Een nieuwe website is een flinke investering. Het is logisch dat je jezelf afvraagt of je die investering terugverdient. En nu verwacht je natuurlijk dat wij als webdesignbureau zeggen dat een nieuwe website gegarandeerd meer omzet oplevert. Helaas. Als we dat beweren dan zijn we niet 100% eerlijk. En omdat wij niet van de gladde verkooppraatjes zijn, vertel ik je liever hoe het echt zit.
Waarom een website belangrijk is
Als je naar de laatste decennia kijkt, zie je dat online ondernemen steeds belangrijker wordt. Volgens onderzoek neemt een klant 70% van zijn aankoopbeslissing voordat hij iemand van de onderneming spreekt. De klant wordt beïnvloed via kanalen als je website, social media, beoordelingssites en via de welbekende mond-tot-mondreclame.
Conclusie: je website is een belangrijk platform om je verkoop te stimuleren. Maar dat wil niet zeggen dat je zeker kunt zijn van meer omzet als je investeert in een nieuwe website. Ik noem een aantal redenen waarom het succes van een nieuwe site kan tegenvallen.
De website draait alleen om jou
Een grote fout is om de website helemaal om jou, de ondernemer, te laten draaien. Je kiest voor een design dat jíj́ mooi vindt en deelt de informatie die jíj́ graag wilt delen. Maar je website moet niet over jou gaan, maar over je klant. Waar heeft de bezoeker behoefte aan? Wat wil hij zien, horen en lezen om vertrouwen in jou te krijgen?
Pas als je ontdekt wat je bezoeker nodig heeft, kun je ervoor zorgen dat hij zijn geld bij jou uitgeeft.
Je hebt te weinig bezoekers
Een website trekt niet automatisch bezoekers aan. Daar moet je iets voor doen. Natuurlijk kun je er mensen mondeling op wijzen. Maar je bereikt waarschijnlijk meer resultaat met zoekmachineoptimalisatie, het actief gebruiken van social media en het plaatsen van online advertenties.
Je bezoekers haken af
Feest! Je nieuwe website trekt meer bezoekers. Maar de vlag kan pas uit als die bezoekers ook geld uitgeven. Je las al dat het belangrijk is dat de website om de bezoeker draait. Hij moet gebruiksvriendelijk zijn, voldoende informatie bevatten én de bezoeker moet met zorgvuldig geselecteerde call-to-actions worden gestimuleerd om klant te worden.
Je concurrent doet het nóg beter
Jouw succes is onder andere afhankelijk van het succes van je concurrenten. Als zij een nog betere website hebben, nog meer blogs schrijven en nog beter aansluiten bij de klantvraag, dan kiest een deel van je bezoekers toch voor de concurrent. Het kan dus nooit kwaad om te kijken naar de online aanpak van je concurrent. Als je er maar voor zorgt dat je keuzes maakt die passen bij jou en je onderneming. Doel kan nooit zijn een kopie van je concurrent te worden, maar een nog betere weergave van jouw unieke onderneming!
Meer omzet met je website
Je las ons eerlijke antwoord. Een nieuwe website zorgt niet automatisch voor meer omzet. Dat is van veel in- en externe factoren afhankelijk. Maar een nieuwe website biedt wel kansen. Om jezelf opnieuw te positioneren bijvoorbeeld, waardoor je met meer energie en plezier onderneemt. Of omdat het je met slimme keuzes wél lukt om meer bezoekers te trekken die hun geld bij je uitgeven. The sky is the limit.
Behoefte aan meer eerlijke antwoorden over online ondernemen? Neem contact met ons op. We doen graag een boekje open.