Satdesign kubus
Omzet
Leestijd: 4 min.
Leestijd: 4 min.

Zorgt een nieuwe website voor meer omzet?

Een nieuwe website is een flinke investering. Het is logisch dat je jezelf afvraagt of je die investering terugverdient. En nu verwacht je natuurlijk dat wij als webdesignbureau zeggen dat een nieuwe website gegarandeerd meer omzet oplevert. Helaas. Als we dat beweren dan zijn we niet 100% eerlijk. En omdat wij niet van de gladde verkooppraatjes zijn, vertel ik je liever hoe het echt zit.

Waarom een website belangrijk is

Als je naar de laatste decennia kijkt, zie je dat online ondernemen steeds belangrijker wordt. Volgens onderzoek neemt een klant 70% van zijn aankoopbeslissing voordat hij iemand van de onderneming spreekt. De klant wordt beïnvloed via kanalen als je website, social media, beoordelingssites en via de welbekende mond-tot-mondreclame.

Conclusie: je website is een belangrijk platform om je verkoop te stimuleren. Maar dat wil niet zeggen dat je zeker kunt zijn van meer omzet als je investeert in een nieuwe website. Ik noem een aantal redenen waarom het succes van een nieuwe site kan tegenvallen.

De website draait alleen om jou

Een grote fout is om de website helemaal om jou, de ondernemer, te laten draaien. Je kiest voor een design dat jíj́ mooi vindt en deelt de informatie die jíj́ graag wilt delen. Maar je website moet niet over jou gaan, maar over je klant. Waar heeft de bezoeker behoefte aan? Wat wil hij zien, horen en lezen om vertrouwen in jou te krijgen?

Pas als je ontdekt wat je bezoeker nodig heeft, kun je ervoor zorgen dat hij zijn geld bij jou uitgeeft.

Je hebt te weinig bezoekers

Een website trekt niet automatisch bezoekers aan. Daar moet je iets voor doen. Natuurlijk kun je er mensen mondeling op wijzen. Maar je bereikt waarschijnlijk meer resultaat met zoekmachineoptimalisatie, het actief gebruiken van social media en het plaatsen van online advertenties.

Je bezoekers haken af

Feest! Je nieuwe website trekt meer bezoekers. Maar de vlag kan pas uit als die bezoekers ook geld uitgeven. Je las al dat het belangrijk is dat de website om de bezoeker draait. Hij moet gebruiksvriendelijk zijn, voldoende informatie bevatten én de bezoeker moet met zorgvuldig geselecteerde call-to-actions worden gestimuleerd om klant te worden.

Je concurrent doet het nóg beter

Jouw succes is onder andere afhankelijk van het succes van je concurrenten. Als zij een nog betere website hebben, nog meer blogs schrijven en nog beter aansluiten bij de klantvraag, dan kiest een deel van je bezoekers toch voor de concurrent. Het kan dus nooit kwaad om te kijken naar de online aanpak van je concurrent. Als je er maar voor zorgt dat je keuzes maakt die passen bij jou en je onderneming. Doel kan nooit zijn een kopie van je concurrent te worden, maar een nog betere weergave van jouw unieke onderneming!

Meer omzet met je website

Je las ons eerlijke antwoord. Een nieuwe website zorgt niet automatisch voor meer omzet. Dat is van veel in- en externe factoren afhankelijk. Maar een nieuwe website biedt wel kansen. Om jezelf opnieuw te positioneren bijvoorbeeld, waardoor je met meer energie en plezier onderneemt. Of omdat het je met slimme keuzes wél lukt om meer bezoekers te trekken die hun geld bij je uitgeven. The sky is the limit.

Behoefte aan meer eerlijke antwoorden over online ondernemen? Neem contact met ons op. We doen graag een boekje open.

Danielle van Rijen

Danielle van Rijen

Deel dit artikel:

Blogs

We helpen je met onze energie graag een stap vooruit. Daarom vinden we het leuk om onze kennis over online ondernemen met je te delen.

Lees hieronder onze laatste bijdragen.

Online ondernemen is leuk, maar er komt veel bij kijken. Privacy is een belangrijk thema. Als je een eigen website hebt, moet je rekening houden met twee zaken: cookies en de verwerking van persoonlijke gegevens. Door het opstellen van een goede cookieverklaring en privacyverklaring voldoe je aan de wetgeving.
Bekijk wat een copywriter volgens Danielle echt uniek maakt in de blog die zij schreef voor Frankwatching.
Om online te groeien moet je het vertrouwen winnen van je bezoekers. Zonder vertrouwen komt er geen deal. We laten je zien met welke bewezen strategie je dit voor elkaar krijgt en wat het je oplevert.
Het is de grootste digitale ergernis. Spam. Het is belangrijk dat je herkent wanneer je met spam te maken hebt. Voor je het weet heb jij je wachtwoord, pincode of andere gevoelige gegevens gedeeld. Gelukkig houdt de server 99% van alle spamberichten tegen, maar met deze tips ben je ook goed voorbereid op die ene mail die er toch nog tussendoor glipt.
WordPress heeft veel mogelijkheden. Van het maken van een website met kant-en-klare templates tot het volledig programmeren van alle onderdelen. Kies je voor een maatwerk website dan houdt je webbouwer rekening met jouw wensen. Hij maakt het je zo makkelijk mogelijk om zelf inhoud aan te passen of toe te voegen. We delen een aantal voorbeelden uit onze praktijk met je.
Je website is een soort extra werknemer voor je bedrijf. Hij helpt je aan nieuwe klanten. En net als je werknemers kan hij kuren vertonen waardoor hij niet optimaal presteert. Door je website regelmatig te onderhouden, voorkom je problemen. Ik leg je uit waarom een onderhoudscontract een fijne verzekeringspolis is.
Beter goed gejat dan slecht bedacht toch? Nou, niet dus. Zelfs als er al 99 blogs over een onderwerp bestaan, dan nog wil je niet dat die van jou lijkt op die van een ander. Je wil opvallen en indruk maken. Met deze tips zorg je voor een originele blog en voorkom je plagiaat.
Bezoekers haken af als je website niet snel genoeg laadt. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om je WordPress website sneller te maken. Met een cache plug-in schieten je prestaties omhoog. We bespreken de voor- en nadelen van deze technische truc.
Ga je aan de slag met teksten schrijven voor je website of blog? Dan wil je natuurlijk wel dat iemand je teksten leest. Dat doel behaal je niet als je een suffe tekst schrijft of als niemand je pagina kan vinden. In deze blog deel ik daarom de basisbeginselen van het schrijven van SEO-teksten met je. Dit geeft jou de handvaten om content te ontwikkelen die wél indruk maakt.

Contact

Via WhatsApp:
Of via e-mail: