Satdesign kubus
SEO
Leestijd: 4 min.
Leestijd: 4 min.

Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

Zoekmachineoptimalisatie is het optimaliseren van je website met het doel om zo hoog mogelijk in de resultaten van een zoekmachine te komen. Sta je hoog in de zoekresultaten? Dan krijg je waarschijnlijk meer bezoekers en dus meer klanten.

SEO

Zoekmachineoptimalisatie wordt vaak SEO genoemd. Dat staat voor Search Engine Optimization. In Nederland richt SEO zich vooral op Google. Dit is hier immers veruit de meest gebruikte zoekmachine.

Hoe Google werkt

Als je een zoekopdracht intypt op Google probeert de zoekmachine de intentie van jouw zoekopdracht in te schatten. Vervolgens analyseert Google alle webpagina’s om te bekijken welke pagina voor jou het meest relevant is. Een relevante pagina heeft de juiste inhoud en is gebruiksvriendelijk.

Voor deze analyse gebruikt Google een algoritme. Hoe dit algoritme precies werkt, is een groot geheim. En het is ook geen vaststaand gegeven, Google past het algoritme regelmatig aan zodat ze hun gebruikers betere zoekresultaten kunnen voorschotelen. Maar in de loop der tijd is er voldoende informatie naar buiten gekomen om te weten waar Google op let. We onderscheiden drie belangrijke onderwerpen:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit
Google

Techniek

Een gebruiksvriendelijke website start met een goede techniek. De indeling van de pagina’s is logisch, de menustructuur is duidelijk, de url’s passen bij de inhoud van de pagina en de website laadt snel. En dit geldt zowel voor de desktopversie als voor de mobiele versie. Het is daarom belangrijk dat de website responsive is en op ieder device makkelijk te gebruiken is.

Content

Met content bedoelen we alles wat op je website te vinden is. Dus je teksten, afbeeldingen en video’s. Deze inhoud moet aansluiten bij de behoefte van de gebruiker. Door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren leer je wat er in het hoofd speelt van je doelgroep. Hier sluit je vervolgens je website op aan. Door pagina’s te gebruiken die zich richten op één onderwerp, snapt Google beter waar de pagina over gaat en bij welke zoekopdrachten het relevant is om deze pagina te tonen.

Autoriteit

Met autoriteit wordt eigenlijk de betrouwbaarheid van je site bedoeld. Als er veel andere websites zijn die linken naar jouw site dan is dat goed voor jouw autoriteit. Maar let op: niet iedere link is evenveel waard. Google kijkt ook naar wie de link heeft geplaatst en of die link ‘logisch’ is. Gekochte links of links van ‘onzinsites’ doen je autoriteit geen goed.

Het nut van zoekmachineoptimalisatie

Je doelgroep moet een reden hebben om je website te bezoeken. Als iemand iets zoekt in Google en op jouw pagina het antwoord vindt, dan is die reden er. Pak je het goed aan en is de bezoeker enthousiast over wat hij ziet, heb je vervolgens een nieuwe klant te pakken.

Het effect laat even op zich wachten

Het is slim om al bij de ontwikkeling van een nieuwe website aan de slag te gaan met zoekmachineoptimalisatie. Hiermee leg je een belangrijk fundament. Maar dat zie je meestal niet direct terug in een betere positie in de zoekmachine. Het kan zelfs maanden duren. Als je het goed wil aanpakken dan blijf je in die maanden bezig met het optimaliseren van je website, bijvoorbeeld door het schrijven van blogs. Want heb je eenmaal een goede positie te pakken, dan is het zaak om die positie vast te houden. Als je dit te lang vindt duren dan is adverteren in de zoekmachines (SEA) misschien een goede optie voor je.

Wil je meer weten over zoekmachineoptimalisatie?

Lees dan ook eens onze blogs ‘Hoe werkt zoekmachineoptimalisatie’ en ‘Wat kan ik zelf doen om mijn website te optimaliseren voor Google?

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Online ondernemen is leuk, maar er komt veel bij kijken. Privacy is een belangrijk thema. Als je een eigen website hebt, moet je rekening houden met twee zaken: cookies en de verwerking van persoonlijke gegevens. Door het opstellen van een goede cookieverklaring en privacyverklaring voldoe je aan de wetgeving.
Bekijk wat een copywriter volgens Danielle echt uniek maakt in de blog die zij schreef voor Frankwatching.
Om online te groeien moet je het vertrouwen winnen van je bezoekers. Zonder vertrouwen komt er geen deal. We laten je zien met welke bewezen strategie je dit voor elkaar krijgt en wat het je oplevert.
Het is de grootste digitale ergernis. Spam. Het is belangrijk dat je herkent wanneer je met spam te maken hebt. Voor je het weet heb jij je wachtwoord, pincode of andere gevoelige gegevens gedeeld. Gelukkig houdt de server 99% van alle spamberichten tegen, maar met deze tips ben je ook goed voorbereid op die ene mail die er toch nog tussendoor glipt.
WordPress heeft veel mogelijkheden. Van het maken van een website met kant-en-klare templates tot het volledig programmeren van alle onderdelen. Kies je voor een maatwerk website dan houdt je webbouwer rekening met jouw wensen. Hij maakt het je zo makkelijk mogelijk om zelf inhoud aan te passen of toe te voegen. We delen een aantal voorbeelden uit onze praktijk met je.
Je website is een soort extra werknemer voor je bedrijf. Hij helpt je aan nieuwe klanten. En net als je werknemers kan hij kuren vertonen waardoor hij niet optimaal presteert. Door je website regelmatig te onderhouden, voorkom je problemen. Ik leg je uit waarom een onderhoudscontract een fijne verzekeringspolis is.
Beter goed gejat dan slecht bedacht toch? Nou, niet dus. Zelfs als er al 99 blogs over een onderwerp bestaan, dan nog wil je niet dat die van jou lijkt op die van een ander. Je wil opvallen en indruk maken. Met deze tips zorg je voor een originele blog en voorkom je plagiaat.
Bezoekers haken af als je website niet snel genoeg laadt. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om je WordPress website sneller te maken. Met een cache plug-in schieten je prestaties omhoog. We bespreken de voor- en nadelen van deze technische truc.
Ga je aan de slag met teksten schrijven voor je website of blog? Dan wil je natuurlijk wel dat iemand je teksten leest. Dat doel behaal je niet als je een suffe tekst schrijft of als niemand je pagina kan vinden. In deze blog deel ik daarom de basisbeginselen van het schrijven van SEO-teksten met je. Dit geeft jou de handvaten om content te ontwikkelen die wél indruk maakt.

Contact

Via WhatsApp:
Of via e-mail: