Een website is een belangrijk onderdeel voor je onderneming. Het is essentieel dat het up-to-date blijft om de aandacht van de bezoekers te trekken en vast te houden. Als je website er verouderd uitziet of niet goed functioneert, kan dit leiden tot een negatieve gebruikerservaring en kan het je bedrijf zelfs negatief beïnvloeden. In deze blog deel ik 5 stappen voor een effectieve “website make-over”.
1. Analyseer je huidige website
Eerst kijk je grondig naar je huidige website. Is de lay-out nog wel van deze tijd? Is de navigatie duidelijk en gebruiksvriendelijk? Klopt de inhoud nog? Of wil je misschien een ander verhaal vertellen? Maak aantekeningen van de sterke punten en de zaken die moeten worden verbeterd.
2. Bepaal je doelen
Voordat je aan de make-over begint, moet je bepalen wat je wilt bereiken met de website. Wil je meer verkeer aantrekken, je merk versterken of meer leads genereren? Zodra je je doelen hebt gedefinieerd, kun je een strategie bedenken om deze te bereiken.
3. Maak een plan
Nu je weet wat er moet worden verbeterd en wat je doelen zijn, is het tijd om een plan te maken. Maak een lijst met taken die moeten worden uitgevoerd, zoals het bijwerken van de inhoud, het toevoegen van nieuwe functies of het verbeteren van de navigatie. Zorg ervoor dat je een realistisch tijdspad en budget opstelt.
Lees ook ‘5 tips hoe je jouw website kunt optimaliseren voor een betere gebruikerservaring‘
4. Ontwerp en ontwikkeling
Met het plan kun je beginnen met het ontwerpen en ontwikkelen van de nieuwe website. Zorg ervoor dat het ontwerp aansluit bij je merkidentiteit en dat de navigatie intuïtief is. Werk samen met een ervaren webdesigner om ervoor te zorgen dat de website voldoet aan de nieuwste standaarden en technologieën.
5. Testen en lanceren
Voordat je de nieuwe website lanceert, moet je deze uitvoerig testen. Controleer of alle functies werken zoals bedoeld en of er geen bugs zijn. Zodra alles is getest en goedgekeurd, kun je de nieuwe website lanceren en je doelen nastreven. Wanneer de structuur is veranderd, is het belangrijk dat er “redirects” worden ingesteld. Oude pagina verwijzingen worden daarmee automatisch doorverwezen naar de nieuwe URL. Hiermee zorg je er voor dat links op andere sites en in Google toch nog gewoon blijven werken.
Heb je interesse om website aan te pakken door een professional? Wij kunnen met je meedenken en met een plan komen. Neem contact met ons op.