Satdesign kubus
Leestijd: 3 min.
Leestijd: 3 min.

Bloggen voor beginners: het beste onderwerp om over te schrijven

Als je begint met zakelijk bloggen dan is de inspiratie vaak ver te zoeken. Of je loopt juist over van de ideeën en weet niet waar te starten. In beide gevallen ben je op zoek naar het beste onderwerp om over te schrijven. Ik leg je uit welk onderwerp onmisbaar is als je indruk wil maken op je doelgroep.

Het beste onderwerp om over te schrijven

Het absolute nummer 1 onderwerp als je start met zakelijk bloggen of nieuwsberichten plaatsen is het beantwoorden van veelgestelde klantvragen. Het beantwoorden van die vragen zorgt voor meer klanten en verhoogt de klanttevredenheid.

Voor iedere (potentiële) klant die een vraag stelt zijn er namelijk meerdere die hun mond houden. Onbeantwoorde klantvragen zorgen voor:

  • Onzekerheid bij potentiële nieuwe klanten. Hierdoor haken ze af en zie je ze nooit meer terug.
  • Frustratie bij bestaande klanten. Ze gebruiken hierdoor je product of dienst minder of zijn ontevreden.

Start met schrijven

Tijd om indruk op je doelgroep te maken. Start met het beantwoorden van veelgestelde klantvragen op je website. Vragen die klanten stellen beginnen vaak met:

  • Hoe moet ik…
  • Waarom zou ik…
  • Hoe werkt….
  • Wat zijn de voordelen van…
  • Wat is de reden dat…

En nu hoor ik je bijna denken: ja, maar als een klant mij die vraag stelt, dan kan ik hem toch gewoon beantwoorden?

Het effect van bloggen

Besef dat zo’n 80% van een aankoopbeslissing al wordt genomen voordat er met een persoon van jouw bedrijf wordt gesproken. Je doelgroep oriënteert zich online en neemt vervolgens contact op met de partij die hun onzekerheid het beste wegneemt. De onderneming waarbij ze het meeste vertrouwen hebben dat ‘het goed komt’.

Bloggen in de praktijk

Start met een blanco vel papier en schrijf (eventueel samen met je team) alle klantvragen op die je regelmatig hoort. Werk het antwoord op iedere klantvraag uit en plaats dit op je website.

Kleine tip: zorg voor een eerlijk antwoord. Houd je een verkooppraatje dan val je zo door de mand. Je lezer wil weten hoe het echt zit en vertrouwt jou alleen als je naast voordelen ook nadelen kunt benoemen. Jouw product of dienst is nou eenmaal niet voor iedereen geschikt, toch?

Hulp bij het beginnen met bloggen

Is de eerste stap toch nog lastig? Of wil je jouw blogs naar een hoger niveau tillen? Schakel dan de hulp in van een professional. Als copywriter kan ik:

  • Je helpen bij het opstellen van een contentkalender met daarin de beste onderwerpen om over te schrijven
  • Je schrijftips geven of je werk tegenlezen zodat je steeds beter wordt in bloggen
  • Periodiek blogs voor je schrijven zodat jij je alleen druk hoeft te maken over een goede briefing.

Wil je samen aan de slag met zakelijk bloggen?

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Voor onze websites betaal je een eenmalige prijs én sluit je een maandelijks onderhoudsplan af. Hierbij betaal je iedere maand voor het goed en veilig functioneren van je site. We leggen je uit waarom we met een onderhoudsplan werken.
Webteksten schrijven is een vak apart. Je wil natuurlijk dat jouw doelgroep zich herkent en denkt ‘ja, dat wil ik!’ Niet gek dus dat je erover nadenkt om de teksten van jouw website door een ander te laten schrijven. Maar wat kost dat eigenlijk?
Vandaag de dag is het vrij eenvoudig om een website te maken. Tenminste… zo lijkt het. Er zijn genoeg aanbieders waarmee jij als ondernemer de mogelijkheid hebt om een eigen website online te zetten. Maar wat zijn de valkuilen als je dat doet? We vertellen je graag waar je op moet letten.
Online ondernemen is leuk, maar er komt veel bij kijken. Privacy is een belangrijk thema. Als je een eigen website hebt, moet je rekening houden met twee zaken: cookies en de verwerking van persoonlijke gegevens. Door het opstellen van een goede cookieverklaring en privacyverklaring voldoe je aan de wetgeving.
Bekijk wat een copywriter volgens Danielle echt uniek maakt in de blog die zij schreef voor Frankwatching.
Om online te groeien moet je het vertrouwen winnen van je bezoekers. Zonder vertrouwen komt er geen deal. We laten je zien met welke bewezen strategie je dit voor elkaar krijgt en wat het je oplevert.
Het is de grootste digitale ergernis. Spam. Het is belangrijk dat je herkent wanneer je met spam te maken hebt. Voor je het weet heb jij je wachtwoord, pincode of andere gevoelige gegevens gedeeld. Gelukkig houdt de server 99% van alle spamberichten tegen, maar met deze tips ben je ook goed voorbereid op die ene mail die er toch nog tussendoor glipt.
WordPress heeft veel mogelijkheden. Van het maken van een website met kant-en-klare templates tot het volledig programmeren van alle onderdelen. Kies je voor een maatwerk website dan houdt je webbouwer rekening met jouw wensen. Hij maakt het je zo makkelijk mogelijk om zelf inhoud aan te passen of toe te voegen. We delen een aantal voorbeelden uit onze praktijk met je.
Je website is een soort extra werknemer voor je bedrijf. Hij helpt je aan nieuwe klanten. En net als je werknemers kan hij kuren vertonen waardoor hij niet optimaal presteert. Door je website regelmatig te onderhouden, voorkom je problemen. Ik leg je uit waarom een onderhoudscontract een fijne verzekeringspolis is.