Website GBBO: digitale toegankelijkheid belangrijker dan ooit
10/10
Ervaring: “Al tijdens het offertetraject voelde ik de betrokkenheid van Pepijn en Danielle. We hebben duidelijke afspraken gemaakt en die zijn ze allemaal nagekomen. Geen vraag was te veel. Wij hebben zelf veel ervaring met webbureaus en weten dus waar we op moeten letten. Dat maakt ons behoorlijk veeleisend. Maar altijd stond Pepijn voor ons klaar om maatwerkoplossingen te programmeren. Hij is ontzettend deskundig. Onze site is hierdoor mooi, snel, gebruiksvriendelijk én toegankelijk. Satdesign is daarmee een perfect webbureau voor het mkb, maar zeker ook voor projecten binnen de publieke sector die beperkt van omvang zijn.”
- Technische realisatie: Pepijn - Satdesign
- Design: Yvonne - i.o.v. Satdesign
- Content: Pieter Pinxten (mede-eigenaar GBBO)
- Projectleiding, UX, CRO en marketing: Sander Pinxten
- Digitale toegankelijkheid: Ronny Hendriks
Digitale toegankelijkheid: belangrijker dan ooit
GBBO helpt publieke dienstverleners aan een succesvolle website, online team en digitale dienstverlening. De webprofessionals van GBBO helpen bijvoorbeeld gemeentes bij het ontwikkelen, onderzoeken en verbeteren van hun website. Iets wat niet goed uit de verf kwam op de oude website volgens Pieter Pinxten, directeur van GBBO. “Onze website was verouderd. De inhoud klopte niet meer met wie we nu zijn en welke problemen we voor klanten oplossen. Daarnaast was de techniek niet meer van deze tijd. Als wij overheden adviseren over het realiseren van een succesvolle website (waaronder de digitale toegankelijkheid van hun website), moeten wij zelf natuurlijk wel het goede voorbeeld geven. Practice what you preach. Dat maakt het voor ons makkelijker om nieuwe klanten én medewerkers aan te trekken.”
Behoefte aan maatwerk
Tijdens het offertetraject benadert GBBO verschillende webbureaus. “We wisten al wel dat we met WordPress Elementor wilden werken”, vertelt Pieter. “Daarmee kunnen we onze site makkelijk zelf aanpassen. Maar een template was voor ons geen optie. We wilden een volledig op maat ontworpen design dat past bij ons soort bedrijf. En we wilden een digitaal toegankelijke website die ook voor mensen met een beperking goed te gebruiken is. Dan moet je toch naar maatwerk kijken.”
Satdesign komt als beste uit de vergelijking
GBBO nodigt drie partijen uit om hun offerte te presenteren. “Satdesign vroeg het meest. Maar we hadden ook het gevoel dat zij het meeste konden bieden. Pepijn heeft al meer dan 20 jaar ervaring. En we konden rechtstreeks met hem werken, zonder tussenkomst van een projectleider. Dat is voor ons superfijn omdat je dan snel kunt schakelen. Daarbij waren de eerdere projecten die Satdesign liet zien gewoon het best, qua snelheid en gebruiksvriendelijkheid op de smartphone. Satdesign stelde daarnaast voor om samen te werken met Yvonne, een door de wol geverfde designer. Die combinatie maakte voor ons de keuze duidelijk. We hebben er geen moment spijt van gehad. Satdesign is alle afspraken nagekomen, ook de prijsafspraken. We kregen geen vervelende naheffingen voor meerwerk. De prijs-kwaliteitverhouding is daarmee boven verwachting.”
Waanzinnige skills
Een dienstverlenende en toegankelijke website is erg belangrijk voor GBBO. “Wij ondersteunen publieke dienstverleners bij het dienstverlenend en toegankelijk maken van hun website en digitale dienstverlening. Wij wilden dus zelf ook een website die voldoet aan de Nederlandse en Europese wetgeving op dit gebied. Pepijn had hier nog niet veel ervaring mee. Daarom hebben we advies ingewonnen van toegankelijkheidsexpert Ronny Hendriks. Pepijn heeft dit vervolgens uitstekend toegepast op de website. Het standaard WordPress menu voldeed bijvoorbeeld niet aan de eisen. Dan programmeert Pepijn gewoon zelf een menu dat wél voldoet. Het is echt bizar om te zien wat Pepijn allemaal kan.”
Samenwerking met specialisten
Voor het ontwerpen van de website schakelden wij onze vaste vormgeefster Yvonne Vermeulen in. De wens van GBBO was om een uitstraling te creëren die past bij een consultancybureau dat met name mensen als dienst levert. Daarnaast moest de website toegankelijk zijn én converteren.
Binnen de kaders van toegankelijkheid en kleurcontrasten wist Yvonne toch een uniek design neer te zetten, waar ook GBBO erg over te spreken is. “Yvonne heeft een mooi trackrecord en haar designs waren gewoon echt wel heel goed.”
Projectleider en tevens senior marketeer, UX en CRO-specialist Sander Pinxten leverde input via een briefing, wireframes, designsuggesties en best practises. Daarnaast bewaakte hij het eindresultaat zodat alles aan de hoge verwachtingen van GBBO voldeed. Verder is hij verantwoordelijk voor SEO (zoekmachineoptimalisatie) en online adverteren via Google Ads.
“Ik zou willen dat iedere webbouwer zo zou zijn”
Terugkijkend op het project heeft het ontwikkelen van de website meer tijd gekost dan verwacht, vertelt Pieter. “Dat ligt ook gewoon aan hoe kritisch wij zijn. En daarbij vond ik het belangrijk om zelf de teksten te schrijven, omdat ik het gevoel heb als eigenaar van GBBO zelf mijn klanten het beste te kennen. We wilden de teksten ook zelf in het CMS zetten. Dat is veel werk. Maar ook in die fase konden we steeds rekenen op Pepijn. Zo hadden we een woord verkeerd gespeld op de site en dan biedt Pepijn aan om het woord overal te vervangen met een tooltje. Hij denkt echt mee. Je voelt je gewaardeerd klant bij Satdesign door de dienstverlenende, klantgerichte houding van Pepijn en Danielle. Ik zou willen dat iedere webbouwer zo zou zijn.”
"Pepijn programmeert gewoon zelf een menu dat wél voldoet aan de toegankelijkheidseisen"
De eerste resultaten
De website staat inmiddels zes weken live. Het is dus nog erg vroeg om iets te zeggen over de resultaten. “We hebben al een aanvraag binnengekregen via de website. Natuurlijk willen we er nog meer, maar we moeten niet vergeten dat de klantreis behoorlijk lang is bij publieke dienstverleners. De signalen zijn goed, ik hoor positieve geluiden over de website. Wij bieden omvangrijke trajecten aan. Als er dus iedere zes weken een aanvraag binnen zou komen, dan ben ik al meer dan tevreden.”
Het aanbevelen waard
Als we Pieter vragen of hij ons zou aanbevelen, is zijn antwoord duidelijk. “Absoluut, 10 uit 10. Jullie kwaliteit en klantgerichtheid zijn uitzonderlijk. Misschien hadden jullie mij wat meer accountable kunnen houden voor het op tijd aanleveren van content. Zodat ik meer een stok achter de deur had. Maar verder kan ik geen verbeterpunten bedenken. Wij zijn meer dan tevreden. En dat wil veel zeggen, we hebben al met heel wat webbureaus samengewerkt. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat jullie van het mkb opschuiven naar wat grotere bedrijven of publieke organisaties. Jullie leveren uitstekende kwaliteit én een hoog serviceniveau. De perfecte combinatie.”