Satdesign kubus
Leestijd: 4 min.
Leestijd: 4 min.

Zo zorg je voor originele blogs (en voorkom je plagiaat)

Beter goed gejat dan slecht bedacht toch? Nou, niet dus. Zelfs als er al 99 blogs over een onderwerp bestaan, dan nog wil je niet dat die van jou lijkt op die van een ander. Je wil opvallen en indruk maken. Met deze tips zorg je voor een originele blog en voorkom je plagiaat.

We kennen allemaal wel de uitdrukking ‘dertien in een dozijn’. Denk aan een eierdoos waarbij ieder eitje er hetzelfde uitziet als zijn buurman. Stuk voor stuk smakelijk, maar allemaal gelijk. Niet één heeft het wow-effect. Pas wanneer het eitje belandt in de handen van een echte chef staan je smaakpapillen te dansen.

Een meesterlijke blog

Zo is het ook met bloggen. Bedenk een onderwerp, Google ernaar en ik weet zeker dat je meerdere blogs over precies dat ene onderwerp tegenkomt. Maar dat betekent niet dat het zinloos is erover te schrijven. Je hoeft niet op te gaan in de massa. Jij kunt het verschil maken en je lezers een heerlijk hapje voorschotelen. Dat doe je door dicht bij jezelf te blijven en te kiezen voor een originele invalshoek die helemaal aansluit bij jouw doelgroep.

Het recept voor mislukking

Wil je zeker weten dat jouw blog lijkt op die van een ander? Begin je schrijfproces dan op Google, lees andere blogs en start dan met schrijven. En als je dan ook nog een tweede scherm met daarop je bron open hebt staan tijdens het schrijven, dan weet je zeker dat originaliteit ver te zoeken is.

Twee eetlepels originaliteit

Origineel betekent letterlijk ‘anders, niet van iemand afgekeken’. Dus in plaats van eerst naar de ander te kijken, begin je het proces bij jezelf.

Ga uit van je eigen kennis

  • Bedenk wat je al weet over het onderwerp.
  • Zet op papier wat je wil vertellen en in welke volgorde.
  • Weet je nog niet zoveel over het onderwerp? Geen probleem. Bedenk dan welke vragen jij als klant zou stellen.

Je start is in ieder geval al uniek. De kans dat iemand anders precies hetzelfde weet en het op precies dezelfde manier wil vertellen is absurd klein. Maar je schrijft niet voor jezelf, je schrijft voor je doelgroep. Dat is dus je volgende inspiratiebron.

Houd rekening met je doelgroep

  • Doe een zoekwoordenonderzoek om te bepalen wat relevante informatie is. Of nog beter: vraag het je doelgroep.
  • Pas je lijst met deelonderwerpen aan. Schrap wat niet relevant is voor je lezer en vul aan waar nodig.

De ingrediënten voor je blog heb je nu compleet. Je weet waarover je gaat schrijven en hebt al een beeld van de opbouw van je tekst. Nu komt het aan op jouw schrijverskunsten.

Zie jezelf als de sterrenchef die misschien wel dezelfde ingrediënten gebruikt als het eetcafé op de hoek, maar die ze op een unieke wijze combineert en bereidt.

De ingrediënten waarmee je werkt zijn je eigen kennis en dat wat je leert van anderen. Want laten we eerlijk zijn, iedereen gebruikt Google om missende informatie op te zoeken. Maar hoe je omgaat met die informatie is wat jouw tekst zo uniek maakt.

Ga zorgvuldig met bronnen om

  • Gebruik het werk van anderen alleen voor het stukje kennis dat je zelf, of de organisatie waarvoor je werkt, nog mist.
  • Bekijk altijd meerdere bronnen. Niet alleen test je zo of de info klopt, je voorkomt ook dat je te veel van één bron overneemt.
  • Schrijf steekwoorden op in een apart document en sluit dan je bron af, zo neem je toch niet stiekem meer over dan de bedoeling was.

Je zag hoe je jezelf verzekert van een originele invalshoek en hoe je voorkomt dat je het werk van een ander kopieert. Daarmee hebben we de magie van het schrijven van een originele blog bijna ontrafeld.

Het laatste stukje is het ‘geheim’ van de chef. Dat is namelijk jouw unieke schrijfstijl. Als je op een verjaardag zit dan praat je ook niet hetzelfde als de zoon van de vriendin van de buurman. Zorg ervoor dat jouw unieke tone of voice ook hoorbaar is in je teksten. Praat tegen je lezer zoals je op die verjaardag zou doen.

Et voilà: je hebt een meesterwerk gecreëerd dat 100% uniek is en perfect aansluit op jouw doelgroep.

Ik wens je veel creativiteit toe!

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Online ondernemen is leuk, maar er komt veel bij kijken. Privacy is een belangrijk thema. Als je een eigen website hebt, moet je rekening houden met twee zaken: cookies en de verwerking van persoonlijke gegevens. Door het opstellen van een goede cookieverklaring en privacyverklaring voldoe je aan de wetgeving.
Bekijk wat een copywriter volgens Danielle echt uniek maakt in de blog die zij schreef voor Frankwatching.
Om online te groeien moet je het vertrouwen winnen van je bezoekers. Zonder vertrouwen komt er geen deal. We laten je zien met welke bewezen strategie je dit voor elkaar krijgt en wat het je oplevert.
Het is de grootste digitale ergernis. Spam. Het is belangrijk dat je herkent wanneer je met spam te maken hebt. Voor je het weet heb jij je wachtwoord, pincode of andere gevoelige gegevens gedeeld. Gelukkig houdt de server 99% van alle spamberichten tegen, maar met deze tips ben je ook goed voorbereid op die ene mail die er toch nog tussendoor glipt.
WordPress heeft veel mogelijkheden. Van het maken van een website met kant-en-klare templates tot het volledig programmeren van alle onderdelen. Kies je voor een maatwerk website dan houdt je webbouwer rekening met jouw wensen. Hij maakt het je zo makkelijk mogelijk om zelf inhoud aan te passen of toe te voegen. We delen een aantal voorbeelden uit onze praktijk met je.
Je website is een soort extra werknemer voor je bedrijf. Hij helpt je aan nieuwe klanten. En net als je werknemers kan hij kuren vertonen waardoor hij niet optimaal presteert. Door je website regelmatig te onderhouden, voorkom je problemen. Ik leg je uit waarom een onderhoudscontract een fijne verzekeringspolis is.
Beter goed gejat dan slecht bedacht toch? Nou, niet dus. Zelfs als er al 99 blogs over een onderwerp bestaan, dan nog wil je niet dat die van jou lijkt op die van een ander. Je wil opvallen en indruk maken. Met deze tips zorg je voor een originele blog en voorkom je plagiaat.
Bezoekers haken af als je website niet snel genoeg laadt. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om je WordPress website sneller te maken. Met een cache plug-in schieten je prestaties omhoog. We bespreken de voor- en nadelen van deze technische truc.
Ga je aan de slag met teksten schrijven voor je website of blog? Dan wil je natuurlijk wel dat iemand je teksten leest. Dat doel behaal je niet als je een suffe tekst schrijft of als niemand je pagina kan vinden. In deze blog deel ik daarom de basisbeginselen van het schrijven van SEO-teksten met je. Dit geeft jou de handvaten om content te ontwikkelen die wél indruk maakt.

Contact

Via WhatsApp:
Of via e-mail: