Leestijd: 5 min.
Leestijd: 5 min.

Wat kost het om teksten voor je website te laten schrijven?

Webteksten schrijven is een vak apart. Je wil natuurlijk dat jouw doelgroep zich herkent en denkt ‘ja, dat wil ik!’ Niet gek dus dat je erover nadenkt om de teksten van jouw website door een ander te laten schrijven. Maar wat kost dat eigenlijk? Ik heb geen kant-en-klaar antwoord voor je. Wel laat ik je zien welke factoren van invloed zijn en aan welke richtprijs je moet denken.

Wanneer is het slim om het schrijven van webteksten uit te besteden?

Iemand inhuren om jouw webteksten te schrijven is slim als:

  1. Je geen tijd hebt
  2. Je geen idee hebt wat je moet zeggen
  3. Jouw boodschap in je hoofd beter klinkt dan op papier
  4. Je teksten weliswaar leuk zijn, maar niks opleveren
  5. Alle bovenstaande opties


Er zijn verschillende professionals die de teksten voor jou kunnen schrijven. Van administratieve duizendpoten tot officiële copywriters. Hun prijzen lopen net zo uiteen als de kwaliteit van hun werk. In deze blog kijken we naar de kosten van een copywriter, dat is een professionele tekstschrijver die overtuigende teksten schrijft die de lezer aanzetten tot actie. Een goede copywriter is goud waard omdat hij of zij ervoor zorgt dat jouw omzet stijgt. 

Het tarief van een copywriter

Er zijn grofweg drie verdienmodellen voor copywriters. Copywriters laten zich betalen per woord, per uur of ze vragen een vaste prijs.

Betalen per woord

Je betaalt de copywriter per geschreven woord, zeg zo’n 5 tot 20 cent per woord. Hoe meer de copywriter schrijft, hoe meer je kwijt bent. Daarom ben ik geen fan van dit verdienmodel. De beste webteksten zijn kort en krachtig en goed doordacht. Je wil je copywriter dus niet stimuleren meer te schrijven dan nodig is. 

Betalen per uur

De meeste copywriters vragen een uurprijs tussen de € 40 en € 120. Mijn eigen tarief is € 85 (2022). De omvang en aard van de opdracht én de snelheid en kwaliteit van je copywriter bepalen hoe lang je copywriter nodig heeft voor een goede tekst, maar daarover later meer. Maak dus van tevoren goede afspraken zodat je straks niet verrast wordt door de rekening.

Een vaste prijs betalen

Hierbij spreek je van tevoren af wat het kost om de teksten voor één pagina of voor je hele website te laten schrijven. Zowel jij als de copywriter weten waar jullie aan toe zijn. Maak wel afspraken over de inhoud, de verwachte kwaliteit en het aantal pagina’s. Daarmee voorkom je teleurstellingen. Je kunt ook altijd een betaalde proeftekst laten schrijven als je zeker wil weten wat je krijgt.

Hoeveel tijd heeft een copywriter nodig voor een goede tekst?

Hoeveel tijd je copywriter nodig heeft voor een goede tekst is afhankelijk van jouw input, je wensen en de kwaliteit van je copywriter. Het is echt maatwerk. Natuurlijk ga ik wel een tipje van de sluier oplichten, maar voor ik dat doe wil ik graag een misverstand uit de wereld helpen.

Vaak wordt gedacht dat een copywriter super snel is in het schrijven van teksten. Het is immers een professional die de hele dag niets anders doet. Sommige mensen kijken dan ook verbaasd op als het schrijven van de teksten voor een website met 10 pagina’s meer kost dan € 500. Daarom is het goed om eerst stil te staan bij wat een copywriter eigenlijk doet.

Wat doet een copywriter?

Het doel van een copywriter is een tekst te schrijven die overtuigt. En daarvoor is meer nodig dan het schrijven van lekkere zinnen zonder spelfouten.

Een copywriter:

  • Onderzoekt de markt, de concurrentie en de doelgroep. Zo ontdekt de copywriter welke problemen de doelgroep ervaart, wat hun doelen zijn en wat ze belangrijk vinden.
  • Denkt na over de positionering van je bedrijf en de juiste tone of voice waarin de doelgroep zich herkent.
  • Leert jouw bedrijf en je diensten of producten goed kennen om zo duidelijk te kunnen maken waarom jouw bedrijf de beste keuze is voor je doelgroep.
  • Bedenkt welke informatie de bezoeker nodig heeft om volmondig voor jou te kunnen kiezen. Dat betekent dat de copywriter je veel vragen stelt en mogelijk zelfs in gesprek gaat met je doelgroep.

Pas hierna begint de copywriter met schrijven. Daarbij maakt hij of zij gebruik van inzichten uit de gedragspsychologie. De tekst moet namelijk niet alleen lekker lezen en herkenbaar zijn voor de doelgroep, hij moet ook aanzetten tot actie. Of dat nu het aanvragen van een offerte is, het aanschaffen van een product of het plannen van een kennismaking.

Je copywriter is dus waarschijnlijk langer met de tekst bezig dan jij denkt. Maar dat heeft een goede reden. Met teksten die de juiste snaar raken onderscheid jij je van je concurrentie en kiest je doelgroep voor jou.

De invloed die je zelf hebt op de kosten van een copywriter

Iedere opdracht is maatwerk. Je hebt namelijk zelf invloed op de totaalprijs van je copywriter. Als je veel informatie aanlevert van hoge kwaliteit, dan maak je het werk van je copywriter makkelijker. En als je weinig concurrentie hebt of alleen zoekt naar iemand die je teksten tegenleest, dan is je copywriter sneller klaar.

