Satdesign kubus
Omzet
Leestijd: 4 min.
Leestijd: 4 min.

Zorgt een nieuwe website voor meer omzet?

Een nieuwe website is een flinke investering. Het is logisch dat je jezelf afvraagt of je die investering terugverdient. En nu verwacht je natuurlijk dat wij als webdesignbureau zeggen dat een nieuwe website gegarandeerd meer omzet oplevert. Helaas. Als we dat beweren dan zijn we niet 100% eerlijk. En omdat wij niet van de gladde verkooppraatjes zijn, vertel ik je liever hoe het echt zit.

Waarom een website belangrijk is

Als je naar de laatste decennia kijkt, zie je dat online ondernemen steeds belangrijker wordt. Volgens onderzoek neemt een klant 70% van zijn aankoopbeslissing voordat hij iemand van de onderneming spreekt. De klant wordt beïnvloed via kanalen als je website, social media, beoordelingssites en via de welbekende mond-tot-mondreclame.

Conclusie: je website is een belangrijk platform om je verkoop te stimuleren. Maar dat wil niet zeggen dat je zeker kunt zijn van meer omzet als je investeert in een nieuwe website. Ik noem een aantal redenen waarom het succes van een nieuwe site kan tegenvallen.

De website draait alleen om jou

Een grote fout is om de website helemaal om jou, de ondernemer, te laten draaien. Je kiest voor een design dat jíj́ mooi vindt en deelt de informatie die jíj́ graag wilt delen. Maar je website moet niet over jou gaan, maar over je klant. Waar heeft de bezoeker behoefte aan? Wat wil hij zien, horen en lezen om vertrouwen in jou te krijgen?

Pas als je ontdekt wat je bezoeker nodig heeft, kun je ervoor zorgen dat hij zijn geld bij jou uitgeeft.

Je hebt te weinig bezoekers

Een website trekt niet automatisch bezoekers aan. Daar moet je iets voor doen. Natuurlijk kun je er mensen mondeling op wijzen. Maar je bereikt waarschijnlijk meer resultaat met zoekmachineoptimalisatie, het actief gebruiken van social media en het plaatsen van online advertenties.

Je bezoekers haken af

Feest! Je nieuwe website trekt meer bezoekers. Maar de vlag kan pas uit als die bezoekers ook geld uitgeven. Je las al dat het belangrijk is dat de website om de bezoeker draait. Hij moet gebruiksvriendelijk zijn, voldoende informatie bevatten én de bezoeker moet met zorgvuldig geselecteerde call-to-actions worden gestimuleerd om klant te worden.

Je concurrent doet het nóg beter

Jouw succes is onder andere afhankelijk van het succes van je concurrenten. Als zij een nog betere website hebben, nog meer blogs schrijven en nog beter aansluiten bij de klantvraag, dan kiest een deel van je bezoekers toch voor de concurrent. Het kan dus nooit kwaad om te kijken naar de online aanpak van je concurrent. Als je er maar voor zorgt dat je keuzes maakt die passen bij jou en je onderneming. Doel kan nooit zijn een kopie van je concurrent te worden, maar een nog betere weergave van jouw unieke onderneming!

Meer omzet met je website

Je las ons eerlijke antwoord. Een nieuwe website zorgt niet automatisch voor meer omzet. Dat is van veel in- en externe factoren afhankelijk. Maar een nieuwe website biedt wel kansen. Om jezelf opnieuw te positioneren bijvoorbeeld, waardoor je met meer energie en plezier onderneemt. Of omdat het je met slimme keuzes wél lukt om meer bezoekers te trekken die hun geld bij je uitgeven. The sky is the limit.

Behoefte aan meer eerlijke antwoorden over online ondernemen? Neem contact met ons op. We doen graag een boekje open.

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Op 15 mei 2002 werd het startschot gegeven voor Satdesign, inmiddels al weer 2 decennia geleden. Een mooi moment om terug te kijken op 20 jaar websites ontwikkelen.
Verkoop jij online producten aan consumenten, bijvoorbeeld via een webshop of social media? Grote kans dat je reviews verzamelt om je bezoekers te informeren over de kwaliteit van je producten. Vanaf 28 mei 2022 krijg je te maken met nieuwe Europese regels die moeten zorgen voor betrouwbare reviews.
Een negatieve review brengt je bloed al snel aan het koken. En al helemaal als je het gevoel hebt dat de klant onterecht zo negatief is. Maar wat doe je eraan? Verwijderen of reageren? Ik leg je uit wat beter is, zo kun jij deze situatie in jouw voordeel laten werken.
Als je begint met zakelijk bloggen dan is de inspiratie vaak ver te zoeken. Of je loopt juist over van de ideeën en weet niet waar te starten. In beide gevallen ben je op zoek naar het beste onderwerp om over te schrijven. Ik leg je uit welk onderwerp onmisbaar is als je indruk wil maken op je doelgroep.
Wie dieper in de hosting van een website duikt, komt de term DNS tegen. De letters staan voor Domain Name System, maar wat is DNS eigenlijk?
De agenda van iedere klusser, loodgieter en schilder zit tegenwoordig bomvol. En dat bijna allemaal via via want de website van de meeste bouwbedrijven is niet bepaald een klantenmagneet. Terwijl een goede site je, ook in deze tijd, veel oplevert. We bekijken waarom het juist nu interessant is om te investeren in een sterke website.
Hoe vaak gebruik jij Google om iets op te zoeken? En op welk zoekresultaat klik je dan? Waarschijnlijk kijk je niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Je snapt dus het belang van een goede positie in Google. Maar ja, dat kost wel geld. In deze blog bespreken we of het slim is geld te investeren in zoekmachineoptimalisatie.
WordPress heeft meerdere pagebuilders waarmee je mooie websites kunt ontwikkelen. Een betaalde plugin die steeds populairder wordt is Elementor. We bespreken de belangrijkste voor- en nadelen van WordPress Elementor. Klein tipje van de sluier: in onze ogen hebben we het hier over de beste pagebuilder die er is, je leest dus meer voor- dan nadelen.
Bloggen is niet meer weg te denken als marketingstrategie. Maar sommige mensen zien alleen de nadelen. Het kost tijd, ze weten niet waarover ze moeten schrijven en die ene blog die ze ooit schreven leverde niets op. Maar bloggen is juist heel waardevol voor je bedrijf. In deze blog daarom 7 redenen om wel te gaan bloggen.

Contact

Via WhatsApp:
Of via e-mail: