Satdesign kubus

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. In normaal Nederlands: betalen voor een goede positie in de zoekmachines. Een goede positie zorgt ervoor dat je opvalt en dat je website meer bezoekers trekt. Hoe dit werkt en of het iets voor jou is lees je in deze blog.

SEO of SEA

Er zijn veel manieren om meer bezoekers te trekken naar je website. De twee bekendste methoden zijn Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). Het doel van zowel SEO als SEA is je website een goede positie te geven in de zoekmachines. Omdat in Nederland Google de absolute marktleider is, hebben we het bij SEA dan ook meestal over het gebruiken van Google Ads. SEO is een lange termijn strategie waarbij je onder andere door een goede inhoud en relevante blogs een steeds betere positie in de zoekresultaten verovert. Het kan maanden duren voordat je hier het resultaat van ziet.

Kies je voor SEA dan kies je een aanpak die al binnen een dag succesvol kan zijn. Hoe succesvol? Dat is afhankelijk van je budget en hoe goed je campagnes zijn ingericht.

Wat SEA je oplevert

Een klant die zoekt in Google is actief op zoek naar informatie. Van een klant die intypt ‘schilder Breda’ weet je al bijna zeker dat hij een schilder uit Breda wil inhuren. Je doelgroep wil dus iets kopen. De persoon ziet vervolgens de pagina’s die Google het meest relevant vindt. Bovenaan zie je de partijen die hebben betaald voor die positie (SEA) en vervolgens zie je de organische zoekresultaten (SEO).

Op de bovenste resultaten wordt vaker geklikt, deze websites krijgen dus meer bezoekers. Dat wil niet zeggen dat dit automatisch meer klanten en omzet oplevert. De website moet vervolgens wel aanspreken. Je moet je bezoeker overtuigen van je kwaliteiten en stimuleren actie te ondernemen. Bijvoorbeeld een informatiedocument downloaden of een offerte opvragen.

Pas wanneer de bezoeker ook converteert gaat je investering in SEA geld opleveren. Je moet dus altijd goed de resultaten monitoren om te beoordelen of het zinvol is dat je doorgaat met adverteren. En je moet jezelf afvragen of je website al goed genoeg is om je bezoekers te laten converteren. Een commercieel ingestoken landingspagina die heel gericht antwoord geeft op de vraag van de bezoeker kan je hierbij veel geld opleveren.

Hoe beslist Google de positie van je advertentie?

Stel: je investeert geld in SEA. Je laat een advertentie opstellen en stelt een advertentiebudget beschikbaar. Op welke positie wordt jouw advertentie dan getoond? Grote kans dat je ook concurrenten hebt die SEA toepassen, dus hoe bepaalt Google wie op plaats 1, 2 en verder staan?

Adverteren via Google werkt eigenlijk als een soort veiling. Google kijkt naar de ingevulde zoekopdracht. Vervolgens bekijkt het welke ingestelde advertenties hier goed op aansluiten. Daarbij weegt ‘het bod’ mee dat de partij overheeft voor een goede positie, maar ook geeft Google de advertentie een kwaliteitsscore. Daarbij kijkt Google bijvoorbeeld of je advertentie aansluit op de zoekopdracht, de juiste zoekwoorden vermeldt en of je landingspagina goed aansluit op je advertentie.

Bij het bepalen van de positie van jouw advertentie spelen dus zowel geld als kwaliteit een rol. Laat je advertentie daarom opstellen door een ervaren partij, dan is de kans groter dat je investering geld oplevert.

Wat zijn de kosten van SEA?

Als je aan de slag gaat met adverteren in zoekmachines dan moet je rekening houden met twee soorten kosten:

  1. Kosten voor de partij die de advertenties instelt.
  2. Het advertentiebudget.


Natuurlijk kun je zelf video’s op YouTube bekijken en leren hoe je advertenties instelt. Maar dit kost tijd en het resultaat is onzeker. Dus we gaan uit van de situatie dat je een expert inhuurt. De expert onderzoekt voor jou welke zoekopdrachten je doelgroep invoert en hoe je hier het beste op kan inspelen. Daarnaast wordt de advertentietekst geschreven, alles wordt juist ingesteld en de resultaten worden gemonitord. Dit kost meerdere uren per maand. Hoeveel uren is bijvoorbeeld afhankelijk van hoeveel advertenties je wilt plaatsen en hoe heftig de concurrentie is. Meestal geldt hiervoor een uurtarief tussen de €80 – €130.

