Leestijd: 4 min.
Leestijd: 4 min.

Waarom goede afbeeldingen onmisbaar zijn op je website

Websites staan bomvol afbeeldingen. Bijvoorbeeld van het bedrijf, de producten en de medewerkers. Tel daarbij op dat afbeeldingen behoorlijk wat ruimte innemen en je snapt dat goede afbeeldingen belangrijk zijn voor de uitstraling van je site. Sterker nog: slechte afbeeldingen zorgen ervoor dat de bezoeker afhaakt. Daarom deel ik graag een aantal tips met je voor het kiezen van de juiste visuals.

Eigen foto’s of stockfoto’s?

Als je kunt kiezen dan zeg ik 100% eigen foto’s. De bezoeker krijgt hierdoor een goed beeld van je onderneming. Het voelt persoonlijk en wekt vertrouwen op. Dat wil zeggen: als de foto’s van goede kwaliteit zijn. Dus een hoge resolutie, heldere beelden en een uitstraling die past bij je bedrijf. Kies daarom altijd voor een professionele fotograaf.

Je kunt ook stockfoto’s van een beeldbank als Shutterstock of iStock gebruiken. Een gratis alternatief is bijvoorbeeld Pixabay. Let erop dat de foto’s die je gebruikt óf officieel zijn aangeschaft óf rechtenvrij te gebruiken zijn voor commerciële doeleinden.

Stockfoto’s zijn minder persoonlijk dan eigen foto’s. Maar door foto’s te kiezen die allemaal dezelfde sfeer (passend bij de huisstijl) uitstralen, lijkt het alsof ze bij elkaar horen en speciaal voor jou zijn geselecteerd.

Kies een uitstraling die past bij je onderneming

Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Zorg er daarom voor dat de afbeeldingen uitstralen wat jij voor ogen hebt. Ga je op een losse, informele manier met klanten om? Ga dan niet in het pak op de foto dat je alleen draagt naar bruiloften en begrafenissen. Of is ‘samenwerken’ juist een van je kernkwaliteiten? Kies dan foto’s waarop meerdere mensen staan. Dat kunnen collega’s zijn, klanten of een foto van jou in een drukke omgeving.

De beïnvloedingskracht van afbeeldingen

Er zijn veel onderzoeken die de invloed van afbeeldingen bewijzen. Zie je een foto waarop de persoon naar rechts kijkt? Jouw blik gaat dan automatisch die kant op.

De foto hiernaast had ik dus beter links kunnen plaatsen. De man kijkt dan in ieder geval naar de tekst. 

Ook een goed idee: lachende mensen op de foto. Glimlachende mensen worden namelijk omschreven als vriendelijk en betrouwbaar. En dat is vaak wel de indruk die je achter wil laten bij je websitebezoekers! 

Hoe je de beste fotograaf voor je website kiest

‘Fotograaf’ is nogal een breed begrip, ze zijn er in alle soorten en maten. Bijvoorbeeld met als specialisme zakelijke portretfotografie of productfotografie. En ook allemaal met hun eigen stijl. Of het portfolio van de fotograaf je aanspreekt is enorm smaakgevoelig. Daar komt nog eens bij dat je ook rekening moet houden met de voorkeuren van de bezoekers van je website. Ga er daarom eens goed voor zitten en bepaal (eventueel samen met je ontwerper):

  • Wat er op de foto’s moet staan;
  • Welke sfeer de foto’s moeten uitstralen;
  • Wat het budget is;
  • Wat je eisen zijn op het gebied van locatie en planning;
  • Wat je verwacht van de fotograaf, moeten de foto’s bijvoorbeeld zijn nabewerkt, wil je alleen kleur of ook zwart-wit en hoeveel foto’s verwacht je te ontvangen?


Als je dit plaatje compleet hebt, is het tijd om de juiste fotograaf uit te kiezen. Het portfolio op de website van de fotograaf geeft meestal een goede indruk van de mogelijkheden.

Zonder goede afbeeldingen geen mooie site

Om echt indruk te maken met je website zijn goede foto’s onmisbaar. Of je ze nu zelf laat maken, of stockfoto’s gebruikt: kies voor een stijl die past bij jouw onderneming én je bezoekers enthousiast maakt!

Tip: een goede afbeelding vraagt soms behoorlijk wat opslagcapaciteit. Dit vertraagt je website. Met een paar trucs voorkom je dit vervelende effect. Meer hierover lees je in de blog ‘Hier moet je op letten bij het plaatsen van afbeeldingen op je website‘.

Picture of Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Het is mogelijk om je website ergens anders onder te brengen, maar hosting via Satdesign biedt een aantal belangrijke voordelen.
Satdesign is een klein bedrijf. Twee man sterk. Dat is even wennen als je gewend bent aan een groot webdesignbureau. Ik licht je daarom toe wat je kunt verwachten van onze bereikbaarheid.
Satdesign zit sinds 1 juni 2021 in het Blushuis in Breda. Graag vertel ik je in deze blog meer over dit gebouw. Waarom zitten we hier en wat zijn de voordelen om in een ‘verzamelgebouw’ onze zaken te doen?
Je website gebruikt een ‘cache’. Het kan daarom zijn dat een gemaakte wijziging niet altijd direct zichtbaar is voor de bezoeker. Er is een eenvoudige manier om de wijziging direct zichtbaar te maken voor iedereen.
Regelmatig vragen ontwerpers mij hun design om te bouwen tot een website. Standaard krijg ik daarna de vraag ‘wat moet ik hiervoor aanleveren?’. In deze blog een kijkje in de keuken. Zo zie je hoe ik werk en wat ik nodig heb om jouw ontwerp tot leven te brengen.
Een website is een belangrijk onderdeel van je online aanwezigheid en het is essentieel dat het up-to-date blijft om de aandacht van bezoekers te trekken en vast te houden.
Tegenwoordig is het hebben van een zakelijke website een essentieel onderdeel van elk bedrijf. Of je nu een klein of groot bedrijf hebt, een website kan je helpen om je klantenbestand te vergroten en je merk te versterken.
Een belangrijk aspect van webdesign is het creëren van een website die gemakkelijk te gebruiken is voor jouw bezoekers. Het optimaliseren van jouw website voor een betere gebruikerservaring kan resulteren in een hogere betrokkenheid van jouw publiek en een betere conversieratio.
Voor onze websites betaal je een eenmalige prijs én sluit je een maandelijks onderhoudsplan af. Hierbij betaal je iedere maand voor het goed en veilig functioneren van je site. We leggen je uit waarom we met een onderhoudsplan werken.