Satdesign kubus
Leestijd: 4 min.
Leestijd: 4 min.

Wat kan ik zelf doen om mijn website te optimaliseren voor Google?

Een van de drie pijlers bij zoekmachineoptimalisatie is de content van je website. Ben jij verantwoordelijk voor de teksten, foto’s of video’s? Sla deze belangrijke details dan niet over!

Teksten

Een tekst moet goed leesbaar zijn en aansluiten op de behoefte van je doelgroep. Die behoefte achterhaal je door in het hoofd van je potentiele klant te duiken, hiervoor kun je bestaande klanten interviewen of een zoekwoordenonderzoek uit laten voeren. Vervolgens let je op het volgende:

Koppen

De koppen geven aan waar de tekst over gaat. Meestal heeft een website de mogelijkheid meerdere titels te gebruiken in je tekst, we noemen dat de H1 (belangrijkst), H2, H3 enz. Gebruik deze titels zodat Google snapt waar je pagina over gaat en om de leesbaarheid van je tekst te vergroten.

Inhoud

Stop met bedenken wat jij wil zeggen, maar vraag je af wat de bezoeker wil horen. En zorg ervoor dat je dit goed in de tekst verwerkt. Houd je rekening met zoekwoorden? Stop er dan niet teveel in je tekst, hij moet nog wel lekker leesbaar zijn natuurlijk. Zorg ervoor dat je tekst lang genoeg is, zeker zo’n 300-400 woorden.

Opbouw/leesbaarheid

Zorg voor een tekst die begrijpelijk is voor de bezoeker. Gebruik tussenkopjes, begin met de belangrijkste informatie en schrijf duidelijk. Vermijd wollig taalgebruik en vaktaal die niet bekend is bij je bezoeker.

Metabeschrijvingen

Vergeet ook niet iedere pagina te voorzien van metabeschrijvingen. Dit zijn de titel en toelichting die Google toont in de zoekresultaten. Hierdoor kun je iemand enthousiast maken en verleiden jouw website te bezoeken. In onze WordPress websites vind je hiervoor op iedere pagina de Yoast SEO plugin. Als je de metabeschrijvingen niet toevoegt, dan maakt Google zelf een samenvatting van je pagina.

Foto’s en video’s

Google beoordeelt de volledige inhoud van je pagina op relevantie, dus ook je foto’s en video’s. Houd rekening met deze punten:

Relevantie en originaliteit

Kies visuals die passen bij de inhoud van de tekst. Origineel materiaal is hierbij beter dan een foto of video die je hebt gekocht via een beeldbank. Let er trouwens ook op dat je de content mag gebruiken en niet het auteursrecht of portretrecht schendt.

Naam

Geef de foto een naam die vertelt wat er op de foto te zien is en bij de inhoud van de pagina past. Dus niet ‘Shutterstock_15644’, maar bijvoorbeeld ‘websiteontwikkeling’. Dit doe je nog voordat je de foto uploadt, dus al op je computer. Via de rechtermuisknop pas je de bestandsnaam aan.

Alt-tag

De Alt-tag is de naam die de bezoeker ziet als de afbeelding niet goed wordt geladen. Ook hier vermeld je wat er op de afbeelding te zien is, dat hoeft niet hetzelfde te zijn als de bestandsnaam. Google leest dit uit en gebruikt dit ook om je website te beoordelen op relevantie.

Bestandsformaat

Hoe minder opslagruimte een afbeelding nodig heeft, hoe sneller hij wordt geladen. Dat is goed voor de ervaring van de gebruiker en voor Google. Voor afbeeldingen geldt dat jpeg het beste formaat is. Dit neemt bijvoorbeeld minder ruimte in beslag dan een png bestand. Wij gebruiken daarnaast een plug-in die je afbeeldingen automatisch verkleind na het uploaden om zo een snelle laadtijd te garanderen.

Maak het Google zo makkelijk mogelijk

Door bovenstaande stappen uit te voeren maak je het Google zo makkelijk mogelijk om jouw websitepagina’s te ‘snappen’. Hierdoor kan de zoekmachine beter inschatten of jouw pagina aansluit op een zoekopdracht.

Wil je meer weten over het verbeteren van jouw positie in Google? Lees dan de blogs ‘Wat is zoekmachineoptimalisatie’ en ‘Hoe werkt zoekmachineoptimalisatie’.

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Op 15 mei 2002 werd het startschot gegeven voor Satdesign, inmiddels al weer 2 decennia geleden. Een mooi moment om terug te kijken op 20 jaar websites ontwikkelen.
Verkoop jij online producten aan consumenten, bijvoorbeeld via een webshop of social media? Grote kans dat je reviews verzamelt om je bezoekers te informeren over de kwaliteit van je producten. Vanaf 28 mei 2022 krijg je te maken met nieuwe Europese regels die moeten zorgen voor betrouwbare reviews.
Een negatieve review brengt je bloed al snel aan het koken. En al helemaal als je het gevoel hebt dat de klant onterecht zo negatief is. Maar wat doe je eraan? Verwijderen of reageren? Ik leg je uit wat beter is, zo kun jij deze situatie in jouw voordeel laten werken.
Als je begint met zakelijk bloggen dan is de inspiratie vaak ver te zoeken. Of je loopt juist over van de ideeën en weet niet waar te starten. In beide gevallen ben je op zoek naar het beste onderwerp om over te schrijven. Ik leg je uit welk onderwerp onmisbaar is als je indruk wil maken op je doelgroep.
Wie dieper in de hosting van een website duikt, komt de term DNS tegen. De letters staan voor Domain Name System, maar wat is DNS eigenlijk?
De agenda van iedere klusser, loodgieter en schilder zit tegenwoordig bomvol. En dat bijna allemaal via via want de website van de meeste bouwbedrijven is niet bepaald een klantenmagneet. Terwijl een goede site je, ook in deze tijd, veel oplevert. We bekijken waarom het juist nu interessant is om te investeren in een sterke website.
Hoe vaak gebruik jij Google om iets op te zoeken? En op welk zoekresultaat klik je dan? Waarschijnlijk kijk je niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Je snapt dus het belang van een goede positie in Google. Maar ja, dat kost wel geld. In deze blog bespreken we of het slim is geld te investeren in zoekmachineoptimalisatie.
WordPress heeft meerdere pagebuilders waarmee je mooie websites kunt ontwikkelen. Een betaalde plugin die steeds populairder wordt is Elementor. We bespreken de belangrijkste voor- en nadelen van WordPress Elementor. Klein tipje van de sluier: in onze ogen hebben we het hier over de beste pagebuilder die er is, je leest dus meer voor- dan nadelen.
Bloggen is niet meer weg te denken als marketingstrategie. Maar sommige mensen zien alleen de nadelen. Het kost tijd, ze weten niet waarover ze moeten schrijven en die ene blog die ze ooit schreven leverde niets op. Maar bloggen is juist heel waardevol voor je bedrijf. In deze blog daarom 7 redenen om wel te gaan bloggen.

Contact

Via WhatsApp:
Of via e-mail: