Satdesign kubus
Leestijd: 4 min.
Leestijd: 4 min.

Waarom goede afbeeldingen onmisbaar zijn op je website

Websites staan bomvol afbeeldingen. Bijvoorbeeld van het bedrijf, de producten en de medewerkers. Tel daarbij op dat afbeeldingen behoorlijk wat ruimte innemen en je snapt dat goede afbeeldingen belangrijk zijn voor de uitstraling van je site. Sterker nog: slechte afbeeldingen zorgen ervoor dat de bezoeker afhaakt. Daarom deel ik graag een aantal tips met je voor het kiezen van de juiste visuals.

Eigen foto’s of stockfoto’s?

Als je kunt kiezen dan zeg ik 100% eigen foto’s. De bezoeker krijgt hierdoor een goed beeld van je onderneming. Het voelt persoonlijk en wekt vertrouwen op. Dat wil zeggen: als de foto’s van goede kwaliteit zijn. Dus een hoge resolutie, heldere beelden en een uitstraling die past bij je bedrijf. Kies daarom altijd voor een professionele fotograaf.

Je kunt ook stockfoto’s van een beeldbank als Shutterstock of iStock gebruiken. Een gratis alternatief is bijvoorbeeld Pixabay. Let erop dat de foto’s die je gebruikt óf officieel zijn aangeschaft óf rechtenvrij te gebruiken zijn voor commerciële doeleinden.

Stockfoto’s zijn minder persoonlijk dan eigen foto’s. Maar door foto’s te kiezen die allemaal dezelfde sfeer (passend bij de huisstijl) uitstralen, lijkt het alsof ze bij elkaar horen en speciaal voor jou zijn geselecteerd.

Kies een uitstraling die past bij je onderneming

Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Zorg er daarom voor dat de afbeeldingen uitstralen wat jij voor ogen hebt. Ga je op een losse, informele manier met klanten om? Ga dan niet in het pak op de foto dat je alleen draagt naar bruiloften en begrafenissen. Of is ‘samenwerken’ juist een van je kernkwaliteiten? Kies dan foto’s waarop meerdere mensen staan. Dat kunnen collega’s zijn, klanten of een foto van jou in een drukke omgeving.

De beïnvloedingskracht van afbeeldingen

Er zijn veel onderzoeken die de invloed van afbeeldingen bewijzen. Zie je een foto waarop de persoon naar rechts kijkt? Jouw blik gaat dan automatisch die kant op.

De foto hiernaast had ik dus beter links kunnen plaatsen. De man kijkt dan in ieder geval naar de tekst. 

Ook een goed idee: lachende mensen op de foto. Glimlachende mensen worden namelijk omschreven als vriendelijk en betrouwbaar. En dat is vaak wel de indruk die je achter wil laten bij je websitebezoekers! 

Hoe je de beste fotograaf voor je website kiest

‘Fotograaf’ is nogal een breed begrip, ze zijn er in alle soorten en maten. Bijvoorbeeld met als specialisme zakelijke portretfotografie of productfotografie. En ook allemaal met hun eigen stijl. Of het portfolio van de fotograaf je aanspreekt is enorm smaakgevoelig. Daar komt nog eens bij dat je ook rekening moet houden met de voorkeuren van de bezoekers van je website. Ga er daarom eens goed voor zitten en bepaal (eventueel samen met je ontwerper):

  • Wat er op de foto’s moet staan;
  • Welke sfeer de foto’s moeten uitstralen;
  • Wat het budget is;
  • Wat je eisen zijn op het gebied van locatie en planning;
  • Wat je verwacht van de fotograaf, moeten de foto’s bijvoorbeeld zijn nabewerkt, wil je alleen kleur of ook zwart-wit en hoeveel foto’s verwacht je te ontvangen?


Als je dit plaatje compleet hebt, is het tijd om de juiste fotograaf uit te kiezen. Het portfolio op de website van de fotograaf geeft meestal een goede indruk van de mogelijkheden.

Zonder goede afbeeldingen geen mooie site

Om echt indruk te maken met je website zijn goede foto’s onmisbaar. Of je ze nu zelf laat maken, of stockfoto’s gebruikt: kies voor een stijl die past bij jouw onderneming én je bezoekers enthousiast maakt!

Tip: een goede afbeelding vraagt soms behoorlijk wat opslagcapaciteit. Dit vertraagt je website. Met een paar trucs voorkom je dit vervelende effect. Meer hierover lees je in de blog ‘Hier moet je op letten bij het plaatsen van afbeeldingen op je website‘.

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Online ondernemen is leuk, maar er komt veel bij kijken. Privacy is een belangrijk thema. Als je een eigen website hebt, moet je rekening houden met twee zaken: cookies en de verwerking van persoonlijke gegevens. Door het opstellen van een goede cookieverklaring en privacyverklaring voldoe je aan de wetgeving.
Bekijk wat een copywriter volgens Danielle echt uniek maakt in de blog die zij schreef voor Frankwatching.
Om online te groeien moet je het vertrouwen winnen van je bezoekers. Zonder vertrouwen komt er geen deal. We laten je zien met welke bewezen strategie je dit voor elkaar krijgt en wat het je oplevert.
Het is de grootste digitale ergernis. Spam. Het is belangrijk dat je herkent wanneer je met spam te maken hebt. Voor je het weet heb jij je wachtwoord, pincode of andere gevoelige gegevens gedeeld. Gelukkig houdt de server 99% van alle spamberichten tegen, maar met deze tips ben je ook goed voorbereid op die ene mail die er toch nog tussendoor glipt.
WordPress heeft veel mogelijkheden. Van het maken van een website met kant-en-klare templates tot het volledig programmeren van alle onderdelen. Kies je voor een maatwerk website dan houdt je webbouwer rekening met jouw wensen. Hij maakt het je zo makkelijk mogelijk om zelf inhoud aan te passen of toe te voegen. We delen een aantal voorbeelden uit onze praktijk met je.
Je website is een soort extra werknemer voor je bedrijf. Hij helpt je aan nieuwe klanten. En net als je werknemers kan hij kuren vertonen waardoor hij niet optimaal presteert. Door je website regelmatig te onderhouden, voorkom je problemen. Ik leg je uit waarom een onderhoudscontract een fijne verzekeringspolis is.
Beter goed gejat dan slecht bedacht toch? Nou, niet dus. Zelfs als er al 99 blogs over een onderwerp bestaan, dan nog wil je niet dat die van jou lijkt op die van een ander. Je wil opvallen en indruk maken. Met deze tips zorg je voor een originele blog en voorkom je plagiaat.
Bezoekers haken af als je website niet snel genoeg laadt. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om je WordPress website sneller te maken. Met een cache plug-in schieten je prestaties omhoog. We bespreken de voor- en nadelen van deze technische truc.
Ga je aan de slag met teksten schrijven voor je website of blog? Dan wil je natuurlijk wel dat iemand je teksten leest. Dat doel behaal je niet als je een suffe tekst schrijft of als niemand je pagina kan vinden. In deze blog deel ik daarom de basisbeginselen van het schrijven van SEO-teksten met je. Dit geeft jou de handvaten om content te ontwikkelen die wél indruk maakt.

Contact

Via WhatsApp:
Of via e-mail: