Satdesign kubus

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. In normaal Nederlands: betalen voor een goede positie in de zoekmachines. Een goede positie zorgt ervoor dat je opvalt en dat je website meer bezoekers trekt. Hoe dit werkt en of het iets voor jou is lees je in deze blog.

SEO of SEA

Er zijn veel manieren om meer bezoekers te trekken naar je website. De twee bekendste methoden zijn Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). Het doel van zowel SEO als SEA is je website een goede positie te geven in de zoekmachines. Omdat in Nederland Google de absolute marktleider is, hebben we het bij SEA dan ook meestal over het gebruiken van Google Ads. SEO is een lange termijn strategie waarbij je onder andere door een goede inhoud en relevante blogs een steeds betere positie in de zoekresultaten verovert. Het kan maanden duren voordat je hier het resultaat van ziet.

Kies je voor SEA dan kies je een aanpak die al binnen een dag succesvol kan zijn. Hoe succesvol? Dat is afhankelijk van je budget en hoe goed je campagnes zijn ingericht.

Wat SEA je oplevert

Een klant die zoekt in Google is actief op zoek naar informatie. Van een klant die intypt ‘schilder Breda’ weet je al bijna zeker dat hij een schilder uit Breda wil inhuren. Je doelgroep wil dus iets kopen. De persoon ziet vervolgens de pagina’s die Google het meest relevant vindt. Bovenaan zie je de partijen die hebben betaald voor die positie (SEA) en vervolgens zie je de organische zoekresultaten (SEO).

Op de bovenste resultaten wordt vaker geklikt, deze websites krijgen dus meer bezoekers. Dat wil niet zeggen dat dit automatisch meer klanten en omzet oplevert. De website moet vervolgens wel aanspreken. Je moet je bezoeker overtuigen van je kwaliteiten en stimuleren actie te ondernemen. Bijvoorbeeld een informatiedocument downloaden of een offerte opvragen.

Pas wanneer de bezoeker ook converteert gaat je investering in SEA geld opleveren. Je moet dus altijd goed de resultaten monitoren om te beoordelen of het zinvol is dat je doorgaat met adverteren. En je moet jezelf afvragen of je website al goed genoeg is om je bezoekers te laten converteren. Een commercieel ingestoken landingspagina die heel gericht antwoord geeft op de vraag van de bezoeker kan je hierbij veel geld opleveren.

Hoe beslist Google de positie van je advertentie?

Stel: je investeert geld in SEA. Je laat een advertentie opstellen en stelt een advertentiebudget beschikbaar. Op welke positie wordt jouw advertentie dan getoond? Grote kans dat je ook concurrenten hebt die SEA toepassen, dus hoe bepaalt Google wie op plaats 1, 2 en verder staan?

Adverteren via Google werkt eigenlijk als een soort veiling. Google kijkt naar de ingevulde zoekopdracht. Vervolgens bekijkt het welke ingestelde advertenties hier goed op aansluiten. Daarbij weegt ‘het bod’ mee dat de partij overheeft voor een goede positie, maar ook geeft Google de advertentie een kwaliteitsscore. Daarbij kijkt Google bijvoorbeeld of je advertentie aansluit op de zoekopdracht, de juiste zoekwoorden vermeldt en of je landingspagina goed aansluit op je advertentie.

Bij het bepalen van de positie van jouw advertentie spelen dus zowel geld als kwaliteit een rol. Laat je advertentie daarom opstellen door een ervaren partij, dan is de kans groter dat je investering geld oplevert.

Wat zijn de kosten van SEA?

Als je aan de slag gaat met adverteren in zoekmachines dan moet je rekening houden met twee soorten kosten:

  1. Kosten voor de partij die de advertenties instelt.
  2. Het advertentiebudget.


Natuurlijk kun je zelf video’s op YouTube bekijken en leren hoe je advertenties instelt. Maar dit kost tijd en het resultaat is onzeker. Dus we gaan uit van de situatie dat je een expert inhuurt. De expert onderzoekt voor jou welke zoekopdrachten je doelgroep invoert en hoe je hier het beste op kan inspelen. Daarnaast wordt de advertentietekst geschreven, alles wordt juist ingesteld en de resultaten worden gemonitord. Dit kost meerdere uren per maand. Hoeveel uren is bijvoorbeeld afhankelijk van hoeveel advertenties je wilt plaatsen en hoe heftig de concurrentie is. Meestal geldt hiervoor een uurtarief tussen de €80 – €130.

Daarnaast moet je een advertentiebudget beschikbaar stellen. Per keer dat op jouw advertentie wordt geklikt betaal je een bepaald bedrag. Hoe meer concurrenten je hebt, hoe hoger dit bedrag is. Houd rekening met zo’n €0,50 – €12 per klik. Als je hebt ingesteld dat je dagbudget €30 is, dan wordt je advertentie niet meer getoond zodra dit budget op is. Op deze manier houd je dus regie over je investering.

Welke andere advertentiemogelijkheden zijn er?

Google Ads heeft meerdere advertentiemogelijkheden. In deze blog bespraken we de tekstuele advertenties die je ziet boven de organische zoekresultaten. Maar er is meer mogelijk. Bijvoorbeeld de Display-advertenties die je ziet op websites (denk aan Nu.nl), Google Shopping advertenties of advertenties in YouTube.

Wie kan SEA uitvoeren?

Zoals gezegd, kijk een YouTube tutorial en je kunt aan de slag. Maar zeker als je veel concurrentie hebt raden wij aan een specialist in te huren om zeker te weten dat je geen geld weggooit. Hiervoor kun je bijvoorbeeld terecht bij een online marketingbureau.

Omdat wij niet voldoende tijd beschikbaar hebben om ons hier echt in te specialiseren, bieden wij SEA zelf niet aan. Onze klanten die graag aan de slag willen met SEA brengen wij in contact met een van onze betrouwbare partners. Het online marketingbureau zorgt dan voor de advertenties en wij passen, waar nodig, de website aan.

Meer weten over goed scoren in Google? Lees dan ook eens onze artikelen:

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Op 15 mei 2002 werd het startschot gegeven voor Satdesign, inmiddels al weer 2 decennia geleden. Een mooi moment om terug te kijken op 20 jaar websites ontwikkelen.
Verkoop jij online producten aan consumenten, bijvoorbeeld via een webshop of social media? Grote kans dat je reviews verzamelt om je bezoekers te informeren over de kwaliteit van je producten. Vanaf 28 mei 2022 krijg je te maken met nieuwe Europese regels die moeten zorgen voor betrouwbare reviews.
Een negatieve review brengt je bloed al snel aan het koken. En al helemaal als je het gevoel hebt dat de klant onterecht zo negatief is. Maar wat doe je eraan? Verwijderen of reageren? Ik leg je uit wat beter is, zo kun jij deze situatie in jouw voordeel laten werken.
Als je begint met zakelijk bloggen dan is de inspiratie vaak ver te zoeken. Of je loopt juist over van de ideeën en weet niet waar te starten. In beide gevallen ben je op zoek naar het beste onderwerp om over te schrijven. Ik leg je uit welk onderwerp onmisbaar is als je indruk wil maken op je doelgroep.
Wie dieper in de hosting van een website duikt, komt de term DNS tegen. De letters staan voor Domain Name System, maar wat is DNS eigenlijk?
De agenda van iedere klusser, loodgieter en schilder zit tegenwoordig bomvol. En dat bijna allemaal via via want de website van de meeste bouwbedrijven is niet bepaald een klantenmagneet. Terwijl een goede site je, ook in deze tijd, veel oplevert. We bekijken waarom het juist nu interessant is om te investeren in een sterke website.
Hoe vaak gebruik jij Google om iets op te zoeken? En op welk zoekresultaat klik je dan? Waarschijnlijk kijk je niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Je snapt dus het belang van een goede positie in Google. Maar ja, dat kost wel geld. In deze blog bespreken we of het slim is geld te investeren in zoekmachineoptimalisatie.
WordPress heeft meerdere pagebuilders waarmee je mooie websites kunt ontwikkelen. Een betaalde plugin die steeds populairder wordt is Elementor. We bespreken de belangrijkste voor- en nadelen van WordPress Elementor. Klein tipje van de sluier: in onze ogen hebben we het hier over de beste pagebuilder die er is, je leest dus meer voor- dan nadelen.
Bloggen is niet meer weg te denken als marketingstrategie. Maar sommige mensen zien alleen de nadelen. Het kost tijd, ze weten niet waarover ze moeten schrijven en die ene blog die ze ooit schreven leverde niets op. Maar bloggen is juist heel waardevol voor je bedrijf. In deze blog daarom 7 redenen om wel te gaan bloggen.

Contact

Via WhatsApp:
Of via e-mail: