Een selecte groep copywriters heeft het magische vermogen om buitengewone copy te produceren. Hun teksten zijn creatief, roepen emoties op en hebben echt een eigen geluid. Hun copy is jaloersmakend goed. Maar laat je er vooral niet door ontmoedigen. Want wie zit er nu écht te wachten op een excentrieke copywriter?
Deze blog is een opiniestuk en is eerder gepubliceerd op Frankwatching.
In Nederland zijn er volgens cijfers van het CBS meer dan 2 miljoen ondernemingen. Een deel hiervan laat teksten schrijven door de secretaresse, buurvrouw of het neefje met een ‘vlotte pen’. Wat resteert zijn potentiële klanten voor jou als copywriter.
Ken je doelgroep
Jouw copy komt terecht op websites, social media, in productbrochures en een enkele keer ook in reclamecampagnes. Het aantal bedrijven dat de ambitie én het budget heeft om een geheel eigen geluid te creëren is helaas niet zo groot. Niet iedere onderneming is een bol.com of een Coolblue. Van de 2 miljoen bedrijven in ons kikkerlandje zijn er nog geen 72.000 bedrijven waar minimaal tien personen werken. En een luttele 0,7% van alle bedrijven heeft meer dan 50 mensen in dienst.
Wie heeft het lef en het budget?
En nu hoor ik je bijna denken ‘ja, maar ook kleine bedrijven willen uniek zijn’. En daar heb je een punt. Maar tussen willen en doen zit een groot verschil. Als je weet dat meer dan 96% van alle ondernemingen minder dan tien personen in dienst heeft, dan kun je wel nagaan dat het budget voor marketing (waaronder jouw copywritingskills meestal vallen) beperkt is en efficiënt moet worden ingezet. En voor iedereen die fan is van een eigenzinnige tone of voice is er ook iemand die er niets van moet hebben. Veel bedrijven spelen dus op safe en kiezen voor een ‘gewoon’ goede copywriter.
De noodzakelijke vaardigheden voor iedere copywriter
Een gewoon goede copywriter word je niet zomaar. Als geen ander kun jij:
- Je inleven in de doelgroep van je opdrachtgever
- De wensen en behoeften van de doelgroep boven tafel krijgen
- Teksten schrijven in de taal van de doelgroep die bewijzen dat je opdrachtgever dé partij is die de behoeften van de doelgroep vervult
- De lezer op een positieve manier beïnvloeden richting de gewenste keuze
- Je opdrachtgever overtuigen dat de teksten over de lezer moeten gaan en slechts beperkt over het bedrijf, er zitten nu eenmaal niet zoveel mensen te wachten op een uitgebreide bedrijfshistorie
En daarin onderscheid jij je van de secretaresse en de buurvrouw. Jouw teksten zijn gewoon ijzersterk en brengen de doelgroep in beweging.
Zijn unieke copywriters dan echt overbodig?
Als je het mij vraagt, dan ben je al een unieke copywriter als je bovenstaande vaardigheden goed beheerst. Je overstijgt daarmee het niveau van veel conculega’s. Maar daar hebben we het hier niet over. De vraag is of unieke (van het niveau buitengewoon en excentriek) copywriters overbodig zijn?
Nee, natuurlijk niet. Al was het maar om ons gewone stervelingen te inspireren met hun indrukwekkende gedachtespinsels. En er zijn natuurlijk ook voldoende ondernemers die de markt willen veranderen, die willen opvallen en niet alleen op zoek zijn naar klanten, maar naar fans.
Voor al deze ondernemers is het goed dat er ook eigenzinnige copywriters zijn. Die linksaf gaan waar de rest rechtsaf gaat. Die opvallende teksten schrijven omdat ‘gewoon’ en ‘efficiënt’ niet in hun woordenboek voorkomen. En de trouwe fans van deze copywriters zijn ook bereid daarvoor te betalen. Uniek zijn is dus zo gek nog niet.
Voor iedereen is een markt
Schrijf jij geen teksten die meedingen naar de prijs ‘creatiefste invalshoek’ of ‘leukste woordspeling’ van 2022? Geen paniek. Als jij de vaardigheden van een gewoon goede copywriter beheerst, dan zijn er voldoende opdrachtgevers die op jou zitten te wachten. Jij maakt het verschil voor die ondernemers en draagt bij aan hun (online) groei. Want een goede tekst schrijven die helemaal aansluit op de behoefte van de doelgroep, waarmee je hun vertrouwen wint en die ze in beweging brengt…dat kan niet iedereen. Dat maakt jou uniek.