Je positie in Google verbeteren. Wie wil dat nou niet? Er zijn ontelbaar veel methoden om dat te doen. We bespreken de bekendste technieken die worden gebruikt bij zoekmachineoptimalisatie.
De knoppen waar je aan kunt draaien
Dat zoekmachineoptimalisatie zich focust op de techniek, content en autoriteit van je website leggen we uit in de blog ‘Wat is zoekmachineoptimalisatie?’. Op deze drie gebieden zijn er meerdere knoppen waar je aan kunt draaien om je site gebruiksvriendelijker te maken en beter te laten aansluiten op de behoefte van je doelgroep. We noemen de bekendste voorbeelden en geven een korte toelichting.
Techniek
- Verbeteren van de snelheid.
Bijvoorbeeld door ‘schoon’ te programmeren, afbeeldingen te comprimeren en overbodige inhoud te verwijderen. - Zorgen voor een logische indeling.
Door bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek leer je wat je bezoeker belangrijk vindt. Hier sluit je op aan in je menustructuur. Ook zorg je ervoor dat pagina’s niet dubbel voorkomen.
Content
- Onderzoeken wat de behoefte is van je klant.
Hulpmiddelen hierbij zijn bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek of interviews met bestaande klanten. - Het maken van pagina’s die zich richten op één onderwerp.
Door bijvoorbeeld landingspagina’s te maken, is de inhoud en het doel van die pagina heel duidelijk voor de gebruiker. - Het (laten) schrijven van goede teksten.
Een goede tekst heeft een logische opbouw, stipt de juiste onderwerpen aan en is lekker leesbaar. Google heeft een uitgebreid algoritme dat de leesbaarheid van je tekst beoordeelt. - Plaatsen van relevante afbeeldingen en video’s.
Media die persoonlijk is en betrekking heeft op het onderwerp op de pagina, geeft meer ‘gewicht’ aan de pagina. - Toevoegen van metabeschrijvingen.
Dit zijn de stukjes informatie die Google toont in de zoekresultaten. Dit heeft misschien iets minder impact op je positie, maar wel op hoeveel gebruikers jouw zoekresultaat aanklikken.
Autoriteit
- Uitvoeren van een linkbuildingstrategie.
Hierbij ga je actief op zoek naar partijen die een link naar jouw website kunnen plaatsen.Â
Als Google jouw website door deze activiteiten als gebruiksvriendelijker en relevanter beoordeelt dan de websites van je concurrenten, verbetert je positie in de zoekresultaten.
Wat Satdesign wel en niet doet
Vind je het belangrijk dat je website is geoptimaliseerd voor Google? Dan vind je het vast fijn om te horen dat we erg sterk zijn in het programmeren van een snelle website die zowel op de desktop als de tablet en smartphone goed werkt. Ook voor een basis zoekwoordenonderzoek kun je bij ons terecht. Daarnaast ontwikkelen we ijzersterke teksten die goed leesbaar zijn en interessant zijn voor je bezoeker.
Wil je meer dan dat? Bijvoorbeeld een uitgebreid zoekwoordenonderzoek, een concurrentieanalyse, een linkbuildingstrategie of een complete online marketingstrategie? Dan schakelen we hiervoor een van onze deskundige partners in. Samen met hen optimaliseren we dan je website voor Google.