Daarnaast moet je een advertentiebudget beschikbaar stellen. Per keer dat op jouw advertentie wordt geklikt betaal je een bepaald bedrag. Hoe meer concurrenten je hebt, hoe hoger dit bedrag is. Houd rekening met zo’n €0,50 – €12 per klik. Als je hebt ingesteld dat je dagbudget €30 is, dan wordt je advertentie niet meer getoond zodra dit budget op is. Op deze manier houd je dus regie over je investering.

Welke andere advertentiemogelijkheden zijn er?

Google Ads heeft meerdere advertentiemogelijkheden. In deze blog bespraken we de tekstuele advertenties die je ziet boven de organische zoekresultaten. Maar er is meer mogelijk. Bijvoorbeeld de Display-advertenties die je ziet op websites (denk aan Nu.nl), Google Shopping advertenties of advertenties in YouTube.

Wie kan SEA uitvoeren?

Zoals gezegd, kijk een YouTube tutorial en je kunt aan de slag. Maar zeker als je veel concurrentie hebt raden wij aan een specialist in te huren om zeker te weten dat je geen geld weggooit. Hiervoor kun je bijvoorbeeld terecht bij een online marketingbureau.

Omdat wij niet voldoende tijd beschikbaar hebben om ons hier echt in te specialiseren, bieden wij SEA zelf niet aan. Onze klanten die graag aan de slag willen met SEA brengen wij in contact met een van onze betrouwbare partners. Het online marketingbureau zorgt dan voor de advertenties en wij passen, waar nodig, de website aan.

Meer weten over goed scoren in Google? Lees dan ook eens onze artikelen:

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Online ondernemen is leuk, maar er komt veel bij kijken. Privacy is een belangrijk thema. Als je een eigen website hebt, moet je rekening houden met twee zaken: cookies en de verwerking van persoonlijke gegevens. Door het opstellen van een goede cookieverklaring en privacyverklaring voldoe je aan de wetgeving.
Bekijk wat een copywriter volgens Danielle echt uniek maakt in de blog die zij schreef voor Frankwatching.
Om online te groeien moet je het vertrouwen winnen van je bezoekers. Zonder vertrouwen komt er geen deal. We laten je zien met welke bewezen strategie je dit voor elkaar krijgt en wat het je oplevert.
Het is de grootste digitale ergernis. Spam. Het is belangrijk dat je herkent wanneer je met spam te maken hebt. Voor je het weet heb jij je wachtwoord, pincode of andere gevoelige gegevens gedeeld. Gelukkig houdt de server 99% van alle spamberichten tegen, maar met deze tips ben je ook goed voorbereid op die ene mail die er toch nog tussendoor glipt.
WordPress heeft veel mogelijkheden. Van het maken van een website met kant-en-klare templates tot het volledig programmeren van alle onderdelen. Kies je voor een maatwerk website dan houdt je webbouwer rekening met jouw wensen. Hij maakt het je zo makkelijk mogelijk om zelf inhoud aan te passen of toe te voegen. We delen een aantal voorbeelden uit onze praktijk met je.
Je website is een soort extra werknemer voor je bedrijf. Hij helpt je aan nieuwe klanten. En net als je werknemers kan hij kuren vertonen waardoor hij niet optimaal presteert. Door je website regelmatig te onderhouden, voorkom je problemen. Ik leg je uit waarom een onderhoudscontract een fijne verzekeringspolis is.
Beter goed gejat dan slecht bedacht toch? Nou, niet dus. Zelfs als er al 99 blogs over een onderwerp bestaan, dan nog wil je niet dat die van jou lijkt op die van een ander. Je wil opvallen en indruk maken. Met deze tips zorg je voor een originele blog en voorkom je plagiaat.
Bezoekers haken af als je website niet snel genoeg laadt. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om je WordPress website sneller te maken. Met een cache plug-in schieten je prestaties omhoog. We bespreken de voor- en nadelen van deze technische truc.
Ga je aan de slag met teksten schrijven voor je website of blog? Dan wil je natuurlijk wel dat iemand je teksten leest. Dat doel behaal je niet als je een suffe tekst schrijft of als niemand je pagina kan vinden. In deze blog deel ik daarom de basisbeginselen van het schrijven van SEO-teksten met je. Dit geeft jou de handvaten om content te ontwikkelen die wél indruk maakt.

Contact

Via WhatsApp:
Of via e-mail: