Satdesign kubus
Leestijd: 3 min.
Leestijd: 3 min.

Hoe werkt zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

Je positie in Google verbeteren. Wie wil dat nou niet? Er zijn ontelbaar veel methoden om dat te doen. We bespreken de bekendste technieken die worden gebruikt bij zoekmachineoptimalisatie.

De knoppen waar je aan kunt draaien

Dat zoekmachineoptimalisatie zich focust op de techniek, content en autoriteit van je website leggen we uit in de blog ‘Wat is zoekmachineoptimalisatie?’. Op deze drie gebieden zijn er meerdere knoppen waar je aan kunt draaien om je site gebruiksvriendelijker te maken en beter te laten aansluiten op de behoefte van je doelgroep. We noemen de bekendste voorbeelden en geven een korte toelichting.

Techniek

  • Verbeteren van de snelheid.
    Bijvoorbeeld door ‘schoon’ te programmeren, afbeeldingen te comprimeren en overbodige inhoud te verwijderen.
  • Zorgen voor een logische indeling.
    Door bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek leer je wat je bezoeker belangrijk vindt. Hier sluit je op aan in je menustructuur. Ook zorg je ervoor dat pagina’s niet dubbel voorkomen.

Content

  • Onderzoeken wat de behoefte is van je klant.
    Hulpmiddelen hierbij zijn bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek of interviews met bestaande klanten.
  • Het maken van pagina’s die zich richten op één onderwerp.
    Door bijvoorbeeld landingspagina’s te maken, is de inhoud en het doel van die pagina heel duidelijk voor de gebruiker.
  • Het (laten) schrijven van goede teksten.
    Een goede tekst heeft een logische opbouw, stipt de juiste onderwerpen aan en is lekker leesbaar. Google heeft een uitgebreid algoritme dat de leesbaarheid van je tekst beoordeelt.
  • Plaatsen van relevante afbeeldingen en video’s.
    Media die persoonlijk is en betrekking heeft op het onderwerp op de pagina, geeft meer ‘gewicht’ aan de pagina.
  • Toevoegen van metabeschrijvingen.
    Dit zijn de stukjes informatie die Google toont in de zoekresultaten. Dit heeft misschien iets minder impact op je positie, maar wel op hoeveel gebruikers jouw zoekresultaat aanklikken.
zoeken op Google

Autoriteit

  • Uitvoeren van een linkbuildingstrategie.
    Hierbij ga je actief op zoek naar partijen die een link naar jouw website kunnen plaatsen. 


Als Google jouw website door deze activiteiten als gebruiksvriendelijker en relevanter beoordeelt dan de websites van je concurrenten, verbetert je positie in de zoekresultaten.

Wat Satdesign wel en niet doet

Vind je het belangrijk dat je website is geoptimaliseerd voor Google? Dan vind je het vast fijn om te horen dat we erg sterk zijn in het programmeren van een snelle website die zowel op de desktop als de tablet en smartphone goed werkt. Ook voor een basis zoekwoordenonderzoek kun je bij ons terecht. Daarnaast ontwikkelen we ijzersterke teksten die goed leesbaar zijn en interessant zijn voor je bezoeker.

Wil je meer dan dat? Bijvoorbeeld een uitgebreid zoekwoordenonderzoek, een concurrentieanalyse, een linkbuildingstrategie of een complete online marketingstrategie? Dan schakelen we hiervoor een van onze deskundige partners in. Samen met hen optimaliseren we dan je website voor Google.

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Voor onze websites betaal je een eenmalige prijs én sluit je een maandelijks onderhoudsplan af. Hierbij betaal je iedere maand voor het goed en veilig functioneren van je site. We leggen je uit waarom we met een onderhoudsplan werken.
Webteksten schrijven is een vak apart. Je wil natuurlijk dat jouw doelgroep zich herkent en denkt ‘ja, dat wil ik!’ Niet gek dus dat je erover nadenkt om de teksten van jouw website door een ander te laten schrijven. Maar wat kost dat eigenlijk?
Vandaag de dag is het vrij eenvoudig om een website te maken. Tenminste… zo lijkt het. Er zijn genoeg aanbieders waarmee jij als ondernemer de mogelijkheid hebt om een eigen website online te zetten. Maar wat zijn de valkuilen als je dat doet? We vertellen je graag waar je op moet letten.
Online ondernemen is leuk, maar er komt veel bij kijken. Privacy is een belangrijk thema. Als je een eigen website hebt, moet je rekening houden met twee zaken: cookies en de verwerking van persoonlijke gegevens. Door het opstellen van een goede cookieverklaring en privacyverklaring voldoe je aan de wetgeving.
Bekijk wat een copywriter volgens Danielle echt uniek maakt in de blog die zij schreef voor Frankwatching.
Om online te groeien moet je het vertrouwen winnen van je bezoekers. Zonder vertrouwen komt er geen deal. We laten je zien met welke bewezen strategie je dit voor elkaar krijgt en wat het je oplevert.
Het is de grootste digitale ergernis. Spam. Het is belangrijk dat je herkent wanneer je met spam te maken hebt. Voor je het weet heb jij je wachtwoord, pincode of andere gevoelige gegevens gedeeld. Gelukkig houdt de server 99% van alle spamberichten tegen, maar met deze tips ben je ook goed voorbereid op die ene mail die er toch nog tussendoor glipt.
WordPress heeft veel mogelijkheden. Van het maken van een website met kant-en-klare templates tot het volledig programmeren van alle onderdelen. Kies je voor een maatwerk website dan houdt je webbouwer rekening met jouw wensen. Hij maakt het je zo makkelijk mogelijk om zelf inhoud aan te passen of toe te voegen. We delen een aantal voorbeelden uit onze praktijk met je.
Je website is een soort extra werknemer voor je bedrijf. Hij helpt je aan nieuwe klanten. En net als je werknemers kan hij kuren vertonen waardoor hij niet optimaal presteert. Door je website regelmatig te onderhouden, voorkom je problemen. Ik leg je uit waarom een onderhoudscontract een fijne verzekeringspolis is.