Gaat je website al even mee en wil je weten of hij aan vervanging toe is? Of wil je een nieuwe website laten ontwikkelen en ben je benieuwd hoe je met slimme keuzes de levensduur kunt verlengen? Lees dan vooral even verder en ontdek welke drie elementen invloed hebben op de levensduur van je website.
Gemiddelde levensduur website
De vuistregel is dat een website een levensduur heeft van 3 tot 5 jaar. Daarna zijn er onderdelen verouderd waardoor het steeds moeilijker wordt om je online doelstellingen te behalen. Maar een vuistregel is niet voor niets geen harde waarheid. Iedere website is uniek en dus moet je per website beoordelen wanneer hij op de schop moet. Daarbij beoordeel je de website op de techniek, het design en de inhoud (content).
Techniek achter de website
Vaak wordt een website pas vervangen als hij niet meer ‘mooi’ is. Maar een verouderde techniek is minstens zo funest voor de resultaten van je site. Neem bijvoorbeeld de laadtijd. Iedere seconde dat je website wordt geladen, haken er bezoekers af. Hoe langer de laadtijd, hoe minder bezoekers. Daarnaast beoordeelt ook Google je laadtijd, zowel op de desktop als op mobiel. Een korte laadtijd heeft een positieve impact op je positie in de zoekmachine.
Google kijkt niet voor niets ook naar de laadtijd op een smartphone. Het percentage gebruikers dat een site alleen op zijn mobiel bekijkt, neemt toe. Vooral wanneer de site zich richt op consumenten. Het is dus belangrijk dat een site responsive is. Dat betekent dat hij zich aanpast aan de schermgrootte. Afbeeldingen staan bijvoorbeeld onder elkaar in plaats van naast elkaar. Dit is wel zo gebruiksvriendelijk. Anders moet je op de site steeds van links naar rechts swipen of ben je druk bezig met inzoomen om de tekst fatsoenlijk te kunnen lezen.
Een derde punt waar je op moet letten bij de technische beoordeling van je site is de beveiliging. Hoe goed is bijvoorbeeld het contactformulier beveiligd zodat er geen gegevens bij anderen terecht komen? En op een website die gehackt is zit je natuurlijk ook niet te wachten.
Webdesign
Bij design moet je aan alles denken wat de website ‘smoel’ geeft. Dus je kleurgebruik, logo, afbeeldingen en het ontwerp. En wat als modern wordt gezien verandert regelmatig. Het is dus goed om ieder jaar met een kritische blik naar je site te kijken. Past de site nog bij jou en bij je doelgroep? Als je ieder jaar kleine veranderingen doorvoert, zorg je ervoor dat de website langer meegaat. Ververs je foto’s eens en zie wat dit doet met de uitstraling! En ben je toe aan een nieuwe website? Kijk dan met een hele kritische blik naar je huisstijl en logo. Zijn ze niet meer van deze tijd? Dan is dit hét moment om daar verandering in aan te brengen. Het is zo zonde om een ouderwets logo te plaatsen op een moderne site. Sommige mensen denken dat een logo een leven lang meegaat. Maar kijk maar eens naar de grote merken. Zij passen iedere paar jaar hun logo aan zodat het met de tijd meegaat. Het beeldmerk blijft herkenbaar, maar door strakkere lijnen of een andere kleur voelt het toch nieuw.
Content
Laatste punt van aandacht is de inhoud van de website, ook wel content genoemd. Is wat er staat eigenlijk nog wel juist? Als je bedrijf of je aanbod in de tussentijd is veranderd, dan zijn je teksten aan herziening toe. En kijk vooral ook eens naar de schrijfstijl. Past de manier waarop je de klant online aanspreekt bij de wijze waarop je klanten face-to-face ontvangt? Of ben je online heel formeel en spreek je de klant aan met u en krijgt hij vervolgens bij een ontmoeting een amicale klap op zijn schouder? Als je online uitstraalt hoe je echt bent, trek je de juiste klanten aan. Ook is het belangrijk dat content regelmatig wordt ververst. Als het laatste nieuwsbericht meer dan een jaar oud is, weet de bezoeker dat je website geen prioriteit is. En ook Google geeft je een hogere ranking als je site regelmatig nieuwe inhoud heeft.
Levensduur van een website verlengen
Aan iedere website komt een eind. Maar je kunt de levensduur van je website wel verlengen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Het regelmatig updaten van de website zodat de beveiliging op orde is en alle onderdelen van de site goed blijven werken.
- Het updaten van je design, bijvoorbeeld door nieuwe foto’s te gebruiken.
- Het regelmatig plaatsen van nieuwe content. Wijs hiervoor (intern of extern) een verantwoordelijke aan zodat je zeker weet dat het ook echt gebeurt.
Wat je al kunt doen als je een nieuwe website laat ontwikkelen
Al bij het ontwikkelen van een website kun je de levensduur van je site positief beïnvloeden. Denk goed na over wie je bent en wat je als bedrijf wil uitstralen. Welke ontwikkelingen verwacht je de komende jaren en hoe kun je hier nu al op inspelen? Kijk ook goed naar je huisstijl. Kan deze nog een paar jaar mee of is hij eigenlijk nu al een tikkeltje ouderwets? En als laatste: kies voor een open source CMS om je website in te laten ontwikkelen. Het bekendste voorbeeld hiervan is WordPress. Bij gebruik van dit populaire CMS weet je een paar dingen zeker:
- De techniek wordt up-to-date gehouden.
- Het is makkelijk om de website uit te breiden met nieuwe pagina’s.
- Bepaalde onderdelen van de site kun je zelf aanpassen en heb je geen websitebouwer voor nodig.
- Je bent niet afhankelijk van 1 webbouwer. Gaat hij failliet of ben je niet tevreden over de dienstverlening? Je kunt dan makkelijk een ander inschakelen.
Gaat jouw website langer mee dan gemiddeld?!?
Een website gaat dus gemiddeld zo’n 3 tot 5 jaar mee. Of dit ook voor jou geldt is onder andere afhankelijk van de sector waarin je werkt en de verwachtingen die jouw klant heeft van je website. Beoordeel zelf minimaal 1 keer per jaar of de techniek, het design en de content nog zo goed zijn dat ze jou helpen je online doelstellingen te behalen.
Hulp bij nodig? Wij denken graag met je mee!