-en-klare templates tot het volledig programmeren van alle onderdelen. Kies je voor een maatwerk website dan houdt je webbouwer rekening met jouw wensen. Hij maakt het je zo makkelijk mogelijk om zelf inhoud aan te passen of toe te voegen. We delen een aantal voorbeelden uit onze praktijk met je.
Je website is een soort extra werknemer voor je bedrijf. Hij helpt je aan nieuwe klanten. En net als je werknemers kan hij kuren vertonen waardoor hij niet optimaal presteert. Door je website regelmatig te onderhouden, voorkom je problemen. Ik leg je uit waarom een onderhoudscontract een fijne verzekeringspolis is.