Satdesign kubus
SEO
Leestijd: 4 min.
Leestijd: 4 min.

Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

Zoekmachineoptimalisatie is het optimaliseren van je website met het doel om zo hoog mogelijk in de resultaten van een zoekmachine te komen. Sta je hoog in de zoekresultaten? Dan krijg je waarschijnlijk meer bezoekers en dus meer klanten.

SEO

Zoekmachineoptimalisatie wordt vaak SEO genoemd. Dat staat voor Search Engine Optimization. In Nederland richt SEO zich vooral op Google. Dit is hier immers veruit de meest gebruikte zoekmachine.

Hoe Google werkt

Als je een zoekopdracht intypt op Google probeert de zoekmachine de intentie van jouw zoekopdracht in te schatten. Vervolgens analyseert Google alle webpagina’s om te bekijken welke pagina voor jou het meest relevant is. Een relevante pagina heeft de juiste inhoud en is gebruiksvriendelijk.

Voor deze analyse gebruikt Google een algoritme. Hoe dit algoritme precies werkt, is een groot geheim. En het is ook geen vaststaand gegeven, Google past het algoritme regelmatig aan zodat ze hun gebruikers betere zoekresultaten kunnen voorschotelen. Maar in de loop der tijd is er voldoende informatie naar buiten gekomen om te weten waar Google op let. We onderscheiden drie belangrijke onderwerpen:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit
Google

Techniek

Een gebruiksvriendelijke website start met een goede techniek. De indeling van de pagina’s is logisch, de menustructuur is duidelijk, de url’s passen bij de inhoud van de pagina en de website laadt snel. En dit geldt zowel voor de desktopversie als voor de mobiele versie. Het is daarom belangrijk dat de website responsive is en op ieder device makkelijk te gebruiken is.

Content

Met content bedoelen we alles wat op je website te vinden is. Dus je teksten, afbeeldingen en video’s. Deze inhoud moet aansluiten bij de behoefte van de gebruiker. Door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren leer je wat er in het hoofd speelt van je doelgroep. Hier sluit je vervolgens je website op aan. Door pagina’s te gebruiken die zich richten op één onderwerp, snapt Google beter waar de pagina over gaat en bij welke zoekopdrachten het relevant is om deze pagina te tonen.

Autoriteit

Met autoriteit wordt eigenlijk de betrouwbaarheid van je site bedoeld. Als er veel andere websites zijn die linken naar jouw site dan is dat goed voor jouw autoriteit. Maar let op: niet iedere link is evenveel waard. Google kijkt ook naar wie de link heeft geplaatst en of die link ‘logisch’ is. Gekochte links of links van ‘onzinsites’ doen je autoriteit geen goed.

Het nut van zoekmachineoptimalisatie

Je doelgroep moet een reden hebben om je website te bezoeken. Als iemand iets zoekt in Google en op jouw pagina het antwoord vindt, dan is die reden er. Pak je het goed aan en is de bezoeker enthousiast over wat hij ziet, heb je vervolgens een nieuwe klant te pakken.

Het effect laat even op zich wachten

Het is slim om al bij de ontwikkeling van een nieuwe website aan de slag te gaan met zoekmachineoptimalisatie. Hiermee leg je een belangrijk fundament. Maar dat zie je meestal niet direct terug in een betere positie in de zoekmachine. Het kan zelfs maanden duren. Als je het goed wil aanpakken dan blijf je in die maanden bezig met het optimaliseren van je website, bijvoorbeeld door het schrijven van blogs. Want heb je eenmaal een goede positie te pakken, dan is het zaak om die positie vast te houden. Als je dit te lang vindt duren dan is adverteren in de zoekmachines (SEA) misschien een goede optie voor je.

Wil je meer weten over zoekmachineoptimalisatie?

Lees dan ook eens onze blogs ‘Hoe werkt zoekmachineoptimalisatie’ en ‘Wat kan ik zelf doen om mijn website te optimaliseren voor Google?

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Op 15 mei 2002 werd het startschot gegeven voor Satdesign, inmiddels al weer 2 decennia geleden. Een mooi moment om terug te kijken op 20 jaar websites ontwikkelen.
Verkoop jij online producten aan consumenten, bijvoorbeeld via een webshop of social media? Grote kans dat je reviews verzamelt om je bezoekers te informeren over de kwaliteit van je producten. Vanaf 28 mei 2022 krijg je te maken met nieuwe Europese regels die moeten zorgen voor betrouwbare reviews.
Een negatieve review brengt je bloed al snel aan het koken. En al helemaal als je het gevoel hebt dat de klant onterecht zo negatief is. Maar wat doe je eraan? Verwijderen of reageren? Ik leg je uit wat beter is, zo kun jij deze situatie in jouw voordeel laten werken.
Als je begint met zakelijk bloggen dan is de inspiratie vaak ver te zoeken. Of je loopt juist over van de ideeën en weet niet waar te starten. In beide gevallen ben je op zoek naar het beste onderwerp om over te schrijven. Ik leg je uit welk onderwerp onmisbaar is als je indruk wil maken op je doelgroep.
Wie dieper in de hosting van een website duikt, komt de term DNS tegen. De letters staan voor Domain Name System, maar wat is DNS eigenlijk?
De agenda van iedere klusser, loodgieter en schilder zit tegenwoordig bomvol. En dat bijna allemaal via via want de website van de meeste bouwbedrijven is niet bepaald een klantenmagneet. Terwijl een goede site je, ook in deze tijd, veel oplevert. We bekijken waarom het juist nu interessant is om te investeren in een sterke website.
Hoe vaak gebruik jij Google om iets op te zoeken? En op welk zoekresultaat klik je dan? Waarschijnlijk kijk je niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Je snapt dus het belang van een goede positie in Google. Maar ja, dat kost wel geld. In deze blog bespreken we of het slim is geld te investeren in zoekmachineoptimalisatie.
WordPress heeft meerdere pagebuilders waarmee je mooie websites kunt ontwikkelen. Een betaalde plugin die steeds populairder wordt is Elementor. We bespreken de belangrijkste voor- en nadelen van WordPress Elementor. Klein tipje van de sluier: in onze ogen hebben we het hier over de beste pagebuilder die er is, je leest dus meer voor- dan nadelen.
Bloggen is niet meer weg te denken als marketingstrategie. Maar sommige mensen zien alleen de nadelen. Het kost tijd, ze weten niet waarover ze moeten schrijven en die ene blog die ze ooit schreven leverde niets op. Maar bloggen is juist heel waardevol voor je bedrijf. In deze blog daarom 7 redenen om wel te gaan bloggen.

Contact

Via WhatsApp:
Of via e-mail: