Help, nu moet het gebeuren! Ik heb drie zinnen de tijd om jou te overtuigen deze blog te lezen. Zodat ook jij aan de slag kunt met het (laten) schrijven van ijzersterke teksten voor je website.
En, is het gelukt? Ben je nog steeds aan het lezen? Super! Dan kan ik je uitleggen dat een gemiddelde bezoeker binnen vijf seconden beslist of hij verder leest of verder surft. Dat betekent dat je ongeveer drie zinnen hebt om de bezoeker te overtuigen te blijven hangen. En dat is niet veel, spreek ik uit ervaring.
Lok de klant
Het eerste online contactmoment met je klant is vaak het Google zoekresultaat.
Zowel de blauwe meta titel als de zwarte meta omschrijving kun je zelf instellen. Vul je niets in? Dan maakt Google zelf een samenvatting van je pagina. Een gemiste kans! Een goede meta omschrijving sluit aan op de zoekopdracht, maakt duidelijk wat je levert en nodigt uit je website te bezoeken. Je wilt natuurlijk dat de klant kiest voor jouw site en niet voor een van de andere zoekresultaten. Zorg er dus altijd voor dat je deze omschrijvingen invult.
Behoud de klant
Vervolgens heb je een paar seconden de tijd om een goede indruk te maken op de klant zodat hij verder leest op je website. Plaats de eerste tekst daarom op je openingsscherm. Scrollen kost tijd en zorgt voor afhakers. In maximaal drie zinnen geef je de klant een indruk van jouw onderneming.
Maak indruk
Maar wat zet je dan in die eerste paar zinnen? Het percentage klanten dat blijft hangen neemt sterk toe als je het ‘probleem’ van de klant benoemt en daarbij aangeeft welke oplossing jij biedt. De klant voelt zich gehoord en krijgt interesse in jouw aanbod. Vind je het lastig om een probleem te benoemen? Zorg er dan in ieder geval voor dat de klant snapt waarom hij bij jou moet zijn.
Zelf aan de slag
Wil je zelf aan de slag met de teksten van je website? Interessante leestips zijn:
- ‘Maak ze gek’ van Aartjan van Erkel
- ‘Online invloed’ van Bas Wouters en Joris Groen
- ‘Creatief schrijven voor copywriters’ van Roy Ishak
Professionele teksten
Soms is het fijner om een ander aan je teksten te laten werken. Bijvoorbeeld omdat de tijd ontbreekt of omdat je andere kwaliteiten hebt. Ik ga graag voor je aan de slag. Neem vrijblijvend contact op met Satdesign om de mogelijkheden te bespreken.