Satdesign kubus
Leestijd: 4 min.
Leestijd: 4 min.

Waarom goede afbeeldingen onmisbaar zijn op je website

Websites staan bomvol afbeeldingen. Bijvoorbeeld van het bedrijf, de producten en de medewerkers. Tel daarbij op dat afbeeldingen behoorlijk wat ruimte innemen en je snapt dat goede afbeeldingen belangrijk zijn voor de uitstraling van je site. Sterker nog: slechte afbeeldingen zorgen ervoor dat de bezoeker afhaakt. Daarom deel ik graag een aantal tips met je voor het kiezen van de juiste visuals.

Eigen foto’s of stockfoto’s?

Als je kunt kiezen dan zeg ik 100% eigen foto’s. De bezoeker krijgt hierdoor een goed beeld van je onderneming. Het voelt persoonlijk en wekt vertrouwen op. Dat wil zeggen: als de foto’s van goede kwaliteit zijn. Dus een hoge resolutie, heldere beelden en een uitstraling die past bij je bedrijf. Kies daarom altijd voor een professionele fotograaf.

Je kunt ook stockfoto’s van een beeldbank als Shutterstock of iStock gebruiken. Een gratis alternatief is bijvoorbeeld Pixabay. Let erop dat de foto’s die je gebruikt óf officieel zijn aangeschaft óf rechtenvrij te gebruiken zijn voor commerciële doeleinden.

Stockfoto’s zijn minder persoonlijk dan eigen foto’s. Maar door foto’s te kiezen die allemaal dezelfde sfeer (passend bij de huisstijl) uitstralen, lijkt het alsof ze bij elkaar horen en speciaal voor jou zijn geselecteerd.

Kies een uitstraling die past bij je onderneming

Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Zorg er daarom voor dat de afbeeldingen uitstralen wat jij voor ogen hebt. Ga je op een losse, informele manier met klanten om? Ga dan niet in het pak op de foto dat je alleen draagt naar bruiloften en begrafenissen. Of is ‘samenwerken’ juist een van je kernkwaliteiten? Kies dan foto’s waarop meerdere mensen staan. Dat kunnen collega’s zijn, klanten of een foto van jou in een drukke omgeving.

De beïnvloedingskracht van afbeeldingen

Er zijn veel onderzoeken die de invloed van afbeeldingen bewijzen. Zie je een foto waarop de persoon naar rechts kijkt? Jouw blik gaat dan automatisch die kant op.

De foto hiernaast had ik dus beter links kunnen plaatsen. De man kijkt dan in ieder geval naar de tekst. 

Ook een goed idee: lachende mensen op de foto. Glimlachende mensen worden namelijk omschreven als vriendelijk en betrouwbaar. En dat is vaak wel de indruk die je achter wil laten bij je websitebezoekers! 

Hoe je de beste fotograaf voor je website kiest

‘Fotograaf’ is nogal een breed begrip, ze zijn er in alle soorten en maten. Bijvoorbeeld met als specialisme zakelijke portretfotografie of productfotografie. En ook allemaal met hun eigen stijl. Of het portfolio van de fotograaf je aanspreekt is enorm smaakgevoelig. Daar komt nog eens bij dat je ook rekening moet houden met de voorkeuren van de bezoekers van je website. Ga er daarom eens goed voor zitten en bepaal (eventueel samen met je ontwerper):

  • Wat er op de foto’s moet staan;
  • Welke sfeer de foto’s moeten uitstralen;
  • Wat het budget is;
  • Wat je eisen zijn op het gebied van locatie en planning;
  • Wat je verwacht van de fotograaf, moeten de foto’s bijvoorbeeld zijn nabewerkt, wil je alleen kleur of ook zwart-wit en hoeveel foto’s verwacht je te ontvangen?

Als je dit plaatje compleet hebt, is het tijd om de juiste fotograaf uit te kiezen. Het portfolio op de website van de fotograaf geeft meestal een goede indruk van de mogelijkheden.

Zonder goede afbeeldingen geen mooie site

Om echt indruk te maken met je website zijn goede foto’s onmisbaar. Of je ze nu zelf laat maken, of stockfoto’s gebruikt: kies voor een stijl die past bij jouw onderneming én je bezoekers enthousiast maakt!

Tip: een goede afbeelding vraagt soms behoorlijk wat opslagcapaciteit. Dit vertraagt je website. Met een paar trucs voorkom je dit vervelende effect. Meer hierover lees je in de blog ‘Hier moet je op letten bij het plaatsen van afbeeldingen op je website‘.

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Op 15 mei 2002 werd het startschot gegeven voor Satdesign, inmiddels al weer 2 decennia geleden. Een mooi moment om terug te kijken op 20 jaar websites ontwikkelen.
Verkoop jij online producten aan consumenten, bijvoorbeeld via een webshop of social media? Grote kans dat je reviews verzamelt om je bezoekers te informeren over de kwaliteit van je producten. Vanaf 28 mei 2022 krijg je te maken met nieuwe Europese regels die moeten zorgen voor betrouwbare reviews.
Een negatieve review brengt je bloed al snel aan het koken. En al helemaal als je het gevoel hebt dat de klant onterecht zo negatief is. Maar wat doe je eraan? Verwijderen of reageren? Ik leg je uit wat beter is, zo kun jij deze situatie in jouw voordeel laten werken.
Als je begint met zakelijk bloggen dan is de inspiratie vaak ver te zoeken. Of je loopt juist over van de ideeën en weet niet waar te starten. In beide gevallen ben je op zoek naar het beste onderwerp om over te schrijven. Ik leg je uit welk onderwerp onmisbaar is als je indruk wil maken op je doelgroep.
Wie dieper in de hosting van een website duikt, komt de term DNS tegen. De letters staan voor Domain Name System, maar wat is DNS eigenlijk?
De agenda van iedere klusser, loodgieter en schilder zit tegenwoordig bomvol. En dat bijna allemaal via via want de website van de meeste bouwbedrijven is niet bepaald een klantenmagneet. Terwijl een goede site je, ook in deze tijd, veel oplevert. We bekijken waarom het juist nu interessant is om te investeren in een sterke website.
Hoe vaak gebruik jij Google om iets op te zoeken? En op welk zoekresultaat klik je dan? Waarschijnlijk kijk je niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Je snapt dus het belang van een goede positie in Google. Maar ja, dat kost wel geld. In deze blog bespreken we of het slim is geld te investeren in zoekmachineoptimalisatie.
WordPress heeft meerdere pagebuilders waarmee je mooie websites kunt ontwikkelen. Een betaalde plugin die steeds populairder wordt is Elementor. We bespreken de belangrijkste voor- en nadelen van WordPress Elementor. Klein tipje van de sluier: in onze ogen hebben we het hier over de beste pagebuilder die er is, je leest dus meer voor- dan nadelen.
Bloggen is niet meer weg te denken als marketingstrategie. Maar sommige mensen zien alleen de nadelen. Het kost tijd, ze weten niet waarover ze moeten schrijven en die ene blog die ze ooit schreven leverde niets op. Maar bloggen is juist heel waardevol voor je bedrijf. In deze blog daarom 7 redenen om wel te gaan bloggen.

Contact

Via WhatsApp:
Of via e-mail: