Satdesign kubus
Leestijd: 4 min.
Leestijd: 4 min.

Zo stel je je bedrijf in op Google via Bedrijfsprofielmanager

Via de Bedrijfsprofielmanager van Google (voorheen: Mijn Bedrijf) registreer je belangrijke informatie over je onderneming. Deze informatie toont Google in de zoekresultaten als iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam en in Google Maps. We laten je zien welke informatie je kunt instellen om zo jouw weergave in Google te verbeteren.

Inloggen met je bedrijf

Voordat je aan de slag gaat met de Bedrijfsprofielmanager moet je inloggen met een Google-account. Het is belangrijk dat Google snapt dat jij hoort bij de onderneming en het recht hebt de informatie aan te passen. Is jouw onderneming nog niet gekoppeld aan een Google-account? Volg dan de stappen in de Bedrijfsprofielmanager om toegang aan te vragen. Als je bedrijf gekoppeld is aan je account, kun je aan de slag met het aanpassen van de bedrijfsgegevens. 

 

Algemene bedrijfsinformatie

Het is natuurlijk ontzettend belangrijk dat de gegevens die over jouw bedrijf worden vermeld in de zoekresultaten en in Google Maps kloppen. Vul daarom alle gegevens zo compleet mogelijk in. In de rubriek ‘Informatie’ stel je het volgende in:

  • Je bedrijfsnaam
  • De categorie van je bedrijf
  • Servicegebieden (de regio’s waar je je op richt)
  • De openingstijden (ook eventuele aangepaste openingstijden)
  • De NAW-gegevens
  • Services: wat heb je te bieden?
  • Omschrijving: een korte tekst waarin je meer informatie geeft over je bedrijf

Statistieken

Via ‘Inzichten’ zie je precies hoe vaak je bedrijf is weergegeven en welke acties uitgevoerd zijn, zoals:
 
  • Hoe vaak een routebeschrijving is opgevraagd
  • Hoe vaak er op het telefoonnummer is geklikt
  • Hoe vaak de bedrijfsfoto’s zijn bekeken

Foto’s

Bij ‘Foto’s’ plaats je relevante foto’s van je bedrijf. Denk aan je logo, foto van je interieur of je bedrijfslocatie of een foto van je team. Wanneer er iemand direct naar je bedrijfsnaam zoekt, verschijnen deze foto’s op Google. De omslagfoto is direct zichtbaar in Google Maps als je op je bedrijf klikt.

Producten en services

Via de rubrieken ‘Producten’ en ‘Services’ stel je in wat voor producten en diensten je levert. Geef daarbij een goede omschrijving en foto op. Ze verschijnen tussen de zoekresultaten en je helpt Google beter in te schatten bij welke zoekwoorden jouw bedrijf getoond moet worden.

Reviews

Via Google kan iedereen een review plaatsen over je bedrijf. Positieve reviews zijn natuurlijk super fijn omdat ze ervoor zorgen dat je bedrijf betrouwbaar overkomt. Het is vervelend als er een negatieve reactie tussenstaat.  Het is niet mogelijk om die te verwijderen. Wel kan je Google laten weten dat dit bericht niet gepast is. Dat doe je door bij de betreffende review in het overzicht te klikken op ‘Markeren als ongepast’. Google zal dit beoordelen. Het wil niet zeggen dat het bericht daadwerkelijk wordt verwijderd. De beste oplossing is dan om een nette reactie te plaatsen. Dat doe je ook via de Bedrijfsprofielmanager.

Posts

Er valt altijd wel iets te melden. Heb je een nieuw product, een nieuwe website, organiseer je een evenement of wil je je gebruiker gewoon eens bedanken? Plaats dan een post! Zet daarin een foto, beschrijving en een knop naar een pagina op je website. Als je in Google zoekt naar je bedrijf, verschijnt je post in het rechterkader. Of in Google Maps onder de contactgegevens. Als je regelmatig een post plaatst weet Google dat je actief bezig bent met je organisatie.

En nu?

Ga actief aan de slag met de gegevens in ‘Bedrijfsprofielmanager’. Probeer de inhoud zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat Google-gebruikers getriggerd worden om op de link van jouw bedrijf te klikken. Ook zorg je er zo voor dat Google beter weet waar je bedrijf mee bezig is, dit is goed voor je positie in de zoekresultaten.

Wil je meer informatie over zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

Heb je hulp nodig bij het aanvullen van je bedrijfsgegevens? Neem dan contact met ons op.

Pepijn van Rijen

Pepijn van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Beter goed gejat dan slecht bedacht toch? Nou, niet dus. Zelfs als er al 99 blogs over een onderwerp bestaan, dan nog wil je niet dat die van jou lijkt op die van een ander. Je wil opvallen en indruk maken. Met deze tips zorg je voor een originele blog en voorkom je plagiaat.
Bezoekers haken af als je website niet snel genoeg laadt. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om je WordPress website sneller te maken. Met een cache plug-in schieten je prestaties omhoog. We bespreken de voor- en nadelen van deze technische truc.
Ga je aan de slag met teksten schrijven voor je website of blog? Dan wil je natuurlijk wel dat iemand je teksten leest. Dat doel behaal je niet als je een suffe tekst schrijft of als niemand je pagina kan vinden. In deze blog deel ik daarom de basisbeginselen van het schrijven van SEO-teksten met je. Dit geeft jou de handvaten om content te ontwikkelen die wél indruk maakt.
Je bent in principe behoorlijk tevreden met je WordPress website. Hij ziet er goed uit, is makkelijk te onderhouden, maar ja…die snelheid. Het laden duurt eigenlijk te lang. En zowel je bezoeker als Google vinden de snelheid heel belangrijk. Maar hoe kan je WordPress sneller maken? We geven een paar tips.
Wij ontwikkelen maatwerk websites, dat betekent dat geen enkele website hetzelfde kost. Maar we geven je graag een indicatie van de kosten én laten je zien welke keuzes invloed hebben op de totaalprijs. We zijn hier heel open in, zo kun jij beslissen of we een goede match zijn.
Via de Bedrijfsprofielmanager van Google (voorheen: Mijn Bedrijf) registreer je belangrijke informatie over je onderneming. Deze informatie toont Google in de zoekresultaten als iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam en in Google Maps. We laten je zien welke informatie je kunt instellen om zo jouw weergave in Google te verbeteren.
Op 15 mei 2002 werd het startschot gegeven voor Satdesign, inmiddels al weer 2 decennia geleden. Een mooi moment om terug te kijken op 20 jaar websites ontwikkelen.
Verkoop jij online producten aan consumenten, bijvoorbeeld via een webshop of social media? Grote kans dat je reviews verzamelt om je bezoekers te informeren over de kwaliteit van je producten. Vanaf 28 mei 2022 krijg je te maken met nieuwe Europese regels die moeten zorgen voor betrouwbare reviews.
Een negatieve review brengt je bloed al snel aan het koken. En al helemaal als je het gevoel hebt dat de klant onterecht zo negatief is. Maar wat doe je eraan? Verwijderen of reageren? Ik leg je uit wat beter is, zo kun jij deze situatie in jouw voordeel laten werken.

Contact

Via WhatsApp:
Of via e-mail: