Zoekmachineoptimalisatie is het optimaliseren van je website met het doel om zo hoog mogelijk in de resultaten van een zoekmachine te komen. Sta je hoog in de zoekresultaten? Dan krijg je waarschijnlijk meer bezoekers en dus meer klanten.
SEO
Zoekmachineoptimalisatie wordt vaak SEO genoemd. Dat staat voor Search Engine Optimization. In Nederland richt SEO zich vooral op Google. Dit is hier immers veruit de meest gebruikte zoekmachine.
Hoe Google werkt
Als je een zoekopdracht intypt op Google probeert de zoekmachine de intentie van jouw zoekopdracht in te schatten. Vervolgens analyseert Google alle webpagina’s om te bekijken welke pagina voor jou het meest relevant is. Een relevante pagina heeft de juiste inhoud en is gebruiksvriendelijk.
Voor deze analyse gebruikt Google een algoritme. Hoe dit algoritme precies werkt, is een groot geheim. En het is ook geen vaststaand gegeven, Google past het algoritme regelmatig aan zodat ze hun gebruikers betere zoekresultaten kunnen voorschotelen. Maar in de loop der tijd is er voldoende informatie naar buiten gekomen om te weten waar Google op let. We onderscheiden drie belangrijke onderwerpen:
- Techniek
- Content
- Autoriteit
Techniek
Een gebruiksvriendelijke website start met een goede techniek. De indeling van de pagina’s is logisch, de menustructuur is duidelijk, de url’s passen bij de inhoud van de pagina en de website laadt snel. En dit geldt zowel voor de desktopversie als voor de mobiele versie. Het is daarom belangrijk dat de website responsive is en op ieder device makkelijk te gebruiken is.
Content
Met content bedoelen we alles wat op je website te vinden is. Dus je teksten, afbeeldingen en video’s. Deze inhoud moet aansluiten bij de behoefte van de gebruiker. Door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren leer je wat er in het hoofd speelt van je doelgroep. Hier sluit je vervolgens je website op aan. Door pagina’s te gebruiken die zich richten op één onderwerp, snapt Google beter waar de pagina over gaat en bij welke zoekopdrachten het relevant is om deze pagina te tonen.
Autoriteit
Met autoriteit wordt eigenlijk de betrouwbaarheid van je site bedoeld. Als er veel andere websites zijn die linken naar jouw site dan is dat goed voor jouw autoriteit. Maar let op: niet iedere link is evenveel waard. Google kijkt ook naar wie de link heeft geplaatst en of die link ‘logisch’ is. Gekochte links of links van ‘onzinsites’ doen je autoriteit geen goed.
Het nut van zoekmachineoptimalisatie
Je doelgroep moet een reden hebben om je website te bezoeken. Als iemand iets zoekt in Google en op jouw pagina het antwoord vindt, dan is die reden er. Pak je het goed aan en is de bezoeker enthousiast over wat hij ziet, heb je vervolgens een nieuwe klant te pakken.
Het effect laat even op zich wachten
Het is slim om al bij de ontwikkeling van een nieuwe website aan de slag te gaan met zoekmachineoptimalisatie. Hiermee leg je een belangrijk fundament. Maar dat zie je meestal niet direct terug in een betere positie in de zoekmachine. Het kan zelfs maanden duren. Als je het goed wil aanpakken dan blijf je in die maanden bezig met het optimaliseren van je website, bijvoorbeeld door het schrijven van blogs. Want heb je eenmaal een goede positie te pakken, dan is het zaak om die positie vast te houden. Als je dit te lang vindt duren dan is adverteren in de zoekmachines (SEA) misschien een goede optie voor je.
Wil je meer weten over zoekmachineoptimalisatie?
Lees dan ook eens onze blogs ‘Hoe werkt zoekmachineoptimalisatie’ en ‘Wat kan ik zelf doen om mijn website te optimaliseren voor Google?’