Websites staan bomvol afbeeldingen. Bijvoorbeeld van het bedrijf, de producten en de medewerkers. Tel daarbij op dat afbeeldingen behoorlijk wat ruimte innemen en je snapt dat goede afbeeldingen belangrijk zijn voor de uitstraling van je site. Sterker nog: slechte afbeeldingen zorgen ervoor dat de bezoeker afhaakt. Daarom deel ik graag een aantal tips met je voor het kiezen van de juiste visuals.
Eigen foto’s of stockfoto’s?
Als je kunt kiezen dan zeg ik 100% eigen foto’s. De bezoeker krijgt hierdoor een goed beeld van je onderneming. Het voelt persoonlijk en wekt vertrouwen op. Dat wil zeggen: als de foto’s van goede kwaliteit zijn. Dus een hoge resolutie, heldere beelden en een uitstraling die past bij je bedrijf. Kies daarom altijd voor een professionele fotograaf.
Je kunt ook stockfoto’s van een beeldbank als Shutterstock of iStock gebruiken. Een gratis alternatief is bijvoorbeeld Pixabay. Let erop dat de foto’s die je gebruikt óf officieel zijn aangeschaft óf rechtenvrij te gebruiken zijn voor commerciële doeleinden.
Stockfoto’s zijn minder persoonlijk dan eigen foto’s. Maar door foto’s te kiezen die allemaal dezelfde sfeer (passend bij de huisstijl) uitstralen, lijkt het alsof ze bij elkaar horen en speciaal voor jou zijn geselecteerd.
Kies een uitstraling die past bij je onderneming
Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Zorg er daarom voor dat de afbeeldingen uitstralen wat jij voor ogen hebt. Ga je op een losse, informele manier met klanten om? Ga dan niet in het pak op de foto dat je alleen draagt naar bruiloften en begrafenissen. Of is ‘samenwerken’ juist een van je kernkwaliteiten? Kies dan foto’s waarop meerdere mensen staan. Dat kunnen collega’s zijn, klanten of een foto van jou in een drukke omgeving.
De beïnvloedingskracht van afbeeldingen
Er zijn veel onderzoeken die de invloed van afbeeldingen bewijzen. Zie je een foto waarop de persoon naar rechts kijkt? Jouw blik gaat dan automatisch die kant op.
De foto hiernaast had ik dus beter links kunnen plaatsen. De man kijkt dan in ieder geval naar de tekst.Â
Ook een goed idee: lachende mensen op de foto. Glimlachende mensen worden namelijk omschreven als vriendelijk en betrouwbaar. En dat is vaak wel de indruk die je achter wil laten bij je websitebezoekers!Â
Hoe je de beste fotograaf voor je website kiest
‘Fotograaf’ is nogal een breed begrip, ze zijn er in alle soorten en maten. Bijvoorbeeld met als specialisme zakelijke portretfotografie of productfotografie. En ook allemaal met hun eigen stijl. Of het portfolio van de fotograaf je aanspreekt is enorm smaakgevoelig. Daar komt nog eens bij dat je ook rekening moet houden met de voorkeuren van de bezoekers van je website. Ga er daarom eens goed voor zitten en bepaal (eventueel samen met je ontwerper):
- Wat er op de foto’s moet staan;
- Welke sfeer de foto’s moeten uitstralen;
- Wat het budget is;
- Wat je eisen zijn op het gebied van locatie en planning;
- Wat je verwacht van de fotograaf, moeten de foto’s bijvoorbeeld zijn nabewerkt, wil je alleen kleur of ook zwart-wit en hoeveel foto’s verwacht je te ontvangen?
Als je dit plaatje compleet hebt, is het tijd om de juiste fotograaf uit te kiezen. Het portfolio op de website van de fotograaf geeft meestal een goede indruk van de mogelijkheden.
Zonder goede afbeeldingen geen mooie site
Om echt indruk te maken met je website zijn goede foto’s onmisbaar. Of je ze nu zelf laat maken, of stockfoto’s gebruikt: kies voor een stijl die past bij jouw onderneming én je bezoekers enthousiast maakt!
Tip: een goede afbeelding vraagt soms behoorlijk wat opslagcapaciteit. Dit vertraagt je website. Met een paar trucs voorkom je dit vervelende effect. Meer hierover lees je in de blog ‘Hier moet je op letten bij het plaatsen van afbeeldingen op je website‘.