Satdesign kubus
Leestijd: 4 min.
Leestijd: 4 min.

Wat kan ik zelf doen om mijn website te optimaliseren voor Google?

Een van de drie pijlers bij zoekmachineoptimalisatie is de content van je website. Ben jij verantwoordelijk voor de teksten, foto’s of video’s? Sla deze belangrijke details dan niet over!

Teksten

Een tekst moet goed leesbaar zijn en aansluiten op de behoefte van je doelgroep. Die behoefte achterhaal je door in het hoofd van je potentiele klant te duiken, hiervoor kun je bestaande klanten interviewen of een zoekwoordenonderzoek uit laten voeren. Vervolgens let je op het volgende:

Koppen

De koppen geven aan waar de tekst over gaat. Meestal heeft een website de mogelijkheid meerdere titels te gebruiken in je tekst, we noemen dat de H1 (belangrijkst), H2, H3 enz. Gebruik deze titels zodat Google snapt waar je pagina over gaat en om de leesbaarheid van je tekst te vergroten.

Inhoud

Stop met bedenken wat jij wil zeggen, maar vraag je af wat de bezoeker wil horen. En zorg ervoor dat je dit goed in de tekst verwerkt. Houd je rekening met zoekwoorden? Stop er dan niet teveel in je tekst, hij moet nog wel lekker leesbaar zijn natuurlijk. Zorg ervoor dat je tekst lang genoeg is, zeker zo’n 300-400 woorden.

Opbouw/leesbaarheid

Zorg voor een tekst die begrijpelijk is voor de bezoeker. Gebruik tussenkopjes, begin met de belangrijkste informatie en schrijf duidelijk. Vermijd wollig taalgebruik en vaktaal die niet bekend is bij je bezoeker.

Metabeschrijvingen

Vergeet ook niet iedere pagina te voorzien van metabeschrijvingen. Dit zijn de titel en toelichting die Google toont in de zoekresultaten. Hierdoor kun je iemand enthousiast maken en verleiden jouw website te bezoeken. In onze WordPress websites vind je hiervoor op iedere pagina de Yoast SEO plugin. Als je de metabeschrijvingen niet toevoegt, dan maakt Google zelf een samenvatting van je pagina.

Foto’s en video’s

Google beoordeelt de volledige inhoud van je pagina op relevantie, dus ook je foto’s en video’s. Houd rekening met deze punten:

Relevantie en originaliteit

Kies visuals die passen bij de inhoud van de tekst. Origineel materiaal is hierbij beter dan een foto of video die je hebt gekocht via een beeldbank. Let er trouwens ook op dat je de content mag gebruiken en niet het auteursrecht of portretrecht schendt.

Naam

Geef de foto een naam die vertelt wat er op de foto te zien is en bij de inhoud van de pagina past. Dus niet ‘Shutterstock_15644’, maar bijvoorbeeld ‘websiteontwikkeling’. Dit doe je nog voordat je de foto uploadt, dus al op je computer. Via de rechtermuisknop pas je de bestandsnaam aan.

Alt-tag

De Alt-tag is de naam die de bezoeker ziet als de afbeelding niet goed wordt geladen. Ook hier vermeld je wat er op de afbeelding te zien is, dat hoeft niet hetzelfde te zijn als de bestandsnaam. Google leest dit uit en gebruikt dit ook om je website te beoordelen op relevantie.

Bestandsformaat

Hoe minder opslagruimte een afbeelding nodig heeft, hoe sneller hij wordt geladen. Dat is goed voor de ervaring van de gebruiker en voor Google. Voor afbeeldingen geldt dat jpeg het beste formaat is. Dit neemt bijvoorbeeld minder ruimte in beslag dan een png bestand. Wij gebruiken daarnaast een plug-in die je afbeeldingen automatisch verkleind na het uploaden om zo een snelle laadtijd te garanderen.

Maak het Google zo makkelijk mogelijk

Door bovenstaande stappen uit te voeren maak je het Google zo makkelijk mogelijk om jouw websitepagina’s te ‘snappen’. Hierdoor kan de zoekmachine beter inschatten of jouw pagina aansluit op een zoekopdracht.

Wil je meer weten over het verbeteren van jouw positie in Google? Lees dan de blogs ‘Wat is zoekmachineoptimalisatie’ en ‘Hoe werkt zoekmachineoptimalisatie’.

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Online ondernemen is leuk, maar er komt veel bij kijken. Privacy is een belangrijk thema. Als je een eigen website hebt, moet je rekening houden met twee zaken: cookies en de verwerking van persoonlijke gegevens. Door het opstellen van een goede cookieverklaring en privacyverklaring voldoe je aan de wetgeving.
Bekijk wat een copywriter volgens Danielle echt uniek maakt in de blog die zij schreef voor Frankwatching.
Om online te groeien moet je het vertrouwen winnen van je bezoekers. Zonder vertrouwen komt er geen deal. We laten je zien met welke bewezen strategie je dit voor elkaar krijgt en wat het je oplevert.
Het is de grootste digitale ergernis. Spam. Het is belangrijk dat je herkent wanneer je met spam te maken hebt. Voor je het weet heb jij je wachtwoord, pincode of andere gevoelige gegevens gedeeld. Gelukkig houdt de server 99% van alle spamberichten tegen, maar met deze tips ben je ook goed voorbereid op die ene mail die er toch nog tussendoor glipt.
WordPress heeft veel mogelijkheden. Van het maken van een website met kant-en-klare templates tot het volledig programmeren van alle onderdelen. Kies je voor een maatwerk website dan houdt je webbouwer rekening met jouw wensen. Hij maakt het je zo makkelijk mogelijk om zelf inhoud aan te passen of toe te voegen. We delen een aantal voorbeelden uit onze praktijk met je.
Je website is een soort extra werknemer voor je bedrijf. Hij helpt je aan nieuwe klanten. En net als je werknemers kan hij kuren vertonen waardoor hij niet optimaal presteert. Door je website regelmatig te onderhouden, voorkom je problemen. Ik leg je uit waarom een onderhoudscontract een fijne verzekeringspolis is.
Beter goed gejat dan slecht bedacht toch? Nou, niet dus. Zelfs als er al 99 blogs over een onderwerp bestaan, dan nog wil je niet dat die van jou lijkt op die van een ander. Je wil opvallen en indruk maken. Met deze tips zorg je voor een originele blog en voorkom je plagiaat.
Bezoekers haken af als je website niet snel genoeg laadt. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om je WordPress website sneller te maken. Met een cache plug-in schieten je prestaties omhoog. We bespreken de voor- en nadelen van deze technische truc.
Ga je aan de slag met teksten schrijven voor je website of blog? Dan wil je natuurlijk wel dat iemand je teksten leest. Dat doel behaal je niet als je een suffe tekst schrijft of als niemand je pagina kan vinden. In deze blog deel ik daarom de basisbeginselen van het schrijven van SEO-teksten met je. Dit geeft jou de handvaten om content te ontwikkelen die wél indruk maakt.

Contact

Via WhatsApp:
Of via e-mail: