Satdesign kubus

De ideale tool om je website sneller te maken

Bezoekers haken af als je website niet snel genoeg laadt. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om je WordPress website sneller te maken. Met een cache plug-in schieten je prestaties omhoog. We bespreken de voor- en nadelen van deze technische truc.

WordPress heeft soms de naam ‘langzaam’ te zijn. Het CMS heeft veel mogelijkheden, die nog verder uitgebreid kunnen worden met plug-ins. Dit vergt opslagcapaciteit en heeft daarom impact op de snelheid van de site. Een lange laadtijd zorgt ervoor dat bezoekers de website wegklikken en dat Google je pagina een minder goede positie geeft in de zoekresultaten.

Maar een WordPress website hoeft niet langzaam te zijn. Met de juiste instellingen scoort de site uitstekend in Google PageSpeed. En dat is goed voor SEO. Het gebruiken van een cache is een goede oplossing. We lichten toe wat het is, hoe het werkt en waar je rekening mee moet houden. 

Wat is een cache?

Een pagina bestaat uit heel veel losse elementen, bijvoorbeeld nieuwsberichten, tekst, afbeeldingen en een formulier. Al die elementen staan los in de database. Als iemand een pagina opvraagt wordt de inhoud steeds opnieuw samengesteld met elementen uit die database.

De server gebruikt veel capaciteit om alle actuele gegevens op te halen. Hoe meer inhoud of plug-ins een website heeft, hoe meer tijd hiervoor nodig is. Eigenlijk zou het veel handiger zijn om een samengestelde versie van de pagina te bewaren zodat de volgende bezoeker direct de volledige pagina te zien krijgt. Laat dat nu net een ‘cache’ zijn.

Hoe werkt een cache?

De cache plug-in zorgt ervoor dat de samengestelde pagina bij de eerste bezoeker tijdelijk op de server wordt opgeslagen. Komt er iemand anders op die pagina, dan zorgt de cache plug-in ervoor dat die opgeslagen pagina gebruikt wordt. WordPress hoeft dan niet opnieuw alle codes en database tabellen te doorlopen. Dat scheelt aanzienlijk wat tijd. In Google PageSpeed kan dit de prestatie verhogen van bijvoorbeeld 30 naar 90.

Een nadeel van deze methode is dat de pagina bij de eerste bezoeker nog steeds traag is. Dit wordt opgelost door alle pagina’s te ‘preloaden’. De cache plug-in loopt om de zoveel tijd alle pagina’s door en slaat ze in de cache op. Op die manier is je complete website alvast gecachet.

WP-Rocket: de perfecte cache plug-in

Satdesign maakt gebruik van de betaalde plug-in ‘WP-Rocket’. Deze plug-in zorgt ervoor dat de website op de juiste manier gecachet wordt. We stellen WP-Rocket zo in dat de beste resultaten worden behaald. Ook koppelen we WP-Rocket’s 2e plug-in ‘Imagify’ aan de website. Daarmee worden afbeeldingen verkleind zonder zichtbaar kwaliteitsverlies én worden ze bovendien omgezet naar het ‘webp’-formaat. Afbeeldingen in dat formaat zijn kleiner dan een JPG-afbeelding en hebben hierdoor de voorkeur van Google. Het maakt je website immers nog sneller.

De nadelen van een cache plug-in

Een cache plug-in heeft niet alleen voordelen. We vertellen je graag eerlijk over het nadeel ervan.

Als je wijzigingen doorvoert op de website, dan wil je dat de gebruiker dit direct te zien krijgt. Maar waar jij als beheerder altijd de nieuwste versie ziet als je bent ingelogd, is dat voor de bezoeker niet het geval. Als de wijziging nog niet in de cache staat, ziet de bezoeker dus de oude, wel gecachete, pagina.

Dit kun je oplossen. Hiervoor moet je de cache legen zodra je klaar bent met wijzigingen aanbrengen. Dit doe je als volgt:

  • Ga met je muis bovenin in de zwarte balk over ‘WP-rocket’
  • Klik op ‘cache legen’
  • Klik op ‘cache preloaden’

Tip: als je een privé (of incognito) venster opent in je browser, kan je precies zien hoe je bezoekers de website te zien krijgen. Op die manier kan je testen of je pagina goed is gecachet.

Cache vanuit je hostingpakket

Om een website optimaal te laten presteren is het belangrijk dat niet alleen WordPress cachet, maar dat je hostingpakket dit ook doet. Informeer bij je hostingprovider of dat ingesteld is. Wanneer je bij Satdesign host staat dat standaard aan.

En nu?

Wil je weten of jouw website voorzien is van een cache? Of wil je dat wij jouw WordPress website voorzien van een snelle cache? Neem dan contact met ons op.

Pepijn van Rijen

Pepijn van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Beter goed gejat dan slecht bedacht toch? Nou, niet dus. Zelfs als er al 99 blogs over een onderwerp bestaan, dan nog wil je niet dat die van jou lijkt op die van een ander. Je wil opvallen en indruk maken. Met deze tips zorg je voor een originele blog en voorkom je plagiaat.
Bezoekers haken af als je website niet snel genoeg laadt. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om je WordPress website sneller te maken. Met een cache plug-in schieten je prestaties omhoog. We bespreken de voor- en nadelen van deze technische truc.
Ga je aan de slag met teksten schrijven voor je website of blog? Dan wil je natuurlijk wel dat iemand je teksten leest. Dat doel behaal je niet als je een suffe tekst schrijft of als niemand je pagina kan vinden. In deze blog deel ik daarom de basisbeginselen van het schrijven van SEO-teksten met je. Dit geeft jou de handvaten om content te ontwikkelen die wél indruk maakt.
Je bent in principe behoorlijk tevreden met je WordPress website. Hij ziet er goed uit, is makkelijk te onderhouden, maar ja…die snelheid. Het laden duurt eigenlijk te lang. En zowel je bezoeker als Google vinden de snelheid heel belangrijk. Maar hoe kan je WordPress sneller maken? We geven een paar tips.
Wij ontwikkelen maatwerk websites, dat betekent dat geen enkele website hetzelfde kost. Maar we geven je graag een indicatie van de kosten én laten je zien welke keuzes invloed hebben op de totaalprijs. We zijn hier heel open in, zo kun jij beslissen of we een goede match zijn.
Via de Bedrijfsprofielmanager van Google (voorheen: Mijn Bedrijf) registreer je belangrijke informatie over je onderneming. Deze informatie toont Google in de zoekresultaten als iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam en in Google Maps. We laten je zien welke informatie je kunt instellen om zo jouw weergave in Google te verbeteren.
Op 15 mei 2002 werd het startschot gegeven voor Satdesign, inmiddels al weer 2 decennia geleden. Een mooi moment om terug te kijken op 20 jaar websites ontwikkelen.
Verkoop jij online producten aan consumenten, bijvoorbeeld via een webshop of social media? Grote kans dat je reviews verzamelt om je bezoekers te informeren over de kwaliteit van je producten. Vanaf 28 mei 2022 krijg je te maken met nieuwe Europese regels die moeten zorgen voor betrouwbare reviews.
Een negatieve review brengt je bloed al snel aan het koken. En al helemaal als je het gevoel hebt dat de klant onterecht zo negatief is. Maar wat doe je eraan? Verwijderen of reageren? Ik leg je uit wat beter is, zo kun jij deze situatie in jouw voordeel laten werken.

Contact

Via WhatsApp:
Of via e-mail: