Satdesign kubus
Leestijd: 3 min.
Leestijd: 3 min.

Bloggen voor beginners: het beste onderwerp om over te schrijven

Als je begint met zakelijk bloggen dan is de inspiratie vaak ver te zoeken. Of je loopt juist over van de ideeën en weet niet waar te starten. In beide gevallen ben je op zoek naar het beste onderwerp om over te schrijven. Ik leg je uit welk onderwerp onmisbaar is als je indruk wil maken op je doelgroep.

Het beste onderwerp om over te schrijven

Het absolute nummer 1 onderwerp als je start met zakelijk bloggen of nieuwsberichten plaatsen is het beantwoorden van veelgestelde klantvragen. Het beantwoorden van die vragen zorgt voor meer klanten en verhoogt de klanttevredenheid.

Voor iedere (potentiële) klant die een vraag stelt zijn er namelijk meerdere die hun mond houden. Onbeantwoorde klantvragen zorgen voor:

  • Onzekerheid bij potentiële nieuwe klanten. Hierdoor haken ze af en zie je ze nooit meer terug.
  • Frustratie bij bestaande klanten. Ze gebruiken hierdoor je product of dienst minder of zijn ontevreden.

Start met schrijven

Tijd om indruk op je doelgroep te maken. Start met het beantwoorden van veelgestelde klantvragen op je website. Vragen die klanten stellen beginnen vaak met:

  • Hoe moet ik…
  • Waarom zou ik…
  • Hoe werkt….
  • Wat zijn de voordelen van…
  • Wat is de reden dat…

En nu hoor ik je bijna denken: ja, maar als een klant mij die vraag stelt, dan kan ik hem toch gewoon beantwoorden?

Het effect van bloggen

Besef dat zo’n 80% van een aankoopbeslissing al wordt genomen voordat er met een persoon van jouw bedrijf wordt gesproken. Je doelgroep oriënteert zich online en neemt vervolgens contact op met de partij die hun onzekerheid het beste wegneemt. De onderneming waarbij ze het meeste vertrouwen hebben dat ‘het goed komt’.

Bloggen in de praktijk

Start met een blanco vel papier en schrijf (eventueel samen met je team) alle klantvragen op die je regelmatig hoort. Werk het antwoord op iedere klantvraag uit en plaats dit op je website.

Kleine tip: zorg voor een eerlijk antwoord. Houd je een verkooppraatje dan val je zo door de mand. Je lezer wil weten hoe het echt zit en vertrouwt jou alleen als je naast voordelen ook nadelen kunt benoemen. Jouw product of dienst is nou eenmaal niet voor iedereen geschikt, toch?

Hulp bij het beginnen met bloggen

Is de eerste stap toch nog lastig? Of wil je jouw blogs naar een hoger niveau tillen? Schakel dan de hulp in van een professional. Als copywriter kan ik:

  • Je helpen bij het opstellen van een contentkalender met daarin de beste onderwerpen om over te schrijven
  • Je schrijftips geven of je werk tegenlezen zodat je steeds beter wordt in bloggen
  • Periodiek blogs voor je schrijven zodat jij je alleen druk hoeft te maken over een goede briefing.

Wil je samen aan de slag met zakelijk bloggen?

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Op 15 mei 2002 werd het startschot gegeven voor Satdesign, inmiddels al weer 2 decennia geleden. Een mooi moment om terug te kijken op 20 jaar websites ontwikkelen.
Verkoop jij online producten aan consumenten, bijvoorbeeld via een webshop of social media? Grote kans dat je reviews verzamelt om je bezoekers te informeren over de kwaliteit van je producten. Vanaf 28 mei 2022 krijg je te maken met nieuwe Europese regels die moeten zorgen voor betrouwbare reviews.
Een negatieve review brengt je bloed al snel aan het koken. En al helemaal als je het gevoel hebt dat de klant onterecht zo negatief is. Maar wat doe je eraan? Verwijderen of reageren? Ik leg je uit wat beter is, zo kun jij deze situatie in jouw voordeel laten werken.
Als je begint met zakelijk bloggen dan is de inspiratie vaak ver te zoeken. Of je loopt juist over van de ideeën en weet niet waar te starten. In beide gevallen ben je op zoek naar het beste onderwerp om over te schrijven. Ik leg je uit welk onderwerp onmisbaar is als je indruk wil maken op je doelgroep.
Wie dieper in de hosting van een website duikt, komt de term DNS tegen. De letters staan voor Domain Name System, maar wat is DNS eigenlijk?
De agenda van iedere klusser, loodgieter en schilder zit tegenwoordig bomvol. En dat bijna allemaal via via want de website van de meeste bouwbedrijven is niet bepaald een klantenmagneet. Terwijl een goede site je, ook in deze tijd, veel oplevert. We bekijken waarom het juist nu interessant is om te investeren in een sterke website.
Hoe vaak gebruik jij Google om iets op te zoeken? En op welk zoekresultaat klik je dan? Waarschijnlijk kijk je niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Je snapt dus het belang van een goede positie in Google. Maar ja, dat kost wel geld. In deze blog bespreken we of het slim is geld te investeren in zoekmachineoptimalisatie.
WordPress heeft meerdere pagebuilders waarmee je mooie websites kunt ontwikkelen. Een betaalde plugin die steeds populairder wordt is Elementor. We bespreken de belangrijkste voor- en nadelen van WordPress Elementor. Klein tipje van de sluier: in onze ogen hebben we het hier over de beste pagebuilder die er is, je leest dus meer voor- dan nadelen.
Bloggen is niet meer weg te denken als marketingstrategie. Maar sommige mensen zien alleen de nadelen. Het kost tijd, ze weten niet waarover ze moeten schrijven en die ene blog die ze ooit schreven leverde niets op. Maar bloggen is juist heel waardevol voor je bedrijf. In deze blog daarom 7 redenen om wel te gaan bloggen.

Contact

Via WhatsApp:
Of via e-mail: