Satdesign kubus
Leestijd: 3 min.
Leestijd: 3 min.

Hoe werkt zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

Je positie in Google verbeteren. Wie wil dat nou niet? Er zijn ontelbaar veel methoden om dat te doen. We bespreken de bekendste technieken die worden gebruikt bij zoekmachineoptimalisatie.

De knoppen waar je aan kunt draaien

Dat zoekmachineoptimalisatie zich focust op de techniek, content en autoriteit van je website leggen we uit in de blog ‘Wat is zoekmachineoptimalisatie?’. Op deze drie gebieden zijn er meerdere knoppen waar je aan kunt draaien om je site gebruiksvriendelijker te maken en beter te laten aansluiten op de behoefte van je doelgroep. We noemen de bekendste voorbeelden en geven een korte toelichting.

Techniek

  • Verbeteren van de snelheid.
    Bijvoorbeeld door ‘schoon’ te programmeren, afbeeldingen te comprimeren en overbodige inhoud te verwijderen.
  • Zorgen voor een logische indeling.
    Door bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek leer je wat je bezoeker belangrijk vindt. Hier sluit je op aan in je menustructuur. Ook zorg je ervoor dat pagina’s niet dubbel voorkomen.

Content

  • Onderzoeken wat de behoefte is van je klant.
    Hulpmiddelen hierbij zijn bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek of interviews met bestaande klanten.
  • Het maken van pagina’s die zich richten op één onderwerp.
    Door bijvoorbeeld landingspagina’s te maken, is de inhoud en het doel van die pagina heel duidelijk voor de gebruiker.
  • Het (laten) schrijven van goede teksten.
    Een goede tekst heeft een logische opbouw, stipt de juiste onderwerpen aan en is lekker leesbaar. Google heeft een uitgebreid algoritme dat de leesbaarheid van je tekst beoordeelt.
  • Plaatsen van relevante afbeeldingen en video’s.
    Media die persoonlijk is en betrekking heeft op het onderwerp op de pagina, geeft meer ‘gewicht’ aan de pagina.
  • Toevoegen van metabeschrijvingen.
    Dit zijn de stukjes informatie die Google toont in de zoekresultaten. Dit heeft misschien iets minder impact op je positie, maar wel op hoeveel gebruikers jouw zoekresultaat aanklikken.
zoeken op Google

Autoriteit

  • Uitvoeren van een linkbuildingstrategie.
    Hierbij ga je actief op zoek naar partijen die een link naar jouw website kunnen plaatsen. 


Als Google jouw website door deze activiteiten als gebruiksvriendelijker en relevanter beoordeelt dan de websites van je concurrenten, verbetert je positie in de zoekresultaten.

Wat Satdesign wel en niet doet

Vind je het belangrijk dat je website is geoptimaliseerd voor Google? Dan vind je het vast fijn om te horen dat we erg sterk zijn in het programmeren van een snelle website die zowel op de desktop als de tablet en smartphone goed werkt. Ook voor een basis zoekwoordenonderzoek kun je bij ons terecht. Daarnaast ontwikkelen we ijzersterke teksten die goed leesbaar zijn en interessant zijn voor je bezoeker.

Wil je meer dan dat? Bijvoorbeeld een uitgebreid zoekwoordenonderzoek, een concurrentieanalyse, een linkbuildingstrategie of een complete online marketingstrategie? Dan schakelen we hiervoor een van onze deskundige partners in. Samen met hen optimaliseren we dan je website voor Google.

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Op 15 mei 2002 werd het startschot gegeven voor Satdesign, inmiddels al weer 2 decennia geleden. Een mooi moment om terug te kijken op 20 jaar websites ontwikkelen.
Verkoop jij online producten aan consumenten, bijvoorbeeld via een webshop of social media? Grote kans dat je reviews verzamelt om je bezoekers te informeren over de kwaliteit van je producten. Vanaf 28 mei 2022 krijg je te maken met nieuwe Europese regels die moeten zorgen voor betrouwbare reviews.
Een negatieve review brengt je bloed al snel aan het koken. En al helemaal als je het gevoel hebt dat de klant onterecht zo negatief is. Maar wat doe je eraan? Verwijderen of reageren? Ik leg je uit wat beter is, zo kun jij deze situatie in jouw voordeel laten werken.
Als je begint met zakelijk bloggen dan is de inspiratie vaak ver te zoeken. Of je loopt juist over van de ideeën en weet niet waar te starten. In beide gevallen ben je op zoek naar het beste onderwerp om over te schrijven. Ik leg je uit welk onderwerp onmisbaar is als je indruk wil maken op je doelgroep.
Wie dieper in de hosting van een website duikt, komt de term DNS tegen. De letters staan voor Domain Name System, maar wat is DNS eigenlijk?
De agenda van iedere klusser, loodgieter en schilder zit tegenwoordig bomvol. En dat bijna allemaal via via want de website van de meeste bouwbedrijven is niet bepaald een klantenmagneet. Terwijl een goede site je, ook in deze tijd, veel oplevert. We bekijken waarom het juist nu interessant is om te investeren in een sterke website.
Hoe vaak gebruik jij Google om iets op te zoeken? En op welk zoekresultaat klik je dan? Waarschijnlijk kijk je niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Je snapt dus het belang van een goede positie in Google. Maar ja, dat kost wel geld. In deze blog bespreken we of het slim is geld te investeren in zoekmachineoptimalisatie.
WordPress heeft meerdere pagebuilders waarmee je mooie websites kunt ontwikkelen. Een betaalde plugin die steeds populairder wordt is Elementor. We bespreken de belangrijkste voor- en nadelen van WordPress Elementor. Klein tipje van de sluier: in onze ogen hebben we het hier over de beste pagebuilder die er is, je leest dus meer voor- dan nadelen.
Bloggen is niet meer weg te denken als marketingstrategie. Maar sommige mensen zien alleen de nadelen. Het kost tijd, ze weten niet waarover ze moeten schrijven en die ene blog die ze ooit schreven leverde niets op. Maar bloggen is juist heel waardevol voor je bedrijf. In deze blog daarom 7 redenen om wel te gaan bloggen.

Contact

Via WhatsApp:
Of via e-mail: