Leestijd: 3 min.
Leestijd: 3 min.

Hoe werkt zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

Je positie in Google verbeteren. Wie wil dat nou niet? Er zijn ontelbaar veel methoden om dat te doen. We bespreken de bekendste technieken die worden gebruikt bij zoekmachineoptimalisatie.

De knoppen waar je aan kunt draaien

Dat zoekmachineoptimalisatie zich focust op de techniek, content en autoriteit van je website leggen we uit in de blog ‘Wat is zoekmachineoptimalisatie?’. Op deze drie gebieden zijn er meerdere knoppen waar je aan kunt draaien om je site gebruiksvriendelijker te maken en beter te laten aansluiten op de behoefte van je doelgroep. We noemen de bekendste voorbeelden en geven een korte toelichting.

Techniek

  • Verbeteren van de snelheid.
    Bijvoorbeeld door ‘schoon’ te programmeren, afbeeldingen te comprimeren en overbodige inhoud te verwijderen.
  • Zorgen voor een logische indeling.
    Door bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek leer je wat je bezoeker belangrijk vindt. Hier sluit je op aan in je menustructuur. Ook zorg je ervoor dat pagina’s niet dubbel voorkomen.

Content

  • Onderzoeken wat de behoefte is van je klant.
    Hulpmiddelen hierbij zijn bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek of interviews met bestaande klanten.
  • Het maken van pagina’s die zich richten op één onderwerp.
    Door bijvoorbeeld landingspagina’s te maken, is de inhoud en het doel van die pagina heel duidelijk voor de gebruiker.
  • Het (laten) schrijven van goede teksten.
    Een goede tekst heeft een logische opbouw, stipt de juiste onderwerpen aan en is lekker leesbaar. Google heeft een uitgebreid algoritme dat de leesbaarheid van je tekst beoordeelt.
  • Plaatsen van relevante afbeeldingen en video’s.
    Media die persoonlijk is en betrekking heeft op het onderwerp op de pagina, geeft meer ‘gewicht’ aan de pagina.
  • Toevoegen van metabeschrijvingen.
    Dit zijn de stukjes informatie die Google toont in de zoekresultaten. Dit heeft misschien iets minder impact op je positie, maar wel op hoeveel gebruikers jouw zoekresultaat aanklikken.
zoeken op Google

Autoriteit

  • Uitvoeren van een linkbuildingstrategie.
    Hierbij ga je actief op zoek naar partijen die een link naar jouw website kunnen plaatsen. 


Als Google jouw website door deze activiteiten als gebruiksvriendelijker en relevanter beoordeelt dan de websites van je concurrenten, verbetert je positie in de zoekresultaten.

Wat Satdesign wel en niet doet

Vind je het belangrijk dat je website is geoptimaliseerd voor Google? Dan vind je het vast fijn om te horen dat we erg sterk zijn in het programmeren van een snelle website die zowel op de desktop als de tablet en smartphone goed werkt. Ook voor een basis zoekwoordenonderzoek kun je bij ons terecht. Daarnaast ontwikkelen we ijzersterke teksten die goed leesbaar zijn en interessant zijn voor je bezoeker.

Wil je meer dan dat? Bijvoorbeeld een uitgebreid zoekwoordenonderzoek, een concurrentieanalyse, een linkbuildingstrategie of een complete online marketingstrategie? Dan schakelen we hiervoor een van onze deskundige partners in. Samen met hen optimaliseren we dan je website voor Google.

Foto van Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Online ondernemen is leuk, maar er komt veel bij kijken. Privacy is een belangrijk thema. Als je een eigen website hebt, moet je rekening houden met twee zaken: cookies en de verwerking van persoonlijke gegevens. Door het opstellen van een goede cookieverklaring en privacyverklaring voldoe je aan de wetgeving.
Het is mogelijk om je website ergens anders onder te brengen, maar hosting via Satdesign biedt een aantal belangrijke voordelen.
Satdesign is een klein bedrijf. Twee man sterk. Dat is even wennen als je gewend bent aan een groot webdesignbureau. Ik licht je daarom toe wat je kunt verwachten van onze bereikbaarheid.
Satdesign zit sinds 1 juni 2021 in het Blushuis in Breda. Graag vertel ik je in deze blog meer over dit gebouw. Waarom zitten we hier en wat zijn de voordelen om in een ‘verzamelgebouw’ onze zaken te doen?
Je website gebruikt een ‘cache’. Het kan daarom zijn dat een gemaakte wijziging niet altijd direct zichtbaar is voor de bezoeker. Er is een eenvoudige manier om de wijziging direct zichtbaar te maken voor iedereen.
Regelmatig vragen ontwerpers mij hun design om te bouwen tot een website. Standaard krijg ik daarna de vraag ‘wat moet ik hiervoor aanleveren?’. In deze blog een kijkje in de keuken. Zo zie je hoe ik werk en wat ik nodig heb om jouw ontwerp tot leven te brengen.
Een website is een belangrijk onderdeel van je online aanwezigheid en het is essentieel dat het up-to-date blijft om de aandacht van bezoekers te trekken en vast te houden.
Tegenwoordig is het hebben van een zakelijke website een essentieel onderdeel van elk bedrijf. Of je nu een klein of groot bedrijf hebt, een website kan je helpen om je klantenbestand te vergroten en je merk te versterken.
Een belangrijk aspect van webdesign is het creëren van een website die gemakkelijk te gebruiken is voor jouw bezoekers. Het optimaliseren van jouw website voor een betere gebruikerservaring kan resulteren in een hogere betrokkenheid van jouw publiek en een betere conversieratio.