Voorbeeldprijzen

Je zag al dat er drie verdienmodellen zijn voor copywriters en dat er meerdere factoren invloed hebben op hoeveel het schrijven van webteksten kost. Hoewel het maatwerk is, kan ik me voorstellen dat je wel wil weten in welke richting je moet denken.

Ik kan niet voor andere copywriters spreken, daarom deel ik drie voorbeeldoffertes met je die ik baseer op mijn eigen tarief van € 85 per uur. De omvang van de opdracht is steeds hetzelfde, namelijk webteksten voor een website met 10 reguliere pagina’s en 10 productpagina’s. Het grote verschil zit in de wensen van de opdrachtgever.

Opdrachtgever 1

Het is belangrijk dat de teksten uniek zijn en uitstekend passen bij het karakter van het bedrijf. De opdrachtgever heeft nog niet goed in kaart wie de ideale doelgroep is en hoe hij zich wil positioneren. Hij wil dat de copywriter hem hierbij helpt.

Opdrachtgever 2

Deze opdrachtgever weet zelf al goed wat hij wil zeggen, hij weet alleen nog niet hoe hij dit het beste op papier kan zetten. Van de copywriter verwacht hij creativiteit en verrassende invalshoeken.

Opdrachtgever 3

Deze opdrachtgever heeft zelf al teksten geschreven voor de website, maar is hier niet helemaal tevreden over. Hij wil dat de copywriter de teksten verbetert zodat ze lekker leesbaar zijn. Het is niet nodig om heel creatief te zijn of zaken te onderzoeken, de ondernemer heeft namelijk weinig concurrentie.

TaakOfferte 1Offerte 2Offerte 3
Onderzoeken doelgroep en positionering€800N.v.t.N.v.t.
Opstellen Brand story, tone of voice en schrijfwijzer€1.000N.v.t.N.v.t.
Kick-off waarin de ondernemer vertelt over het bedrijf en de doelgroep + voorbereidingN.v.t.€250N.v.t.
Schrijven webteksten€2.500€1.700N.v.t.
Redactie aangeleverde tekstenN.v.t.N.v.t.€1.250
Totaal€4.300€1.950€1.250

Natuurlijk is het mogelijk om binnen een uur een webpagina te schrijven. De grote vraag is natuurlijk wel of de tekst dan goed genoeg is om ook echt geld op te leveren.

Danielle van Rijen

Deze voorbeeldoffertes laten zien dat iedere offerte maatwerk is en dat jouw wensen doorslaggevend zijn voor de uiteindelijke kosten. En vergeet ook niet dat als je een niche product aanbiedt of een specifieke doelgroep bedient dat het je copywriter meer tijd kost om zich goed voor te bereiden. Ga dus het gesprek aan met een copywriter naar keuze en leg jouw wensen op tafel. Pas dan weet je waar je echt aan toe bent en wat het schrijven van de teksten voor jouw website kost.

Vond je mijn blog verhelderend en lijkt het je wel wat om op zo’n transparante manier samen te werken? Laat dan wat van je horen. Ik vertel je graag meer over mijn aanpak.

Foto van Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Online ondernemen is leuk, maar er komt veel bij kijken. Privacy is een belangrijk thema. Als je een eigen website hebt, moet je rekening houden met twee zaken: cookies en de verwerking van persoonlijke gegevens. Door het opstellen van een goede cookieverklaring en privacyverklaring voldoe je aan de wetgeving.
Het is mogelijk om je website ergens anders onder te brengen, maar hosting via Satdesign biedt een aantal belangrijke voordelen.
Satdesign is een klein bedrijf. Twee man sterk. Dat is even wennen als je gewend bent aan een groot webdesignbureau. Ik licht je daarom toe wat je kunt verwachten van onze bereikbaarheid.
Satdesign zit sinds 1 juni 2021 in het Blushuis in Breda. Graag vertel ik je in deze blog meer over dit gebouw. Waarom zitten we hier en wat zijn de voordelen om in een ‘verzamelgebouw’ onze zaken te doen?
Je website gebruikt een ‘cache’. Het kan daarom zijn dat een gemaakte wijziging niet altijd direct zichtbaar is voor de bezoeker. Er is een eenvoudige manier om de wijziging direct zichtbaar te maken voor iedereen.
Regelmatig vragen ontwerpers mij hun design om te bouwen tot een website. Standaard krijg ik daarna de vraag ‘wat moet ik hiervoor aanleveren?’. In deze blog een kijkje in de keuken. Zo zie je hoe ik werk en wat ik nodig heb om jouw ontwerp tot leven te brengen.
Een website is een belangrijk onderdeel van je online aanwezigheid en het is essentieel dat het up-to-date blijft om de aandacht van bezoekers te trekken en vast te houden.
Tegenwoordig is het hebben van een zakelijke website een essentieel onderdeel van elk bedrijf. Of je nu een klein of groot bedrijf hebt, een website kan je helpen om je klantenbestand te vergroten en je merk te versterken.
Een belangrijk aspect van webdesign is het creëren van een website die gemakkelijk te gebruiken is voor jouw bezoekers. Het optimaliseren van jouw website voor een betere gebruikerservaring kan resulteren in een hogere betrokkenheid van jouw publiek en een betere conversieratio.