Hoe vaak gebruik jij Google om iets op te zoeken? En op welk zoekresultaat klik je dan? Waarschijnlijk kijk je niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Je snapt dus het belang van een goede positie in Google. Maar ja, dat kost wel geld. In deze blog bespreken we of het slim is geld te investeren in zoekmachineoptimalisatie.
Levert geld investeren in SEO iets op?
Wij spreken regelmatig mkb-ondernemers die een nieuwe website willen laten ontwikkelen. En steevast krijgen we dan de vraag ‘wat kost dit?’ Een vraag die net zo logisch is, maar die vaak in het hoofd van de ondernemer blijft, is ‘gaat deze investering iets opleveren?’ En dat is het lastige met dingen als marketing en communicatie, je weet het nooit helemaal zeker van tevoren.
Maar ja, jij staat nu misschien wel op het moment om geld te investeren in een nieuwe website of je wil je website gaan verbeteren. Dan wil je natuurlijk wel een indicatie hebben van waar je slim aan doet. En hoewel iedere situatie anders is, durven wij het wel aan om drie verschillende soorten ondernemers te bespreken. Dan kun jij inschatten wat op jou van toepassing is.
SEO voor ondernemers die blij zijn met hun klantenbestand
Ondernemer 1 is een tevreden ondernemer. Hij is blij met hoe zijn zaken lopen. Hij heeft voldoende klanten die tevreden zijn en waar hij voldoende aan verdient. Maar ja, hij vindt zijn website niet zo mooi meer. De website is oud of er staat informatie op die niet meer klopt. Als ondernemer 1 geld investeert in zijn website dan doet hij dat vooral om trots te zijn op wat er staat. Meer klanten hoeft hij niet, heeft hij misschien wel helemaal geen tijd voor. Dus de nieuwe website ontwikkelt hij eigenlijk vooral voor zichzelf. Als jij je hierin herkent zeggen wij: investeer geen geld in zoekmachineoptimalisatie. Het kost je geld, terwijl je eigenlijk helemaal niet zit te wachten op nieuwe klanten.
SEO voor ondernemers die het maximale willen halen uit hun huidige klantenbestand
Ondernemer 2 is redelijk tevreden. Hij heeft veel klanten die zijn website ook al gebruiken en zit eigenlijk niet te wachten op nieuwe klanten. Maar wat hij wel wil is meer verdienen aan zijn huidige klanten. Daarvoor zoekt hij manieren om meer te verkopen. Bijvoorbeeld door de tevredenheid van zijn klanten te vergroten of door het gewoon net een tikje commerciëler aan te pakken.
Voor deze ondernemer is het belangrijk om te weten wat echt speelt in het hoofd van zijn doelgroep. Waar hebben ze behoefte aan? Waar zijn ze tevreden over en wat missen ze nog? Als de ondernemer dit weet dan kan hij hier veel beter op inspelen waardoor hij betere resultaten haalt. Voor deze ondernemer zijn klanteninterviews of een zoekwoordenonderzoek een goede optie. Hij krijgt dan goed inzicht in wat er leeft en hoe hij hierop kan inspelen.
Voor ondernemer 2 is ons advies daarom om in ieder geval te investeren in een zoekwoordenonderzoek. De vervolgstap is investeren in goede teksten die rekening houden met de resultaten uit het zoekwoordenonderzoek en de bezoeker aanzetten tot actie.
SEO voor ondernemers die meer klanten en omzet willen
Onze derde ondernemer wil groeien. Hij wil nieuwe klanten bereiken en meer verkopen aan zijn nieuwe, maar ook aan zijn bestaande klanten.
Maar ja, hoe zorg je ervoor dat je nieuwe klanten krijgt? Je doelgroep moet op de een of andere manier wel kennismaken met je. Anders worden het nooit klanten. Hoe doe je dat dan? Nou, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat je goed wordt gevonden in Google. De zoekmachine wordt enorm vaak gebruikt om dingen op te zoeken. Bijvoorbeeld ‘schilder Breda’. Als jij een schilder uit Breda bent en jouw naam prijkt dan bovenaan het lijstje dat Google toont, nou echt wel dat je website meer bezoekers krijgt. En als je die bezoekers dan ook antwoord geeft op hun vragen en ze weet te overtuigen van jouw kwaliteiten, dan stroomt je agenda vervolgens vol.
Voor deze ondernemer is investeren in een zoekwoordenonderzoek, professionele teksten en wie weet zelfs in zoekmachineadvertenties heel zinvol. Dit helpt namelijk bij het bereiken van zijn doelen: meer klanten en meer omzet.
De kanttekeningen bij investeren in SEO
Natuurlijk zijn er bij deze adviezen altijd kanttekeningen te maken. Als je een product hebt met een winstmarge van een paar cent, dan moet je investering in SEO wel heel veel extra klanten opleveren wil het rendabel zijn. Maar in grote lijnen moet je jezelf dus afvragen wat jouw doelen zijn. Als jij meer klanten wil, of meer wil verdienen aan je huidige klanten, dan zal je daar je best voor moeten doen. Je kunt niet hetzelfde blijven doen als je altijd deed en nu een andere uitkomst verwachten.
Voor deze ondernemers is investeren in SEO een goed idee
Om te groeien moet je stappen zetten en tijd of geld investeren. En investeren in zoekmachineoptimalisatie biedt nou eenmaal veel potentie. Maar je moet je ook beseffen dat SEO geen eenmalige investering is.
Zoekmachineoptimalisatie is een proces dat maanden duurt en ook daarna moet je je website blijven voorzien van nieuwe content om je positie te behouden.
Zoekmachineoptimalisatie is dus niet voor iedereen weggelegd. Maar als jij zegt ‘ik wil dat mijn onderneming groeit en ik ben bereid hier hard voor te werken en blijvend tijd en geld in te investeren’ dan is zoekmachineoptimalisatie voor jou een slimme investering.