Satdesign kubus
SEO
Leestijd: 4 min.
Leestijd: 4 min.

Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

Zoekmachineoptimalisatie is het optimaliseren van je website met het doel om zo hoog mogelijk in de resultaten van een zoekmachine te komen. Sta je hoog in de zoekresultaten? Dan krijg je waarschijnlijk meer bezoekers en dus meer klanten.

SEO

Zoekmachineoptimalisatie wordt vaak SEO genoemd. Dat staat voor Search Engine Optimization. In Nederland richt SEO zich vooral op Google. Dit is hier immers veruit de meest gebruikte zoekmachine.

Hoe Google werkt

Als je een zoekopdracht intypt op Google probeert de zoekmachine de intentie van jouw zoekopdracht in te schatten. Vervolgens analyseert Google alle webpagina’s om te bekijken welke pagina voor jou het meest relevant is. Een relevante pagina heeft de juiste inhoud en is gebruiksvriendelijk.

Voor deze analyse gebruikt Google een algoritme. Hoe dit algoritme precies werkt, is een groot geheim. En het is ook geen vaststaand gegeven, Google past het algoritme regelmatig aan zodat ze hun gebruikers betere zoekresultaten kunnen voorschotelen. Maar in de loop der tijd is er voldoende informatie naar buiten gekomen om te weten waar Google op let. We onderscheiden drie belangrijke onderwerpen:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit
Google

Techniek

Een gebruiksvriendelijke website start met een goede techniek. De indeling van de pagina’s is logisch, de menustructuur is duidelijk, de url’s passen bij de inhoud van de pagina en de website laadt snel. En dit geldt zowel voor de desktopversie als voor de mobiele versie. Het is daarom belangrijk dat de website responsive is en op ieder device makkelijk te gebruiken is.

Content

Met content bedoelen we alles wat op je website te vinden is. Dus je teksten, afbeeldingen en video’s. Deze inhoud moet aansluiten bij de behoefte van de gebruiker. Door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren leer je wat er in het hoofd speelt van je doelgroep. Hier sluit je vervolgens je website op aan. Door pagina’s te gebruiken die zich richten op één onderwerp, snapt Google beter waar de pagina over gaat en bij welke zoekopdrachten het relevant is om deze pagina te tonen.

Autoriteit

Met autoriteit wordt eigenlijk de betrouwbaarheid van je site bedoeld. Als er veel andere websites zijn die linken naar jouw site dan is dat goed voor jouw autoriteit. Maar let op: niet iedere link is evenveel waard. Google kijkt ook naar wie de link heeft geplaatst en of die link ‘logisch’ is. Gekochte links of links van ‘onzinsites’ doen je autoriteit geen goed.

Het nut van zoekmachineoptimalisatie

Je doelgroep moet een reden hebben om je website te bezoeken. Als iemand iets zoekt in Google en op jouw pagina het antwoord vindt, dan is die reden er. Pak je het goed aan en is de bezoeker enthousiast over wat hij ziet, heb je vervolgens een nieuwe klant te pakken.

Het effect laat even op zich wachten

Het is slim om al bij de ontwikkeling van een nieuwe website aan de slag te gaan met zoekmachineoptimalisatie. Hiermee leg je een belangrijk fundament. Maar dat zie je meestal niet direct terug in een betere positie in de zoekmachine. Het kan zelfs maanden duren. Als je het goed wil aanpakken dan blijf je in die maanden bezig met het optimaliseren van je website, bijvoorbeeld door het schrijven van blogs. Want heb je eenmaal een goede positie te pakken, dan is het zaak om die positie vast te houden. Als je dit te lang vindt duren dan is adverteren in de zoekmachines (SEA) misschien een goede optie voor je.

Wil je meer weten over zoekmachineoptimalisatie?

Lees dan ook eens onze blogs ‘Hoe werkt zoekmachineoptimalisatie’ en ‘Wat kan ik zelf doen om mijn website te optimaliseren voor Google?

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Satdesign zit sinds 1 juni 2021 in het Blushuis in Breda. Graag vertel ik je in deze blog meer over dit gebouw. Waarom zitten we hier en wat zijn de voordelen om in een ‘verzamelgebouw’ onze zaken te doen?
Je website gebruikt een ‘cache’. Het kan daarom zijn dat een gemaakte wijziging niet altijd direct zichtbaar is voor de bezoeker. Er is een eenvoudige manier om de wijziging direct zichtbaar te maken voor iedereen.
Regelmatig vragen ontwerpers mij hun design om te bouwen tot een website. Standaard krijg ik daarna de vraag ‘wat moet ik hiervoor aanleveren?’. In deze blog een kijkje in de keuken. Zo zie je hoe ik werk en wat ik nodig heb om jouw ontwerp tot leven te brengen.
Een website is een belangrijk onderdeel van je online aanwezigheid en het is essentieel dat het up-to-date blijft om de aandacht van bezoekers te trekken en vast te houden.
Tegenwoordig is het hebben van een zakelijke website een essentieel onderdeel van elk bedrijf. Of je nu een klein of groot bedrijf hebt, een website kan je helpen om je klantenbestand te vergroten en je merk te versterken.
Een belangrijk aspect van webdesign is het creëren van een website die gemakkelijk te gebruiken is voor jouw bezoekers. Het optimaliseren van jouw website voor een betere gebruikerservaring kan resulteren in een hogere betrokkenheid van jouw publiek en een betere conversieratio.
Voor onze websites betaal je een eenmalige prijs én sluit je een maandelijks onderhoudsplan af. Hierbij betaal je iedere maand voor het goed en veilig functioneren van je site. We leggen je uit waarom we met een onderhoudsplan werken.
Webteksten schrijven is een vak apart. Je wil natuurlijk dat jouw doelgroep zich herkent en denkt ‘ja, dat wil ik!’ Niet gek dus dat je erover nadenkt om de teksten van jouw website door een ander te laten schrijven. Maar wat kost dat eigenlijk?
Vandaag de dag is het vrij eenvoudig om een website te maken. Tenminste… zo lijkt het. Er zijn genoeg aanbieders waarmee jij als ondernemer de mogelijkheid hebt om een eigen website online te zetten. Maar wat zijn de valkuilen als je dat doet? We vertellen je graag waar je op moet letten.