Satdesign kubus
Leestijd: 4 min.
Leestijd: 4 min.

Zo stel je je bedrijf in op Google via Bedrijfsprofielmanager

Via de Bedrijfsprofielmanager van Google (voorheen: Mijn Bedrijf) registreer je belangrijke informatie over je onderneming. Deze informatie toont Google in de zoekresultaten als iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam en in Google Maps. We laten je zien welke informatie je kunt instellen om zo jouw weergave in Google te verbeteren.

Inloggen met je bedrijf

Voordat je aan de slag gaat met de Bedrijfsprofielmanager moet je inloggen met een Google-account. Het is belangrijk dat Google snapt dat jij hoort bij de onderneming en het recht hebt de informatie aan te passen. Is jouw onderneming nog niet gekoppeld aan een Google-account? Volg dan de stappen in de Bedrijfsprofielmanager om toegang aan te vragen. Als je bedrijf gekoppeld is aan je account, kun je aan de slag met het aanpassen van de bedrijfsgegevens. 

 

Algemene bedrijfsinformatie

Het is natuurlijk ontzettend belangrijk dat de gegevens die over jouw bedrijf worden vermeld in de zoekresultaten en in Google Maps kloppen. Vul daarom alle gegevens zo compleet mogelijk in. In de rubriek ‘Informatie’ stel je het volgende in:

  • Je bedrijfsnaam
  • De categorie van je bedrijf
  • Servicegebieden (de regio’s waar je je op richt)
  • De openingstijden (ook eventuele aangepaste openingstijden)
  • De NAW-gegevens
  • Services: wat heb je te bieden?
  • Omschrijving: een korte tekst waarin je meer informatie geeft over je bedrijf

Statistieken

Via ‘Inzichten’ zie je precies hoe vaak je bedrijf is weergegeven en welke acties uitgevoerd zijn, zoals:
 
  • Hoe vaak een routebeschrijving is opgevraagd
  • Hoe vaak er op het telefoonnummer is geklikt
  • Hoe vaak de bedrijfsfoto’s zijn bekeken

Foto’s

Bij ‘Foto’s’ plaats je relevante foto’s van je bedrijf. Denk aan je logo, foto van je interieur of je bedrijfslocatie of een foto van je team. Wanneer er iemand direct naar je bedrijfsnaam zoekt, verschijnen deze foto’s op Google. De omslagfoto is direct zichtbaar in Google Maps als je op je bedrijf klikt.

Producten en services

Via de rubrieken ‘Producten’ en ‘Services’ stel je in wat voor producten en diensten je levert. Geef daarbij een goede omschrijving en foto op. Ze verschijnen tussen de zoekresultaten en je helpt Google beter in te schatten bij welke zoekwoorden jouw bedrijf getoond moet worden.

Reviews

Via Google kan iedereen een review plaatsen over je bedrijf. Positieve reviews zijn natuurlijk super fijn omdat ze ervoor zorgen dat je bedrijf betrouwbaar overkomt. Het is vervelend als er een negatieve reactie tussenstaat.  Het is niet mogelijk om die te verwijderen. Wel kan je Google laten weten dat dit bericht niet gepast is. Dat doe je door bij de betreffende review in het overzicht te klikken op ‘Markeren als ongepast’. Google zal dit beoordelen. Het wil niet zeggen dat het bericht daadwerkelijk wordt verwijderd. De beste oplossing is dan om een nette reactie te plaatsen. Dat doe je ook via de Bedrijfsprofielmanager.

Posts

Er valt altijd wel iets te melden. Heb je een nieuw product, een nieuwe website, organiseer je een evenement of wil je je gebruiker gewoon eens bedanken? Plaats dan een post! Zet daarin een foto, beschrijving en een knop naar een pagina op je website. Als je in Google zoekt naar je bedrijf, verschijnt je post in het rechterkader. Of in Google Maps onder de contactgegevens. Als je regelmatig een post plaatst weet Google dat je actief bezig bent met je organisatie.

En nu?

Ga actief aan de slag met de gegevens in ‘Bedrijfsprofielmanager’. Probeer de inhoud zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat Google-gebruikers getriggerd worden om op de link van jouw bedrijf te klikken. Ook zorg je er zo voor dat Google beter weet waar je bedrijf mee bezig is, dit is goed voor je positie in de zoekresultaten.

Wil je meer informatie over zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

Heb je hulp nodig bij het aanvullen van je bedrijfsgegevens? Neem dan contact met ons op.

Pepijn van Rijen

Pepijn van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Satdesign zit sinds 1 juni 2021 in het Blushuis in Breda. Graag vertel ik je in deze blog meer over dit gebouw. Waarom zitten we hier en wat zijn de voordelen om in een ‘verzamelgebouw’ onze zaken te doen?
Je website gebruikt een ‘cache’. Het kan daarom zijn dat een gemaakte wijziging niet altijd direct zichtbaar is voor de bezoeker. Er is een eenvoudige manier om de wijziging direct zichtbaar te maken voor iedereen.
Regelmatig vragen ontwerpers mij hun design om te bouwen tot een website. Standaard krijg ik daarna de vraag ‘wat moet ik hiervoor aanleveren?’. In deze blog een kijkje in de keuken. Zo zie je hoe ik werk en wat ik nodig heb om jouw ontwerp tot leven te brengen.
Een website is een belangrijk onderdeel van je online aanwezigheid en het is essentieel dat het up-to-date blijft om de aandacht van bezoekers te trekken en vast te houden.
Tegenwoordig is het hebben van een zakelijke website een essentieel onderdeel van elk bedrijf. Of je nu een klein of groot bedrijf hebt, een website kan je helpen om je klantenbestand te vergroten en je merk te versterken.
Een belangrijk aspect van webdesign is het creëren van een website die gemakkelijk te gebruiken is voor jouw bezoekers. Het optimaliseren van jouw website voor een betere gebruikerservaring kan resulteren in een hogere betrokkenheid van jouw publiek en een betere conversieratio.
Voor onze websites betaal je een eenmalige prijs én sluit je een maandelijks onderhoudsplan af. Hierbij betaal je iedere maand voor het goed en veilig functioneren van je site. We leggen je uit waarom we met een onderhoudsplan werken.
Webteksten schrijven is een vak apart. Je wil natuurlijk dat jouw doelgroep zich herkent en denkt ‘ja, dat wil ik!’ Niet gek dus dat je erover nadenkt om de teksten van jouw website door een ander te laten schrijven. Maar wat kost dat eigenlijk?
Vandaag de dag is het vrij eenvoudig om een website te maken. Tenminste… zo lijkt het. Er zijn genoeg aanbieders waarmee jij als ondernemer de mogelijkheid hebt om een eigen website online te zetten. Maar wat zijn de valkuilen als je dat doet? We vertellen je graag waar je op moet letten.