Satdesign kubus

Wie zit er nou écht te wachten op een unieke copywriter?

Een selecte groep copywriters heeft het magische vermogen om buitengewone copy te produceren. Hun teksten zijn creatief, roepen emoties op en hebben echt een eigen geluid. Hun copy is jaloersmakend goed. Maar laat je er vooral niet door ontmoedigen. Want wie zit er nu écht te wachten op een excentrieke copywriter?

Deze blog is een opiniestuk en is eerder gepubliceerd op Frankwatching.

In Nederland zijn er volgens cijfers van het CBS meer dan 2 miljoen ondernemingen. Een deel hiervan laat teksten schrijven door de secretaresse, buurvrouw of het neefje met een ‘vlotte pen’. Wat resteert zijn potentiële klanten voor jou als copywriter.

Ken je doelgroep

Jouw copy komt terecht op websites, social media, in productbrochures en een enkele keer ook in reclamecampagnes. Het aantal bedrijven dat de ambitie én het budget heeft om een geheel eigen geluid te creëren is helaas niet zo groot. Niet iedere onderneming is een bol.com of een Coolblue. Van de 2 miljoen bedrijven in ons kikkerlandje zijn er nog geen 72.000 bedrijven waar minimaal tien personen werken. En een luttele 0,7% van alle bedrijven heeft meer dan 50 mensen in dienst.

Wie heeft het lef en het budget?

En nu hoor ik je bijna denken ‘ja, maar ook kleine bedrijven willen uniek zijn’. En daar heb je een punt. Maar tussen willen en doen zit een groot verschil. Als je weet dat meer dan 96% van alle ondernemingen minder dan tien personen in dienst heeft, dan kun je wel nagaan dat het budget voor marketing (waaronder jouw copywritingskills meestal vallen) beperkt is en efficiënt moet worden ingezet. En voor iedereen die fan is van een eigenzinnige tone of voice is er ook iemand die er niets van moet hebben. Veel bedrijven spelen dus op safe en kiezen voor een ‘gewoon’ goede copywriter.

De noodzakelijke vaardigheden voor iedere copywriter

Een gewoon goede copywriter word je niet zomaar. Als geen ander kun jij:

  • Je inleven in de doelgroep van je opdrachtgever
  • De wensen en behoeften van de doelgroep boven tafel krijgen
  • Teksten schrijven in de taal van de doelgroep die bewijzen dat je opdrachtgever dé partij is die de behoeften van de doelgroep vervult
  • De lezer op een positieve manier beïnvloeden richting de gewenste keuze
  • Je opdrachtgever overtuigen dat de teksten over de lezer moeten gaan en slechts beperkt over het bedrijf, er zitten nu eenmaal niet zoveel mensen te wachten op een uitgebreide bedrijfshistorie

En daarin onderscheid jij je van de secretaresse en de buurvrouw. Jouw teksten zijn gewoon ijzersterk en brengen de doelgroep in beweging.

Zijn unieke copywriters dan echt overbodig?

Als je het mij vraagt, dan ben je al een unieke copywriter als je bovenstaande vaardigheden goed beheerst. Je overstijgt daarmee het niveau van veel conculega’s. Maar daar hebben we het hier niet over. De vraag is of unieke (van het niveau buitengewoon en excentriek) copywriters overbodig zijn?

Nee, natuurlijk niet. Al was het maar om ons gewone stervelingen te inspireren met hun indrukwekkende gedachtespinsels. En er zijn natuurlijk ook voldoende ondernemers die de markt willen veranderen, die willen opvallen en niet alleen op zoek zijn naar klanten, maar naar fans.

Voor al deze ondernemers is het goed dat er ook eigenzinnige copywriters zijn. Die linksaf gaan waar de rest rechtsaf gaat. Die opvallende teksten schrijven omdat ‘gewoon’ en ‘efficiënt’ niet in hun woordenboek voorkomen. En de trouwe fans van deze copywriters zijn ook bereid daarvoor te betalen. Uniek zijn is dus zo gek nog niet.

Voor iedereen is een markt

Schrijf jij geen teksten die meedingen naar de prijs ‘creatiefste invalshoek’ of ‘leukste woordspeling’ van 2022? Geen paniek. Als jij de vaardigheden van een gewoon goede copywriter beheerst, dan zijn er voldoende opdrachtgevers die op jou zitten te wachten. Jij maakt het verschil voor die ondernemers en draagt bij aan hun (online) groei. Want een goede tekst schrijven die helemaal aansluit op de behoefte van de doelgroep, waarmee je hun vertrouwen wint en die ze in beweging brengt…dat kan niet iedereen. Dat maakt jou uniek.

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Voor onze websites betaal je een eenmalige prijs én sluit je een maandelijks onderhoudsplan af. Hierbij betaal je iedere maand voor het goed en veilig functioneren van je site. We leggen je uit waarom we met een onderhoudsplan werken.
Webteksten schrijven is een vak apart. Je wil natuurlijk dat jouw doelgroep zich herkent en denkt ‘ja, dat wil ik!’ Niet gek dus dat je erover nadenkt om de teksten van jouw website door een ander te laten schrijven. Maar wat kost dat eigenlijk?
Vandaag de dag is het vrij eenvoudig om een website te maken. Tenminste… zo lijkt het. Er zijn genoeg aanbieders waarmee jij als ondernemer de mogelijkheid hebt om een eigen website online te zetten. Maar wat zijn de valkuilen als je dat doet? We vertellen je graag waar je op moet letten.
Online ondernemen is leuk, maar er komt veel bij kijken. Privacy is een belangrijk thema. Als je een eigen website hebt, moet je rekening houden met twee zaken: cookies en de verwerking van persoonlijke gegevens. Door het opstellen van een goede cookieverklaring en privacyverklaring voldoe je aan de wetgeving.
Bekijk wat een copywriter volgens Danielle echt uniek maakt in de blog die zij schreef voor Frankwatching.
Om online te groeien moet je het vertrouwen winnen van je bezoekers. Zonder vertrouwen komt er geen deal. We laten je zien met welke bewezen strategie je dit voor elkaar krijgt en wat het je oplevert.
Het is de grootste digitale ergernis. Spam. Het is belangrijk dat je herkent wanneer je met spam te maken hebt. Voor je het weet heb jij je wachtwoord, pincode of andere gevoelige gegevens gedeeld. Gelukkig houdt de server 99% van alle spamberichten tegen, maar met deze tips ben je ook goed voorbereid op die ene mail die er toch nog tussendoor glipt.
WordPress heeft veel mogelijkheden. Van het maken van een website met kant-en-klare templates tot het volledig programmeren van alle onderdelen. Kies je voor een maatwerk website dan houdt je webbouwer rekening met jouw wensen. Hij maakt het je zo makkelijk mogelijk om zelf inhoud aan te passen of toe te voegen. We delen een aantal voorbeelden uit onze praktijk met je.
Je website is een soort extra werknemer voor je bedrijf. Hij helpt je aan nieuwe klanten. En net als je werknemers kan hij kuren vertonen waardoor hij niet optimaal presteert. Door je website regelmatig te onderhouden, voorkom je problemen. Ik leg je uit waarom een onderhoudscontract een fijne verzekeringspolis is.